Gjest Mohammed Skrevet 12. mai 2011 #21 Del Skrevet 12. mai 2011 Er det noen som helst som går med hijab i punjab i Pakistan da? Det har hendt at jeg har sett en og anenn burka, men hijab har jeg nærmest ALDRI sett. Det er ingen tradisjon for hijab i Pakistan. Da jeg vokste opp på 80-tallet, så var det ingen tradisjon for hijab blant pakistanske jenter i Norge heller. Man brukte et slør som er typisk for det indiske sub-kontinentet, aldri hijab. I dag derimot så går nærmest 90% av norsk-pakistanske jenter i Norge med hijab. Hijab er mote. Grunnen til denne hijab utbredelsen blant norsk-pakistanske jenter er rett og slett dette hersens hijab hysteriet som har versert blant enkelte nordmenn og norsk media. Hadde man ikke gnålet om hijab til alle døgnets tider, så ville nok ikke de fleste unge jenter ha gått med den heller. Ungdommer liker å være rebelsk, og hva er mer rebelsk enn hijab for tiden i Norge? Nei, denne hijab "kritikken" har vært fullstendig malplassert. Og hatt fullstendig motsatt virkning enn det man ønsket å oppnå. Kan ikke annet enn å riste på hodet over hijab kritikerene. Det er jo de som har skapt hijab moten selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pastablasta Skrevet 12. mai 2011 #22 Del Skrevet 12. mai 2011 Nigeria og Columbia har sikkert også mye vakker natur. Men de blir ikke noe populært reisemål for det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 12. mai 2011 #23 Del Skrevet 12. mai 2011 Det å gå på fjelltur i Pakistan gir en helt annen opplevelse enn i Norge. Mange mener at Pakistan er verdens vakreste reisemål. http://www.project-himalaya.com/trek-pakistan-k2.html http://nuzhathameed.blogspot.com/ http://travel.nationalgeographic.com/travel/top-10/distance-trails/ Hadde faktisk en annonse i den flerkulturelle avisen Utrop for et par år siden der jeg nettopp søkte reisefølge til en tur i fjellområdene i Pakistan. Tenkte kanskje det kunne være norskpakistanere som ikke hadde vært der før og som også kunne tenke seg en slik tur. Hadde vært kjekt å reise sammen med noen som både kunne språket og visste mer enn meg om hva som var trygt og ikke trygt i Pakistan. Fikk dessverre ingen respons så turen gikk til andre deler av verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 12. mai 2011 #24 Del Skrevet 12. mai 2011 Tråden er flyttet og ryddet for innlegg som ikke er relatert til temaet Pakistan. Lot også noen innlegg stå igjen for nærliggende land som Iran, da dette kan være av interesse dersom noen vil til regionen. Phaedra,mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 12. mai 2011 #25 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Er det trygt for kvinner å dra dit da? Må man bruke hijab eller burka? Frister ikke å traske rundt i en varm burka i den varmen der, uansett hvor flott det måtte være Ja, nei og nei. Min pakistanske venninne bruker ikke hijab når hun er i Pakistan, og hun bruker ikke hijab her hjemme heller. Pakistan har ikke noen tradisjon for hijab-bruk. Short og singlet derimot, det ville jeg ikke gått i. Knebukser og t-skjorte er visst minimum av hva man bør ikle seg for ikke å bli sett rart på. Man slipper f.eks ikke inn i Peters kirken med mindre bekledning, så dette er ikke unikt for Pakistan det heller. Endret 12. mai 2011 av SmallTalk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #26 Del Skrevet 14. mai 2011 Columbia er et filmstudio , tror du mener Colombia *flisespikker* I Mexico er det jo skorpioner oxo , kan nok finne dem i Syden oxo...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #27 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg reiste rundt i Pakistan ved en anledning. Har ikke slektninger der, men synes det er et spennende land som jeg er fascinert av (sikkert mye på grunn av bøker jeg har lest, deriblant 3 Kopper Te). Kan ikke si noe annet enn salaam aleikum, men klarte meg fint. Tror mange har helt feil inntrykk av Pakistan. Folket er veldig imøtekommende, og var det fra dag 1 da jeg krysset grensen over fra India (har reist en del i India også). Jeg gikk litt tildekket, men ikke noe mer enn jeg gjorde da jeg var i Egypt og Emiratene. Og i Pakistan var mennene bare hyggelige og behandlet meg som kvinne med respekt. Hadde en helt annen opplevelse enn i f.eks. Egypt, hvor jeg opplevde å bli ropt slibrigheter og sånt etter. Opplevde ingenting slikt i Pakistan. Det er mye flott arkitektur, men det beste er jo selvfølgelig den nydelige og ville naturen. Jeg har dessverre ikke vært i Skardu, har vært litt skeptisk til å reise dit med tanke på sånn situasjonen er nå. Jeg håper det byr seg en mulighet senere, har hørt og lest mye flott om menneskene som bor der og i de omkringliggende områdene, og om gjestfriheten de utviser. Som det står i Lonely Planet for Pakistan: Pakistan er som India uten folkemengdene, og som Nepal uten hassle. Veldig sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #28 Del Skrevet 26. mai 2011 Visst det ikke hadde vært for alle skummle muslimene så... Alene der i fjellheimen? Haha NEITAKK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #29 Del Skrevet 26. mai 2011 Må legge til at jeg ikke kan huske at jeg så noen med hijab. Jeg så en og annen burka og chador på landsbygda, men ikke i byene. I byene gikk de med vestlige klær, eller de brukte de samme klærne som i India; sari eller punjabi/salwaar kameez. I tillegg brukte ganske mange dupatta der som i India, spesielt i de eldre bydelene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #30 Del Skrevet 26. mai 2011 Visst det ikke hadde vært for alle skummle muslimene så... Alene der i fjellheimen? Haha NEITAKK Haha.. Jeg var skeptisk jeg også, men opplevde som sagt bare hyggelige og imøtekommende mennesker, og mange der sa at de ikke engang var troende. Tror mange har et helt feil inntrykk, akkurat som jeg hadde før jeg dro dit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå