Gå til innhold

Trenger hjelp til å måle spenning!

iulie

Anbefalte innlegg

Vi har hatt et naturfagforsøk på skolen, og så vet jeg ikke hva jeg skal skrive på rapporten... Vi seriekoblet to solceller og en propell. Vil spenningen være annerledes med propellen enn den er uten propellen?

Endret av iulie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt et naturfagforsøk på skolen, og så vet jeg ikke hva jeg skal skrive på rapporten... Vi seriekoblet to solceller og en propell. Vil spenningen være annerledes med propellen enn den er uten propellen?

Nei, det burde den da ikke være? Propellen vil jo være en resistor i kretsen, og det skulle ikke endre på spenningen. Det eneste som burde forandre seg når du endrer på motstanden i kretsen, er strømstyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det burde den da ikke være? Propellen vil jo være en resistor i kretsen, og det skulle ikke endre på spenningen. Det eneste som burde forandre seg når du endrer på motstanden i kretsen, er strømstyrken.

Joda, det kan den godt komme til å være, og vil være, fordi alle strømkilder har en viss indre motstandsfaktor.

Hvis man f.eks. måler spenningen på en ubelastet en solcelle til 1,2 Volt, betyr ikke det at man kan kortslutte den med en ledningsbit som representerer en motstand på 0,1 Ohm, og på den måten få generert en strøm på 12 Ampére.

I realiteten vil spenningen over solcellen synke til den når et nivå der spenning x strøm tilsvarer den effekt cellen faktisk kan levere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan den godt komme til å være, og vil være, fordi alle strømkilder har en viss indre motstandsfaktor.

Hvis man f.eks. måler spenningen på en ubelastet en solcelle til 1,2 Volt, betyr ikke det at man kan kortslutte den med en ledningsbit som representerer en motstand på 0,1 Ohm, og på den måten få generert en strøm på 12 Ampére.

I realiteten vil spenningen over solcellen synke til den når et nivå der spenning x strøm tilsvarer den effekt cellen faktisk kan levere.

Håper Julie fikk med seg det der. Jeg tenkte ikke på kretsen uten propellen som praktisk talt uten resistans. Noe som var veldig feil.

Jeg skrev innledningsvis litt om hva som skjer når man kortslutter et batteri gjennom å koble polene sammen med bare en ledning uten en eller annen form for resistor i kretsen. Men så slo det meg at jeg vet ikke en dritt om hvordan solceller oppfører seg når de kortsluttes, og bestemte meg for å stryke det. Synd, for det ville antakelig vært i riktig retning.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nedfall

Relatert til temaet, kan man titte på denne. Dette gjelder batteriers interne resistans, men prinsippet er det samme.

Anbefaler allaboutcircuits.com til studenter, og alle som interesserer seg for elektronikk på hobbybasis. Finfin site!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...