Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg TV og lurer på om noen kan anbefale en. Må være HD. Avstanden fra sofaen til TV-en er ca 5 meter. Viktig at den må være ok å se på fra flere vinkler. Trenger ikke å være så mye ekstrautstyr på den, men vil selvsagt ha god lyd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Anbefaler deg å gå i en elbutikk og se på tv'er der. Det visuelle er jo veldig viktig.

Her er en billig modell til 4395 med 32 tommer og full HD i 1080p, med gode test resultater fra flere land (93/100). Sist testet i mai 2011:

alatest.no/anmeldelser/tv/46pfl5605/po3-103152089,33/

Hvis ikke sjekk ut denne linken:

alatest.no/anmeldelser/tv/c3-33/

Endret av Micolina
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg akkurat lest på flere sider at det anbefales plasma for å unngå at bildet henger. Hva er deres erfaringer?

Skrevet

Nå har jeg akkurat lest på flere sider at det anbefales plasma for å unngå at bildet henger. Hva er deres erfaringer?

Vi fikk anbefalt LED eller var det LCD (vet ikke forskjellen) :P Da plasma TVer visst nok blir veldig varm.. Funker sikkert greit om man skal speile seg egg da :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk anbefalt LED eller var det LCD (vet ikke forskjellen) :P Da plasma TVer visst nok blir veldig varm.. Funker sikkert greit om man skal speile seg egg da :)

Gjør det noe om tven blir varm? Regner med at den ikke blir så varm så den smelter?

Skrevet

Plasma vs LCD, den evige kampen :popcorn:

LCD og LED-LCD bruker mindre strøm og er generelt tynnere enn plasma-skjermer.

LCD/LED er generelt mer lyssterke enn plasma (spesielt LED), og vil kunne være bedre hvis det er veldig lyst i stua. Plasma er derimot overlegen på sortnivå (at det sorte på skjermen faktisk ser sort ut og ikke grått) og farger.

LCD eller plasma koker egentlig ned til en smakssak, og kommer litt an på bruk. LCD har tidligere hengt etter i bildeoppdateringsfrekvensen, noe som gjør at plasma ofte har vært bedre til sport og spilling. Det er også mange som synes at plasma gir en bedre filmopplevelse, med et bilde som er mer som det du ser på kino.

Sammenlign det gjernde med CD og LP. LCD er veldig "rent og klart", mens plasma er mer "lunt og varmt".

Men det er egentlig ikke bare bare å ta en tur i butikken for å se på hva du liker best. Butikklokalet er i utgangspunktet unaturlig opplyst og veldig annerledes enn en typisk stue, derfor kan TVer som ikke ser bra ut i butikken kunne være helt supre hjemme og omvendt.

Ikke alle butikker er flinke til å stille inn TVene optimalt heller.

TV-selgerne har ofte tatt "parti" med enten LCD/LED eller plasma. Jeg har snakket med selgere som lovpriser det ene, for så å snakke med kollegaen som lovpriser det andre.

Hjemme har vi en av hver, og personlig foretrekker jeg suverent plasma-TVen (nei, den blir aldri varmere enn at du fint kan ta på den). Men jeg har også sett billig-plasma som har fått meg til å ville holde meg for øynene...

Hvis TS sier litt om budsjett, omgivelser i stua osv vil det være lettere å anbefale en konkret modell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to Toshiba flatskjermer her hjemme, veldig fornøyd med de! Begge to er bestillt på mpx.no, den første 37 tommeren var ganske dyr, men når vi kjøpte den andre hadde prisene på tv'er sunket så mye at 40 tommeren var mye billigere enn den første tv'en.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis TS sier litt om budsjett, omgivelser i stua osv vil det være lettere å anbefale en konkret modell.

Opp til ca 6000 kr. Stua er sydvendt så den er lys, og sofaen står ca 5 meter fra tven.

Skrevet

Opp til ca 6000 kr. Stua er sydvendt så den er lys, og sofaen står ca 5 meter fra tven.

Med de suverene bilder som er i dag, med HD (avhengig av signal), så vil jeg gå for en stor skjerm. Minst 46" Gjerne mer.

Skrevet

Jeg ville, som Østlandet, gått for stor skjerm, men det ser ut til at det stopper på rundt 42" for ca. 6000,-

Ellers har jeg ikke peiling på "billig-tv", så å anbefale modell overlater jeg til noen andre.

Skrevet

Panasonic har en finfin plasma-TV som heter G20. Den fås både med og uten 3D. Denne har jeg også sett "live" og liker den svært godt.

Vår Panasonic-plasma er noen år gammel nå, og lysstyrken har bedret seg betraktelig siden den gang. Allikevel er det bare ved direkte sollys på TVen vår at vi sliter med å se hvis det er mørke scener som vises (vi har også sydvendt stue). Og fordi vi bor i Norge, er det svært sjeldent et problem med for mye lys i utgangspunktet :fnise:

Jeg tør ikke anbefale en konkret LCD-TV. Vi har en LG som kostet rundt det du ønsker å betale, og den er jeg ikke spesielt fornøyd med. Sammenlignet med den andre TVen er bildet litt blasst, rett og slett. Sony skal visstnok ha fine LCD-TVer, så det kan jo være verdt å kikke nærmere på de, eventuelt.

Ellers er denne LED-TVen fra Samsung antagelig også verdt å kikke på. Den vil ikke være like god til å se film på som Panasonic-plasmaen, men den er til gjengjeld svært plasseringsvennlig fordi den er så tynn og nett.

Skrevet

Jeg ville, som Østlandet, gått for stor skjerm, men det ser ut til at det stopper på rundt 42" for ca. 6000,-

Ellers har jeg ikke peiling på "billig-tv", så å anbefale modell overlater jeg til noen andre.

50" til under 6000 ville jeg personlig ikke tatt i med ildtang per dags dato. Det er mye blasse, halvdaffe TVer i butikkene. Særlig billig, billig plasma får jeg litt vondt i sjela av. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...