Gå til innhold

Har fått en regning fra advokaten som hjalp meg litt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk i går en regning på 5250 kr pluss moms fra en advokat som hjalp med en samværsavtale. Vi hadde et møte på rundt en time, og så har han svart på 4-5 eposter. Jeg ble ikke informert om salær, vi skrev ikke en kontrakt (dette gjorde jeg forrige gang jeg hadde advokat), fikk altså ingen informasjon fra vedkommende.

Så dumper denne regningen ned i posten hvor han krever salær for bistand fra 6 januar til 10 mai. Men siste kontakten jeg hadde med ham var i mars via mail.

Dette kan jo ikke være riktig???? Og hva i all verden gjør jeg nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Ber om ein spesifikasjon?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk i går en regning på 5250 kr pluss moms fra en advokat som hjalp med en samværsavtale. Vi hadde et møte på rundt en time, og så har han svart på 4-5 eposter. Jeg ble ikke informert om salær, vi skrev ikke en kontrakt (dette gjorde jeg forrige gang jeg hadde advokat), fikk altså ingen informasjon fra vedkommende.

Så dumper denne regningen ned i posten hvor han krever salær for bistand fra 6 januar til 10 mai. Men siste kontakten jeg hadde med ham var i mars via mail.

Dette kan jo ikke være riktig???? Og hva i all verden gjør jeg nå?

Kontakt en advokat! :fnise:

• Liker 16
Skrevet

Dette har jeg også opplevd. Satt der en halvtime. Han skrev en samboerkontrakt mens vi satt der. Regningen kom på nesten 6000!!

Skrevet

Jeg har nå sendt ham en epost, så får vi se hva han svarer. Takk for hjelpen folkens!!

Skrevet

Er litt overrasket over at spesifikasjonen ikke var vedlagt fakturaen, jeg da...

Selv om DU ikke har vært i kontakt med ham i mai kan det være andre han har vært i kontakt med i forbindelse med samværsavtalen for øvrig, men da skal det uansett stå spesifisert i fakturaen.

• Liker 1
Skrevet

Du har rett til å få regningen spesifisert.

Her er en link til advokatforeningens Salærveilederen, se også punktet om Oppdragsbekreftelse.

For små saker der oppdragsbekreftelse tar uforholdsmessig mye tid, trenger ikke dette leveres. Dessuten gjelder ikke plikten uansett dersom advokaten ikke er medlem av Advokatforeningen.

Men spesifisert regning er en selvfølge - og uansett burde du jo fått priser og et anslag i forkant.

Skrevet

Man må regne med såpass for advokathjelp. Vi betalte 4500 for en halvtimes møte og skriving av to brev.

Du kunne jo spurt på forhånd hvor mye det ville komme til å koste? Man plikter vel å sette seg inn i kostnader på tjenester man bestiller?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

E-poster og telefonsamtaler er uforholdsmessig dyrt for klienter, ja. Dette gjelder også andre yrker som konsulenter og revisorer. Som klient føler man at det er et minutts arbeid, men det faktureres lett en halvtime for noen få spørsmål.

• Liker 1
Skrevet

Advokater er dyrt. Vi måtte punge ut med 15000 etter noen telefonsamtaler og ett møte. :roll:

Skrevet

Har nå fått spesifiseringen og han har da brukt 25 min på å skrive en linje på mail....og utifra at han tar 1500 kr timen, noe jeg ikke fikk vite om på forhånd, så stemmer det....helt supert, tror jeg skal bli advokat i mitt neste liv....6500 kr for 3,5 times arbeid. :tristbla:

Skrevet

Jeg fikk regning på nesten 9000,- for tre mailer og et par telefonsamtaler. Advokat er vanvittig dyrt!! (men han fiksa biffen han altså :) )

AnonymBruker
Skrevet

Honorar for tiden brukt til å skrive e-posten: kr. 200,-

Honorar for kunnskapen til å skrive e-posten: kr. 2500,-

• Liker 6
Skrevet

Wow, er advokat seriøst SÅ dyrt?? Viste det var dyrt, men nå fikk jeg faktisk sjokk her... :sjenert:

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Husk på at for å kunne hjelpe til i ei sak må advokaten sette seg inn i detaljane i saka, h*n må kanskje innhente informasjon frå andre, få kopiar av dokument, be om innsyn, sjekke tilsvarande saker, sjekke rettspraksis og sette seg inn i forskrifter og forvaltningspraksis, masse ting som ikkje inngår i det å skrive ei linje i ein mail.

Eg har jobba som advokatfullmektig, og kan fortelje at det kan ligge ganske mykje arbeid bak ei linje i ein mail. Du skal sjekke for og bak og oppe og nede, og vere heilt sikker på at det du seier er korrekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har nå fått spesifiseringen og han har da brukt 25 min på å skrive en linje på mail....og utifra at han tar 1500 kr timen, noe jeg ikke fikk vite om på forhånd, så stemmer det....helt supert, tror jeg skal bli advokat i mitt neste liv....6500 kr for 3,5 times arbeid. :tristbla:

1500 kr. timen, det var ikke så dyrt. Det er billigere enn det advokatene her tar. Og det kan ligge mye arbeid bak en linje på en e-post, det stemmer med det som Alt godt beskriver.

Gjest Consensio
Skrevet

Ble dere ikke enige om pris før du hyrte ham?

De gangene jeg har hatt behov for advokat, så har vi alltid diskutert pris før noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Tror mange glemmer at advokater i tillegg til å gjøre jobben de er angasjert til å gjøre, også betaler ut lønna til sekretærer, kontordrift osv

AnonymBruker
Skrevet

Tror mange glemmer at advokater i tillegg til å gjøre jobben de er angasjert til å gjøre, også betaler ut lønna til sekretærer, kontordrift osv

Det blir vel riktigere å si at det er klientene som betaler den lønna.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...