AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #1 Skrevet 11. mai 2011 Jeg må kjøpe meg ny bærbar data nå, da det plutselig sto gnister ut av den gamle i går Problemet er bare at jeg kan null og niks om data Forrige bærbare datan min fant eksen min for meg, men nå har jeg ingen som kan hjelpe meg Så nå håper jeg på at det er noen snille kg brukere som vil hjelpe meg ? Jeg bruker datan kun til og titte på nettet og lagre bilder. Jeg kommer vel til og bruke word og excel litt å.. Helst ikke noe dyrere enn 5000 kr.. (er fattig ) Skal itillegg kjøpe en sånn pakke på lkjøp der de hjelper meg med og flytte alt det fra den gamle datan over på den nye, pluss installere alt for meg og det kommer på 1700 kr. Så da blir det for dyrt vis selve datan koster over 5000 kr. Tar imot tips om bærbare datar som vil passe min bruk og pris med stor takk
Micolina Skrevet 11. mai 2011 #2 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Funnet en som er på tilbud, førpris 6174, nå 4790: dustinhome.no/pd_5010586049.aspx Pc'en har i5 prosessor, dvs du kan game på den (Bra skjermkort)! Ikke det at du trenger det.. men internettsider og bildeprogrammer blir mer og mer krevende, så pc'en din vil vare lenge. Eller kom med linker til pc'er du vurderer, så kan jeg si "ja" eller "nei". Jeg har studert informatikk, og har flere venner som har veldig mye peiling på dette Endret 11. mai 2011 av Micolina
Kersen Skrevet 11. mai 2011 #3 Skrevet 11. mai 2011 Den på Dustin så grei nok ut den, men du kjenner vel ingen som kan få over det du trenger på den andre?, slik at du sparer de ekstra kronene? Selve prosessen er ikke vanskelig, så d er ikke verdt de 1700krene
Micolina Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 Enig, 1.700 er svært mye for å overføre filene dine. Hvilke programmer er det du bruker på maskinen din i dag? Dersom du ikke bruker noen andre programmer enn de som allerede følger med nye maskiner, trenger du bare å ta en kopi av alle bilder, dokumenter, sanger og filmer som du vil ta vare på, og flytte de over med en usb-minnepenn. Usb-minnepenner og usb-harddisker får du for noen hundrelapper, eller sikkert noen som kan låne deg en usb-minnepenn eller to, så slipper du å kjøpe usb-penn selv. Dessuten, om du overfører alt fra den gamle til den nye maskinen, blir det mye rot, og alt søppelet som lå på den gamle maskinen flytter du over til den nye Min anbefalning: ta kopi av alle bilder, filmer, musikk og dokumenter og overfør de til den nye, rene maskinen. Da får du myyye mindre trøbbel i framtiden, og du sparer penger.
DBM Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 Jeg sitter med en stasjonær PC siden jeg gikk lei av den elendige levetiden til de bærbare, spesielt batteriet. Når både batteriet og kontakten til laderen lever på lånt tid er det ikke gøy med bærbar. Men hvis jeg skulle kjøpt meg en bærbar PC hadde jeg antagelig kjøpt noe av det billigste som var å oppdrive, og så kjøpt ny etter halvannet år eller to. Mine bærbare har ikke holdt noe lengre enn det. Din bruk er heller ikke spesielt krevende, og da tror jeg denne kunne vært helt ok, 2395 kr hos Lefdal. Jeg tviler også på at det er verdt å betale 1700 kr for den jobben. Filene dine kan du overføre med en minnepenn, og installering av de viktigste programmene er veldig rett fram.
Micolina Skrevet 11. mai 2011 #6 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Nå har du fått to forslag, da er det bare å bestemme. Men den ene er halv pris av den andre, og da burde den være halvparten så bra? Men i følge den uavhengige testsiden for datamaskin-prosessorer (hjernen i maskinen) så har den til 4800kr 2765 benchmark mens den til litt 2400kr har 367 benchmark.. dvs at den som er dobbelt så dyr er 7.5 ganger bedre. Ellers så har den dobbelt så mye RAM (det som gjør at prosessoren utfører oppgavene sine raskere) og 140GB mer lagrinsplass, begge har 6timers batterilevetid og veier 2.5kg, noe som er fair. Endret 11. mai 2011 av Micolina 1
DBM Skrevet 11. mai 2011 #7 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Lagringsplassen tviler jeg på at spiller noen stor rolle, Toshiba'en leveres med 320 GB. Jeg ser ikke helt for meg at TS er i kundegruppen som er i nærheten av det behovet, eller halvparten. Word, Excel, nettleser og andre enkle programmer vil også fungere helt fint med tanke på kapasiteten til prosessoren. Men hvis det ikke har noen nevneverdig betydning om din koster 2395 kr mer, så er det ikke noe å lure på. Jeg tenkte bare på at hun ikke hadde så mye å rutte med. Selv om hun vil betale de 1700 kr Endret 11. mai 2011 av DBM
Benedicte22 Skrevet 11. mai 2011 #8 Skrevet 11. mai 2011 Ikke kjøp en PC om du har planer om å ha den lenger enn 2 år. Kjøp deg en Mac.
DBM Skrevet 11. mai 2011 #9 Skrevet 11. mai 2011 Tror ikke at Mac og nytt OS å sette seg inn i er veien å gå for TS. Har du kilder på at Mac holder lenger?
Micolina Skrevet 11. mai 2011 #10 Skrevet 11. mai 2011 Ville nå si at Mac blir litt fort dyrt for hennes bruk... Jeg har hatt mac i to år nå, er storfornøyd, men hadde aldri kjøpt det om jeg ikke hadde hatt pengene der og da til det. Har nylig kjøpt meg en bærbar pc nå, for begynner å slite ut macen... så. Enig med DBM på dette punktet. Til hennes forbruk så er den maskinen jeg tipsa hun om mer enn god nok!
Benedicte22 Skrevet 11. mai 2011 #11 Skrevet 11. mai 2011 Tror ikke at Mac og nytt OS å sette seg inn i er veien å gå for TS. Har du kilder på at Mac holder lenger? Jeg har ingen kildehenvisning, jeg snakker ut i fra egne og venner/families erfaringer. Mine bærbare Pcer har dauet etter 1,5 - 2 år, og jeg bruker kun dataen til å surfe på nettet og skolearbeid. Macen har jeg hatt i 4 år nå, og den har jeg aldri hatt et eneste problem med. En Mac er ikke akkurat så veldig vanskelig å sette seg inn i.
feuerstein Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 Da kjøpte du gjerne billige pcer og? Mine bærbare på 4 og 16 (!) år lever i beste velgående, og de har levd svært harde liv. Naboens MacBook Pro tålte ikke engang å få appelsinjuice sølt oppi tastaturet, 4-åringen min har takket være et litt vimsete familiemedlem fått både rødvin og te uten å ta skade. Bruker du Mac-budsjett på å kjøpe skikkelig pc får du noe som holder, kjøper du pc til 6000 kr fordi det er mulig å få kjøpt pc til 6000 kr er det klart du får noe ræl som ikke lever lenge.
eksospalme Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 Ikke kjøp en PC om du har planer om å ha den lenger enn 2 år. Kjøp deg en Mac. Rettelse: Kjøp en kvalitets-PC om du har planer om å ha den lenger enn 3 år. Mac består av de samme komponentene. Kjøper du en PC med tilsvarende pris som en Mac er den like bra (eller bedre, kommer an på dine preferanser). Lenovo og Dell varer lenge, men de er litt dyrere enn billigmerkene HP, fujii, osv. Etter min erfaring er det verdt å betale litt for en god maskin.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 ÅHH så snille dere er som har kommet me3d så mange råd til meg :D Desverre hadde jeg ikke fått noen svar før jeg la meg i går, og jeg fikk ikke sjekka her før jeg dro i butikken og kjøpte i dag.. Så nå er spørsmålet har jeg kjøpt en grei data til mitt bruk? ( sitte på nettet) http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ENTK85JU543NC/packard-bell-easynote-15-6-barbar-pc
DBM Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 Den skal holde i massevis, det trenger du ikke å lure på. Endte det opp med at de overførte og installerte for deg?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #16 Skrevet 12. mai 2011 Den skal holde i massevis, det trenger du ikke å lure på. Endte det opp med at de overførte og installerte for deg? Åh så bra du sier det:D Ja de skal installere og overføre for meg:P Jeg har levert inn gamle datan og de skal legge alt fra den gamle over på den nye:) Da får jeg også gratis service på den i 1 år:) itillegg har jeg kjøpt en trygghetsavtale som dekker ved uhell, tyveri lynedslag, overspenning, fukt ( vis jeg foreksempel søler drikke på datan), brann og ved fabrikasjonsfeil:) Denne avtalen varer i 2 år:) Alt dette kom på 1900 kr:) Så totalt for datan og tilleggs tingene ble jeg og betale 6900 kr:) Syns ikke det var så verst :D
Micolina Skrevet 13. mai 2011 #17 Skrevet 13. mai 2011 (endret) ÅHH så snille dere er som har kommet me3d så mange råd til meg :D Desverre hadde jeg ikke fått noen svar før jeg la meg i går, og jeg fikk ikke sjekka her før jeg dro i butikken og kjøpte i dag.. Så nå er spørsmålet har jeg kjøpt en grei data til mitt bruk? ( sitte på nettet) http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ENTK85JU543NC/packard-bell-easynote-15-6-barbar-pc Den maskinen er bare tull i forhold til den jeg linket til tidligere: FUJITSU LIFEBOOK AH530 Prosessoren, den viktigste delen i maskinen (hjernen): Dette er testresultatet fra maskinen til elkjøp: Intel Pentium P6100: 2.00GHz - 1529 Ligger på 431 plass på lista over alle testede prosessorer. Og her er resultatet på den fra dustin: Intel Core i5 M 480: 2.67GHz - 2765 Ligger på 220 plass på lista over alle testede prosessorer. I ren regnekraft er den fra dustin 1.8 ganger bedre, nesten dobbelt så rask. (2765 / 1529 = 1.80837148) Videre har maskinen fra dustin et nyere og bedre grafikkkort, med dobbelt så mye hukommelse. Dette avgjør hvor bra maskinen spiller av filmer på youtube f.eks. (elkjøp er en ATI HD5470M med 512 MB og den fra dustin er en ATI HD6530M med 1024 MB) Ting som maskinen fra dustin home har, som ikke den fra elkjøp har: Bluetooth: Blåtann på godt norsk, brukes blandt annet for å koble maskinen din til mobiltelefonen din og overføre bilder, kan også brukes til trådløst headset, trådløs datamus og trådløst tastatur. Minnekort: Dette er kortet som sitter i digitalkameraet ditt, om du vil ha bildene fra kameraet til datamasinen din, slik at du kan f.eks. poste de på facebook, må du ha en minnekort-leser i maskinen din. Maskinen fra Elkjøp har støtte for "SD" og "MMC" kort, maskinen fra dustinhome har støtte for "SD/SDHC", "Memory Stick" og "MS Pro". Større sjanse for at maskinen fra dustin vil takkle minnekortene i fremtiden. Skjermutgang: Begge maskinene har HDMI utgang, men den fra dustin har i tilegg VGA utgang slik at du kan koble maskinen din til en ekstra data-skjerm eller prosjektor om du vil vise noe fram på en presentasjon på skolen fra maskinen din på et stort lerret f.eks. Begge har 6-cellers batteri, men bare dustin oppgir ca. hvor lenge batteriet varer: 6 timer. Maskinen fra elkjøp veier 2,65 kg, mens den fra dustin veier 2,5. Begge har like stor lagringsplass, 500GB. Begge har like mye hoved-hukommelse, 4GB. Så... her er prisforskjellen: dustinhome: 4 790 kr , elkjøp: 4 795 kr. Du betaler 5 kroner mer for en maskin som har dobbelt så dårlig hjerne og som har en dårligere evne til å vise filmer. For 5 kroner ekstra får du også mindre tilkoblingsmuligheter og 0.15 kg mer å bære på. Med mindre du har utrolig dårlig tid, og folka fra elkjøp nekter å hjelpe deg om du handler maskinen fra en annen butikk, gå for maskinen på dustin. Si meg, DBM, sammenlignet du i det hele tatt forslagene før du sa at denne maskinen var noe å kjøpe? :gjeiper: Endret 13. mai 2011 av Micolina 1
Henkie Skrevet 13. mai 2011 #18 Skrevet 13. mai 2011 Enig med Micolina. Har du overhode sjekket forskjellene? Dessuten. Den trygghetsavtalen de solgte deg, dekkes ofte samme tingene på forsikringen din. Sjekk det. Garanti mot fabrikasjonsfeil??? Det har da alle som kjøper pc i Norge - uavhengig av trygghetsavtalen til feks Elkjøp 1
DBM Skrevet 13. mai 2011 #19 Skrevet 13. mai 2011 Si meg, DBM, sammenlignet du i det hele tatt forslagene før du sa at denne maskinen var noe å kjøpe? :gjeiper: Hæ? Hun har allerede kjøpt den, og jeg mener at den fungerer helt fint til hennes bruk. Jeg har ikke sammenlignet den med andre alternativer, med vurdert den alene ut ifra hennes behov. Hun må gjerne levere den tilbake og kjøpe den fra Dustin istedet, hvis det er åpent kjøp i 30 dager e.l.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #20 Skrevet 13. mai 2011 Den maskinen er bare tull i forhold til den jeg linket til tidligere: FUJITSU LIFEBOOK AH530 Prosessoren, den viktigste delen i maskinen (hjernen): Dette er testresultatet fra maskinen til elkjøp: Intel Pentium P6100: 2.00GHz - 1529 Ligger på 431 plass på lista over alle testede prosessorer. Og her er resultatet på den fra dustin: Intel Core i5 M 480: 2.67GHz - 2765 Ligger på 220 plass på lista over alle testede prosessorer. I ren regnekraft er den fra dustin 1.8 ganger bedre, nesten dobbelt så rask. (2765 / 1529 = 1.80837148) Videre har maskinen fra dustin et nyere og bedre grafikkkort, med dobbelt så mye hukommelse. Dette avgjør hvor bra maskinen spiller av filmer på youtube f.eks. (elkjøp er en ATI HD5470M med 512 MB og den fra dustin er en ATI HD6530M med 1024 MB) Ting som maskinen fra dustin home har, som ikke den fra elkjøp har: Bluetooth: Blåtann på godt norsk, brukes blandt annet for å koble maskinen din til mobiltelefonen din og overføre bilder, kan også brukes til trådløst headset, trådløs datamus og trådløst tastatur. Minnekort: Dette er kortet som sitter i digitalkameraet ditt, om du vil ha bildene fra kameraet til datamasinen din, slik at du kan f.eks. poste de på facebook, må du ha en minnekort-leser i maskinen din. Maskinen fra Elkjøp har støtte for "SD" og "MMC" kort, maskinen fra dustinhome har støtte for "SD/SDHC", "Memory Stick" og "MS Pro". Større sjanse for at maskinen fra dustin vil takkle minnekortene i fremtiden. Skjermutgang: Begge maskinene har HDMI utgang, men den fra dustin har i tilegg VGA utgang slik at du kan koble maskinen din til en ekstra data-skjerm eller prosjektor om du vil vise noe fram på en presentasjon på skolen fra maskinen din på et stort lerret f.eks. Begge har 6-cellers batteri, men bare dustin oppgir ca. hvor lenge batteriet varer: 6 timer. Maskinen fra elkjøp veier 2,65 kg, mens den fra dustin veier 2,5. Begge har like stor lagringsplass, 500GB. Begge har like mye hoved-hukommelse, 4GB. Så... her er prisforskjellen: dustinhome: 4 790 kr , elkjøp: 4 795 kr. Du betaler 5 kroner mer for en maskin som har dobbelt så dårlig hjerne og som har en dårligere evne til å vise filmer. For 5 kroner ekstra får du også mindre tilkoblingsmuligheter og 0.15 kg mer å bære på. Med mindre du har utrolig dårlig tid, og folka fra elkjøp nekter å hjelpe deg om du handler maskinen fra en annen butikk, gå for maskinen på dustin. Si meg, DBM, sammenlignet du i det hele tatt forslagene før du sa at denne maskinen var noe å kjøpe? :gjeiper: Ser hva du sier... hm, dette ble vanskelig:( jeg som var så fornøyd helt til jeg så svaret ditt Men er litt skeptisk til og kjøpe data over nettet, da er det litt mer stress vis det skal skje noe med datan.. da er det liksom ikke bare gå tilbake til butikken og spørre om hjelp.. Folk jeg har snakket med har sagt til meg at man bør kunne litt om data vis man skal kjøpe over nett itillfelle den skal klikke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå