Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I april fikk jeg en 12 % fast stilling på et sykehjem som skulle vare til neste år. Reknet ikke med at jeg kom til å tjene over 40 000 på litt jobb hver tredje helg, når helsesektoren i tillegg er crappy betalt. Så jeg skaffet frikort.

MEEEN, så tok jeg på meg vakt, etter vakt, etter vakt...nå har jeg allerede nesten tjent over frisummenpå 40 000.

Det jeg lurer på er

-Må jeg betale skatt av de pengene jeg allerede har tjent? om jeg leverer inn skattekort før jeg overskrider summen.

- Hvor mye må jeg nå forvente å betale i skatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må ikke betale skatt av de 39 990 (eller hva det nå er).

Når du søker om nytt skattekort, oppgir du hvor mye du antar å tjene, og skatteprosenten blir beregnet ut fra det. Jeg oppga 100 000 som forventet inntekt da jeg bestilte nytt skattekort i fjor, og min skatteprosent ble på 22%. Dette var etter at jeg hadde brukt frikortet.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, bra! :) Takk.

Men da lønner det seg egentlig å alltid begynne med frikort på en måte? Eller?

Skrevet

Ok, bra! :) Takk.

Men da lønner det seg egentlig å alltid begynne med frikort på en måte? Eller?

Kommer litt an på. Du skatter av det beløpet du tjener til sammen i løpet av et år. Hvis du har brukt frikort blir skatteprosenten høyere når du får nytt skattekort enn om du hadde hatt vanlig skattekort fra starten av.

AnonymBruker
Skrevet

Når du søker om nytt skattekort, oppgir du hvor mye du antar å tjene, og skatteprosenten blir beregnet ut fra det. Jeg oppga 100 000 som forventet inntekt da jeg bestilte nytt skattekort i fjor, og min skatteprosent ble på 22%. Dette var etter at jeg hadde brukt frikortet.

Du betaler jo skatt for beløpet opp til 39 990, når du har gått over. Du må da ha en høyere skatteprosent, enn den du hadde hatt om du fikk skattekort med en gang. Om du tjener 100 000 i løpet av ett år, ska du betale 13 512 kr i skatt, altså 13,5 % av hver krone du tjener hele året.

Skrevet

Kommer litt an på. Du skatter av det beløpet du tjener til sammen i løpet av et år. Hvis du har brukt frikort blir skatteprosenten høyere når du får nytt skattekort enn om du hadde hatt vanlig skattekort fra starten av.

Her motsier du deg selv.

Skrevet

Du betaler jo skatt for beløpet opp til 39 990, når du har gått over. Du må da ha en høyere skatteprosent, enn den du hadde hatt om du fikk skattekort med en gang. Om du tjener 100 000 i løpet av ett år, ska du betale 13 512 kr i skatt, altså 13,5 % av hver krone du tjener hele året.

Her motsier du deg selv.

Det var fordi ts formulerte seg slik: "Må jeg betale skatt av de pengene jeg allerede har tjent?"

Jeg tolket det som at hun lurte på om hun måtte gjøre egne justeringer for at trekkprosenten skulle bli riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...