AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #1 Skrevet 11. mai 2011 Hva ligger i særeie rent praktisk og hvem er det en slik avtale sikrer? Er det egoistisk å ønske særeie eller er det en trygghet for begge parter - hva med barna? Hva skjer arvemessig om den som har særeie dør?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 11. mai 2011 #2 Skrevet 11. mai 2011 Særeie gjør seg ikke gjeldende annet enn ved skilsmisse eller død. Arv, gaver fra foreldre etc er gjerne den ene partens særeie, og kan ofte heller ikke gjøres til den andre partens særeie pga. gavegivers ønske. Særeie betyr at noe skal unntas fra deling, og en slik avtale gjøres ofte i ektepakts form, jf. ekteskapslovens § 42. Om særeieinnehaveren dør, så kan ektefellen sitte i uskiftet bo (jf. el. § 43). Har ektefellene felles barn, har barna rett på en pliktdelsarv, også dersom foreldrene hadde særeie. Men dersom f.eks. mannen gifter seg med en dame som har en sønn fra før, og mannen har særeie på alt de eier, så kan det være for å avskjære denne sønnen fra pliktdelsarven. Slå opp i ekteskapsloven og arveloven, du finner lovbestemmelsene der, med mye nyttig lesestoff i forarbeidene etc.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2011 #3 Skrevet 11. mai 2011 dersom f.eks. mannen gifter seg med en dame som har en sønn fra før, og mannen har særeie på alt de eier, så kan det være for å avskjære denne sønnen fra pliktdelsarven. hm, skjønte ikke dette. Hvis den ene parten har særkullsbarn, og den andre parten har særeie på bolig og bil f.eks, så vil ikke den ene partens særkullsbarn ha krav på dette ved arv?
Carrot Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 Særeie kan avtales for enkelte deler som et hus, eller penger man arver eller det kan gjelde alt - såkallet fullstendig særeie. Ved død arver man som ektefelle da ingenting såfremt det ikke fremgår av testamente tror jeg... Særeie kan kanskje forhindre en del "bråk" knyttet til en skilsmisse, men det er også en "demper" på inngåelsen av ekteskapet, litt som å ha en koffert med sine eiendeler stående i gangen i tilfelle det går galt...
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 hm, skjønte ikke dette. Hvis den ene parten har særkullsbarn, og den andre parten har særeie på bolig og bil f.eks, så vil ikke den ene partens særkullsbarn ha krav på dette ved arv? Jeg formulerte meg vel litt kronglete - men ja. Hvis man gifter seg, og den ene har barn fra før, så vil jo det barnet ha krav på sin forelders pliktdelsarv. Men dersom ektefellene har overført alt til den som ikke er forelder, så kan får jo ikke arvingen noe å kreve arv fra. Jeg vet ikke helt hvor dette er regulert i loven, eler hvor man kan lese mer, men jeg vet om flere der dette har skjedd i virkeligheten. Der fikk ikke barna arv etter moren.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 11. mai 2011 #6 Skrevet 11. mai 2011 Veldig mange tuller med sameie/eneie og særeie/felleseie. Vet om flere eksempler på f.eks. forretningsmenn som har gitt kona særeie for å beskytte deres eiendeler mot kreditorer, for deretter å miste alt når kona går fra han. Felleseie/særeie ved skilsmisse og død - sameie/eneeie når man fortsatt er gift og i live.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #7 Skrevet 11. mai 2011 Jeg formulerte meg vel litt kronglete - men ja. Hvis man gifter seg, og den ene har barn fra før, så vil jo det barnet ha krav på sin forelders pliktdelsarv. Men dersom ektefellene har overført alt til den som ikke er forelder, så kan får jo ikke arvingen noe å kreve arv fra. Jeg vet ikke helt hvor dette er regulert i loven, eler hvor man kan lese mer, men jeg vet om flere der dette har skjedd i virkeligheten. Der fikk ikke barna arv etter moren. Kanskje denne kan hjelpe?? lenke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå