Gå til innhold

brent hånden tips

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

akuratt breny hele hånden håper på tips kan ikke lette etter så mye info selv

Skrevet

Mos en tomat og påfør brannsåret - det lindrer veldig :)

Skrevet

aloe vera er toppen! hørt at yoghurt naturell er godt for solbrenthet, vet ikke om hvordan det er for brannsår..

Skrevet

jeg smører alltid brannsår med sånn smertestillende gel jeg.. den er litt kald også!

Vet ikke om det er så lurt, men det funker iallefall!!

Gjest Gjest
Skrevet

Mos en tomat og påfør brannsåret - det lindrer veldig :)

allergisk

har kalt vann på men hvor lenge

hvilken temprtur

huden strammer er det noe krem eller noe jeg bør ha på+

ser for meg at jeg får arr på alle fingertuppene på høyere hånd

Gjest navnelapp
Skrevet

Aloe vera vil hjelpe, det same vil branngelé som du får kjøpt på apoteket. Smertestillande gel vil ta toppen av smertene, men helar ikkje. Lidokainsalve og xylokain gjer same nytta, tek smertene, men lindrar ikkje skaden slik kjøling, branngelé og aloe vera gjer.

AnonymBruker
Skrevet

Branngele :jepp: Når/hvis blemmene kommer, bruk også kompress. Ikke stikk hull på blemmene, det skal skje av seg selv. Noen brannsår kan faktisk brenne i mange timer etterpå, så vær obs og kjøl ned leeeeeeeeeeenge...

Skrevet (endret)

Jeg brant meg skikkelig på hånden for en liten stund siden, og jeg hadde ingenting annet for hånden enn Silulen sinksalve (for såre babystumper), smurte på et tykt lag etter skylling i lunkent vann, og det hjalp faktisk mye bedre enn noe annet jeg har prøvd, inkludert aloe vera og xylocain.

Endret av Stinkerbell
AnonymBruker
Skrevet

hørt at yoghurt naturell er godt for solbrenthet, vet ikke om hvordan det er for brannsår..

Jeg ville ikke anbefalt å smøre yoghurt på brannsår. Både pga bakterier og fettinnhold; det var tidligere et kjerringråd å ta smør på brannsår men nå blir man frarådet å smøre fett på brannsår.

Gjest Gjest
Skrevet

Lurer på og få noen til og kjøpe sånn branngel men gjør den noe annet enn og lindre smerte?

Det gjør veldig vondt om eg ikke har hånden i lunket vann, er det bra dårlig eller likgyldig for håndens heling om jeg har den i vann eller ikke ? hva er best for hånden? Burde jeg la den tørke innimellom? Burde vannet være varmere nå, eller skal det være like kalt.

Jeg har begynt og få blemmer. Brant meg på varmt metall fra ovn ca 250c.

Skrevet

La den bare være i vann så lenge du føler behov for det, men ikke bruk for kaldt vann.

Gjest Gjest
Skrevet

huff det gjør bare vondere og vondere noen flere tips mot det?

lurer også på om noen har en link til det at det kan brenne i flere timer syntes det hørtes litt rart ut, tror dere det kan hende mitt brenner enda? det føles sånn hver gang vannet begynner og bli varmere, føles det vondere en da jeg brente meg..

jeg fikk noen til og kjøpe den brannkremen føles ikke som den hjelper men hva vet jeg, er fremdeles avhengig av vann.

Skrevet (endret)

Hvor stort område er det snakk om her? Når du har begynt å få blemmer, så har du en 2.grads forbrenning. Er det litt størrelse på den, så bør du dra til legen med den for å sikre riktig behandling. En brannskade skal behandles på riktig måte, hvis ikke kan du ende opp med betennelse i såret.

Du gjør riktig ved å kjøle ned området med vann. Fortsett å kjøle det ned en stund til, det er ihvertfall ikke feil. Hva du enn gjør, ikke stikk hull på blemmene og sørg for at du legget sterile kompresser på dem dersom det skulle gå hull på blemmene.

La sårene være mest mulig i fred, ihvertfall ut dagen. Det vil nok svi noen timer til. Blir det ikke noe bedre bør du kontakt lege.

God bedring!

Edit: Tolker jeg det riktig at du har brent hele hånda (undersiden eller noe sånn), og at det har begynt å komme blemmer over hele området? Isåfall så bør du kontakte legevakta. Dette er ikke det samme som vanlige skrubbsår, og bør behandles av folk som kan det.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Dette er verre enn det jeg trodde da jeg svarte. Jeg ville tatt meg en tur til legevakten; det høres ut som du i alle fall har 2. grads forbrenning. De fleste 2. grads forbrenninger må behandles av lege.

Skrevet

Nja, det er en sannhet med modifikasjoner.

De 2.gradforbrenningene jeg har hatt har vært på størrelse med en 20-kroning eller mindre, og så små brannskader trenger ikke legebehandling så lenge man beholder blemmen(e) intakt(e) og er ganske sikker på hva man skal gjøre med såret. Er såret stort eller man er usikker, så drar man til lege. :)

Skrevet (endret)

Alt med skjønn, selvfølgelig :)

Jeg har vel lært at forbrenninger som er større enn en håndflate bør undersøkes hos lege. Det skader uansett ikke å ta seg en tur til legen for ts sin del i alle fall!

Endret av chikako
Skrevet

Jeg er helt enig! :)

TS: Kom deg til legen!

Skrevet (endret)

*Dobbel*

Endret av SmallTalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...