AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #1 Skrevet 11. mai 2011 Jeg bor sammen med en tenåring i en stusslig leilighet, og driver og leter etter en oppgradering. Så får jeg til stadighet høre at jeg jo må kjøpe i stedet. Jeg har ikke giddet tenke tanken en gang, for jeg ser ikke for meg at banken vil gi meg lån. "Joda, så lenge du har fast jobb" sier noen. Men hvor gode odds har jeg egentlig? Er enslig forsørger, fast jobb (400.000,- i året), studielån og kredittkortgjeld jeg betaler på (30.000 på sistnevnte. Jada, jeg vet. Ikke så veldig imponerende å komme trekkende med.), har ingen oppsparte midler.. Er det noen her som har fått lån til en liten leilighet med lignende utgangspunkt?
Micolina Skrevet 11. mai 2011 #2 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Da jeg skulle sjekke om hvor mye jeg kunne få i lån ringte jeg bare banken, så kunne de si sånn ca beløp.. men som jeg har hørt før er det 3gangeregelen iforhold til lønn på lån... så du kan få lånt 1.2mill.. kan hende jeg er på bærtur, var hvertfall sånn da jeg ringte inn. Ellers så kan du jo spørre foreldra dine om noe støtte? Endret 11. mai 2011 av Micolina
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Inntekt på 400 000 bør være godt grunnlag for å få et greit lån. Tror du skal klare dette, med mindre dere absolutt vil bo i sentrum i en av de store byene. Heromkring er leieprisene høyere enn det man må ut med i lån for en tilsvarende leilighet (men det har kanskje noe med studenttrykket å gjøre), men jeg ville også hørt med et par banker om muligheter, og så sett hva som finnes i prisklassen jeg hadde hatt råd til. Så kan du vurdere da, hva som passer best for dere?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Du må regne med å måtte betale med kredittkortgjelden og skaffe deg minimum 10% egenkapital før du kan kjøpe bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Har du et godt forhold til en lokal sparebank kan du få et høyere lån enn du ville fått i en større bank som ikke kjenner deg.
vivana Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Har du et godt forhold til en lokal sparebank kan du få et høyere lån enn du ville fått i en større bank som ikke kjenner deg. Det er faktisk sant. Jeg fikk låne 1850000 i en lokal bank (400 000 lønn, 400 000 egen kapital), også enslig forsørger. Mens tilbudet fra DnB Nor var 1 000 000...
Frøken Mitzi Skrevet 14. mai 2011 #7 Skrevet 14. mai 2011 Om du har foreldre (eller andre) som kan stille med sikkerheit i fast eigedom tilsvarande ti prosent av lånebeløpet, slepp du ti prosent eigenkapital. Har du et godt forhold til en lokal sparebank kan du få et høyere lån enn du ville fått i en større bank som ikke kjenner deg. Samtidig skal man klare å betjene lånet, og ikkje ta imot ukritisk så mykje banken tilbyr. Størrelsen på studielånet ditt vil også avgjere kor mykje du kan få i lån. Kreditkortgjelda ville eg prøvd å få refinansiert til eit forbrukslån i ein vanleg bank (mykje billigare), og deretter betalt det ned så fort som muleg. Lukke til
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #8 Skrevet 14. mai 2011 Jeg har tre barn fra 10 -16 og fikk lovnad på 1,2 mill i lån på 400000 i inntekt
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #9 Skrevet 14. mai 2011 ser mange her sier at man skal be foreldre om hjelp til bolig, også når man er voksen eller? dere er klar over at det er mange som ikke har foreldre eller? synes det er helt utrolig hvordan det har blitt på boligmarkedet, at det blitt slik at man må ha rike foreldre for å få kjøpt seg noe 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #10 Skrevet 15. mai 2011 Om du mangler egenkapital kan man som oftest få topplån i kommunen. Det skader uansett ikke å søke for å undersøke mulighetene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå