Gå til innhold

Apropos Yasmin!!

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde nettopp en ubehagelig opplevelse.. Glemte en tablett i 1. uken på brettet (Yasmin p-pillen altså.) Neste dag leser jeg i bruksanvisningen, at dersom man har hatt samleie i uken FØR den glemte tabletten, er det mulighet for at man er gravid. Ettersom dette kan skje hele uken før man glemmer, er det for sent med angrepille.. Så.. nå håper jeg det ikke har skjedd.. :(

Selv om det er liten sannsynlighet, kan et egg utvikle seg i den uken man får mensen (siste uke, der man enten er pillefri, eller tar sukkerpiller) og man kan altså bli gravid om dette har skjedd, samtidig som man glemmer en tablett i 1. uke. Jeg mener dette ikke er holdbart som prevansjon, og skal derfor skifte type!! Man kan jo ikke planlegge på forhånd når man kommer til å glemme en tablett.. Så PASS på!!

(Jeg har sjekket at disse opplysningene stemmer både med lege og distributør av pillen, dersom noen skulle tro jeg ikke vet hva jeg snakker om.)

:roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:o oi oi....

Spiser yasmin jeg og, kommer bli super nervøs hvis jeg en gang glemmer å ta pillen..

Men det ska vel være greit bare man tar den glemte pillen innen 24 timer??

Eller tar jeg helt feil?

Skrevet

Jeg bruker også Yasmin.

Det gjelder jo bare å ikke glemme å ta pillen, da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fant ut at jeg kommer til å være nervøs for å komme til å glemme, ikke bare etter jeg har glemt.. så derfor skal jeg skifte altså.

Og, man skal alltid ta tablettene med 24 timers mellomrom ja for å få en jevn tilførsel av hormoner, men dersom det går mer enn 12 timer etter dette vanlige 24 timers mellomrommet, er pillene ikke lengre sikre. Man bør uansett ha som ideal 24 timers mellomrom. Det er forresten størst risiko for graviditet på begynnelsen og slutten av brettet.

(Jeg er gjesten som laget emnet :) )

Takke meg til Trinordiol igjen..

Gjest Anonymous
Skrevet

Joda Livets Datter.. men.. for det første er det mennesklig å glemme.. og for det andre.. dersom du kaster opp eller får diarè og sånne ting har det samme følgene som glemt tablett.. Litt værre å la være å bli syk, eller er ikke det et problem heller? ;)

Skrevet

Trodde dette gjaldt alle p-piller jeg. Glemmer man så er faren der med en gang. Hva med p-sprøyte? Så slipper dere å glemme?

Skrevet

Mulig jeg misforstod det første innlegget her.

Hadde nettopp en ubehagelig opplevelse.. Glemte en tablett i 1. uken på brettet (Yasmin p-pillen altså.) Neste dag leser jeg i bruksanvisningen, at dersom man har hatt samleie i uken FØR den glemte tabletten, er det mulighet for at man er gravid

Jeg har aldri brukt andre merker enn Yasmin. Er det annerledes med andre piller?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, Yasmin virker på en annen måte enn andre p-piller. Den er en av de nyeste merkene, og fordelen er at den har langt færre bivirkninger. Det er ikke slik at man kan bli gravid i uken FØR man glemmer pillen ved bruk andre vanlige p-piller (kombinasjons piller.) Der er problemet at man kan bli gravid ETTER man har glemt, og det er jo ikke så stort problem så lenge man er klar over det. Da kan man jo både ta angrepille dersom det er krise (og syns det er greit) og beskytte seg med ektra prevensjon.

P- sprøyte er etter min mening et dårlig alternativ, med store bivirkninger. (en veldig kjedelig bivirkning å legge mye på seg..) selv om dette sikkert funker bra for noen da.

Skrevet

Har gått på yasmin ca ett år. En kveld her leste jeg gjennom hele bruksanvisningen, og det var ikke spesielt hyggelig... Listen over mulige bivirkninger var rimelig lang, ja. Så nå har jeg tatt min siste pille med hormoner. Ladycomp er bestilt. Det ble visst en liten digresjon.... Litt utenfor temaet for denne tråden :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ble gravid jeg,selv ved bruk av Yasmin :hår: :hakeslepp:

Å jeg hadde ikke gøemt å ta en eneste pille.... :o

Gjest Gojinta
Skrevet

Hei:)

Jeg har brukt Yasmin i snart ett år, men har ett problem med at jeg tør ikke stole på dem!Nettopp pga at flere her på kvinneguiden har sagt at de har blitt gravide uten å glemme en pille..... Syns det er litt vanskelig, hva er vitsen med dem når man ikke tør/kan stole på pillene????!!!!

Hilsen littt usikker og frustrert jente. :-?

Skrevet

For det første så er ingen prevensjonsmetoder 100% sikre bortsett fra å ikke ha sex. Så noen må desverre bli gravide selv om de tar piller. Ca en av 1000 blir gravide selv om de tar pillen på riktig måte.

Jeg begynte først på trinordiol og tok den i nesten to år. Så fikk jeg høre om yasmin og har tatt den i over to år. Merket stor reduksjon i bivirkninger. Så jeg er superfornøyd bruker. Og mine venninner sier det samme. Det gjør meg ingenting å betale en hundre lapp mer per pakke. Det er det verdt.

Og jeg har oppfattet det slik at du kan bli gravid hvis du har hatt samleie uken før du glemte å ta pillen fordi sæden kan overleve en stund inne i deg og om du glemmer pillen kan du få eggløsning og da kommer den sæden og befrukter egget. Mulig jeg er dum, men det har jeg gått å innbilt meg hvertfall.

Jeg glemmer OFTE ( i gjennomsnitt sikkert en gang i mnd) en piller og ofte oppdager jeg det ikke før det har gått mye lenger enn 12 timer. Og jeg har ikke blitt gravid. For mange av de som har tatt piller tar det lang tid etter at de har sluttet med de før de klarer å bli gravide. Men glemmer du en pille er det en sannsynlighet for at du kan bli gravid. Men jeg tror neppe at den er spesielt stor. NB! Dette er noe jeg antar, men ikke vet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lala.. du er ikke dum.. fordi det du sier er fornuft.. som gjelder ANDRE p-piller.. men i Yasmin er det altså ikke forklaringen (at sæd cellene overlever en stund, det er faktisk bare 24 timer.) Men, forklaringen er at eggløsingen faktisk kan inntreffe i 4 uke i perioden, der man ikke tar piller (eller sukkerpiller). Derfor må det ikke en glemt tablett til for at eggløsning skal skje, men for at slimhinnen slipper inn sædceller (fordi strukturen forandrer seg ved inntak av hormoner.)

Og... selv om du har glemt tabletter og ikke blitt gravid betyr ikke det at det er umulig.. men at du har hatt flaks! Selv om sjansen er mye mindre for å bli gravid ved bruk av p-piller (selv om man glemmer) er den der. P-pillene skal jo hindre eggløsning, slimhinnestrukturen blir ugjennomtrengelig for sæd, og i tillegg vil livmoren støte fra seg eventuelle befruktede egg. Så, sjansen er liten.. men p-piller er jo bare 98% sikker ved helt riktig bruk.. så da er jo sjansen en del større når man gjør feil.. ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Syns forresten det å bli gravid er den værste "bi-virkningen" av en p-pille.. :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...