møllerens85 Skrevet 11. mai 2011 #1 Skrevet 11. mai 2011 Hei Skriver her for å kanskje kunne få litt hjelp/veiledning når det gjelder deling av bolig etter samlivsbrudd. Vi har vært samboere i nesten 6 år, har 2 felles barn (som bor hos meg, mor.) Vi bygget oss hus, ferdig i mars 2009. Desember 2011 flyttet jeg ut. Det jeg lurer på er om jeg har rett på noe av verdistigningen på huset? Vi bygde huset ilag, men mitt navn er nå fjernet fra lån osv. Dette er et "klassisk" tilfelle der mor har passet barn/hus, og far har fått jobbet mye og tjent godt med penger for å legge inn i huslånet. Lånet har stått på han og han har betalt på det, mens jeg har kjøpt de andre tingene, mat, klær osv. Dersom vi hadde 3 mill. i lån da jeg flyttet, og en ny takst på huset blir f.eks. 4 mill., vil jeg da kunne kreve noe som helst av overskuddet? En annen viktig ting i vurderingen er at: - tomten huset står på fikk han i gave av foreldrene. - han hadde ca 500 000 kr fra før vi bygget huset (usikkert hvor mye av denne summen som ble spart etter vi ble samboere,) Men inge særavtale ble skrevet. Heller ingen samboerkontrakt. - Faren til min tidligere samboer bidrog en god del økonomisk i husbyggingen, ca 500 000 kr kjøpte han utstyr osv. for. Om dette anses for å være gave/forskudd på arv til min tidligere samboer vet jeg ikkje, iallefall har jeg ikke sett eller hørt noe om det. Men han har spart på kvitteringer på ting han har kjøpt, og skrevet ned timene han har vært i huset å jobbet. Under byggeperioden var jeg hjemme å passet barn. Dette ble da mitt bidrag, samt at jeg og min mor og søster brukte en god del tid på sluttarbeidet i huset (maling,tapetsering osv.) Jeg har svært lav inntekt og har ikke mulighet til å kunne komme meg inn på boligmarkedet på mange år fremover. Har jeg rett på noe?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 11. mai 2011 #2 Skrevet 11. mai 2011 Jeg orker ikke begynne å regne på dette, men du skal ha rett på NOE. Du har passet hus og barn, noe som har muliggjort hans arbeidsinnsats. Det foreligger flere "husmordommer" fra Høyesterett på akkurat dette punktet.
Gjest Lille-pus Skrevet 11. mai 2011 #3 Skrevet 11. mai 2011 Jeg orker ikke begynne å regne på dette, men du skal ha rett på NOE. Du har passet hus og barn, noe som har muliggjort hans arbeidsinnsats. Det foreligger flere "husmordommer" fra Høyesterett på akkurat dette punktet. Presisering: Det som er presendens per dato er at husmordommer først vil være gjeldende ved lange ekteskap. Typisk der hvor kvinnen er "godt oppi årene" og har tilbragt den tiden hun kunne vært yrkesaktiv med å muliggjøre ektefelles inntekt og formue. Jeg tror at 6 år er alt for kort tid til å kunne benytte de husmordommer som har satt presedens for slike saker. Uansett synes jeg at du, TS burde ta kontakt med en advokat som er spesialisert på skifte. Den første uforpliktende konsultasjonen er ofte (riktignok ikke alltid desverre) gratis.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 Så lenge alt står på hans navn og du ikke har noen bevis i form av kvitteringer o.li. for utgifter du har hatt ifm huset så har du nok ikke rett på noe. Derfor skal man ALLTID skrive samboerkontrakt! Det er dessverre slik at den som står på huset og betaler avdragene også er den som får beholde huset fordi i lovens øyne har ikke du betalt noe, selvom du har hjulpet til med løpende utgifter som mat, strøm underholdning osv. Samboerkontrakt er en felle som mange går i, og det er en dyr lekse å lære. Men jeg håper din ekssamboer kanskje kan være litt rettferdig og medgjørlig slik at du kanskje får noe, er kjipt for den som sitter igjen uten noenting etter så mange år og mye arbeid. Lykke til
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 Presisering: Det som er presendens per dato er at husmordommer først vil være gjeldende ved lange ekteskap. Typisk der hvor kvinnen er "godt oppi årene" og har tilbragt den tiden hun kunne vært yrkesaktiv med å muliggjøre ektefelles inntekt og formue. Jeg tror at 6 år er alt for kort tid til å kunne benytte de husmordommer som har satt presedens for slike saker. Uansett synes jeg at du, TS burde ta kontakt med en advokat som er spesialisert på skifte. Den første uforpliktende konsultasjonen er ofte (riktignok ikke alltid desverre) gratis. Takk for presiseringen
Gjest Lille-pus Skrevet 11. mai 2011 #6 Skrevet 11. mai 2011 Takk for presiseringen My pleasure Hyggelig å kunne bidra litt beskjedent til noen som alltid har så gode og veloverveide innlegg Her er forøvrig den etterhvert ganske så berømte Høyesterettsdommen som satte presedens, og som siden har blitt kalt "Husmordommen".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå