Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått innkalling til diverse undersøkelser:

Nevrografi

EMG

Vibrametri

Termotest

Det er jo fire forskjellige undersøkelser, og jeg vet forsåvidt hva nevrografi og EMG er, men noen som vet hva de to andre er og hvordan det foregår?

Noen som har tatt noen av disse fire undersøkelsene og vil dele litt erfaringer? Er det så smertefullt som det høres ut som?

De har satt av voldsomt lang tid, så jeg er vel utslipp når de er ferdig tenker jeg - har første time kl 10 og deretter en kort pause før nesten time kl 13. :(

Gruer meg ...

Skrevet (endret)

Nevrografi &/ EMG har jeg tatt i hånden.Ubehagelig test vil jeg si

Hadde nevrinom i hånden ,så jeg hadde vondt fra før.Derfor vet jeg ikke om dette gjøre mer /midre vondt for andre

http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/undersokelser/emg-og-nevrografi-4629.html

Jeg fikk diagnosert nevropatisk smerte ved en smerteklinikk og tok en hel haug med tester,så jeg husker faktisk ikke om jeg har tatt den termotesten,men den brukes bla. til utredning av nervropatisk smerte

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1267151

Vibrametri kjenner jeg ikke til

Endret av Kårky
Skrevet

Jeg venter spent på innkallelse til nevrografi og EMG, så er litt nysgjerrig på dette.. så dytter litt på tråden og håper på flere svar ;)

Skrevet

Ma03: Jeg kan i hvert fall gi deg en tilbakemelding på hvordan det gikk med meg når jeg har vært der siden jeg tydeligvis skal til undersøkelsene før deg. :)

Jeg skal undersøke benet/bena, uff ... det kommer til å ta sin tid. :( Det er to uker til jeg skal dit, og jeg har allerede begynt å ha mareritt om det. At det går an å være så pinglete. :sjenert:

Skrevet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vibrametri

Høres litt ut som "hørselstest for nervene"?

Takk for at du fant det. Det hørtes jo ikke så galt ut, ikke sammenlignet med EMG i hvert fall. Jeg er sykt overfølsom for vibrasjon, så det blir vel ikke noe særlig det heller, men det er nå EMG og nevrografi jeg gruer meg mest til.

Det er bare å rope ut hvis andre har erfaringer eller info som jeg ikke har klart å lete frem på egenhånd. :) Jeg liker å komme forberedt! :jepp:

Nå ble visst timen min flyttet også, så da er det bare en uke til istedenfor to-tre uker. :)

Skrevet

Til alle som evt. måtte lure, nå kan jeg gi litt info om hva som skjer nå som undersøkelsene er overstått:

Nevrografi: Jeg tok denne på beina. Undersøkelsen tok ca. 30-60 min tror jeg. Det ble plassert elektroder ulike steder på leggen og så ble en liten "dings" holdt inntil beinet og så kom det bittelitt strøm. Denne ble skrudd oppover ettersom hun ikke fikk noe utfall med en gang. På meg måtte den opp på maks, så da vet jeg hvor vondt det vondeste er. Jeg kan beskrive det absolutt øverste på skalaen som enkemannsstøt i litt mindre versjon. Det var ikke galt og gikk fort over. Ingenting å grue seg til. :)

EMG: Denne tok jeg også på beina. Undersøkelsen tok ca. 30-60 min den også. Det ble plassert noen elektroder på nå også hvis jeg ikke husker feil og så ble en kjempetynn nål ført inn i muskelen. Dette var overhodet ikke vondt. Deretter vred hun denne flere ganger inne i muskelen for å sjekke ulike områder. Noen steder kjente jeg det bedre enn andre steder. Det ble sjekket i hvilende posisjon og mens jeg spente muskelen. Det eneste som var vondt her var når jeg undersøkte en muskel jeg har hatt muskelruptur i, det var overhodet ikke godt, men det var fordi muskelen er skadet fra i høst. Generelt er ikke en EMG noe som helst å grue seg til, det var MYE mindre ubehagelig enn jeg trodde! :)

Vibrometri: Denne undersøkelsen tok ca. 30 min. Den var overhodet ikke smertefull. Jeg holdt en mus (datamus) i hånda og et apparat i den andre hånden som vibrerte, så skulle jeg si ifra når jeg kjente vibrasjon/og ikke kjente vibrasjon. Denne undersøkelsen ble tatt på arm og bein.

Termotest: Denne undersøkelsen tok ca. 30 min. Den var heller ikke smertefull. Jeg holdt den samme datamusen i hånda mens nevrologen holdt et apparat inntil hånden min som ga kulde og varme. Varme opp til 50 grader var maks, men jeg måtte ikke så høyt på skalaen. Denne undersøkelsen ble tatt på arm og bein. Det gikk veldig greit, måtte gi beskjed når jeg kjente kulde, når jeg kjente varmen, når jeg fikk ubehag.

Sammenlagt: Jeg gruet meg altfor mye, eneste ubehaget for meg var nålen i muskelen som var skadet. That's it! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...