Auroressa Skrevet 11. mai 2011 #1 Skrevet 11. mai 2011 Jeg skal bli samboer med kjæresten min nå i slutten av Mai. Vi skal da legge 5000 kr hver i en regnskapskonto som skal da dekke strøm,tv,innboforsikring og husleien. Regner med at vi må legge i 2000 hver og til mat utenom det. Jeg har og andre utgifter ovenfor dette som mobil, hundene mine,pendling til jobb, og vetrinærutgifter for tiden ( valpen min brakk foten ). Med andre ord jeg vil i starten av Juni ha ca 10 000 kr i utgifter. Jeg er sykmeldt til slutten av denne måneden, og vil derfor få sykepenger som ligger på rundt 7000 kr. Med andre ord jeg mangler 3000 kr til det andre som må betales. Kan jeg gå til Nav og søke om sosial stønad(livsopphold) eller Krisehjelp? Og kan jeg søke på bostøtte for meg selv da vi blir samboere? Og hvordan gjør jeg isåfall det? Eller vet noen om et sted jeg kan få skaffet meg et kredittkort på ca 3000 kr? Har allerede et hos postbanken mastercard men det kan jeg ikke bruke nestemåned da jeg må bruke det denne måneden her for og betale noen andre regninger igjen. Takk for alle svar :-)
liv Skrevet 11. mai 2011 #2 Skrevet 11. mai 2011 Bostøtte går på hele husstanden og din nye samboers inntekt vil derfor bli beregnet med. Når det gjelder sosialstønad så vil de fleste kommuner si at da får din samboer hjelpe deg... Strømregningen kommer jo ikke første måneden så den kan du legge inn til senere. Når det gjelder utgifter til dyrehold er ikke det noe vi dekket fra sosialtjenesten når jeg jobbet der. 2
Gjest Consensio Skrevet 11. mai 2011 #3 Skrevet 11. mai 2011 Du kan selvfølgelig søke, både bostøtte og hjelp til livsopphold. Hvor mye du får er avhengig av dine inntekter og dine utgifter. Samboere har ikke plikt til å forsørge deg. MEN - samboere blir ofte tatt med i betraktning likevel. Som samboer så betaler man jo ikke så mye i husleie, strøm osv, da du betaler halvparten (om dere da ikke bor over din evne) Du må også se på alt du kan kutte ned på frem til du får økt inntekten din. Abbonementer på blader, kanalpakker, telefon osv. Stønader til dyrehold tror jeg ikke finnes ...da må det isåfall dreie seg om spesielle behov for å ha dyr. Jeg har iallefall levd på fattigdomsgrensen tidligere og fikk ikke noe ekstra hjelp til mine dyr. (lever forsåvidt på den grensen nå også, men har samboer så da går det ganske så bra) Siden du bare er sykemeldt ut denne måneden så regner jeg med at din inntekt økes etter det slik jeg forstår det. Da kan du jo be om utsettelse på enkelte regninger også. Ring og hør iallefall...de pleier å være veldig hjelpsomme.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 Du kan selvfølgelig søke, både bostøtte og hjelp til livsopphold. Hvor mye du får er avhengig av dine inntekter og dine utgifter. Samboere har ikke plikt til å forsørge deg. Samboer vil regnes med ved søknad om bostøtte. I tillegg så skal ikke sosialen dekke dyrehold da dette er en unødvendig utgift (med mindre man er avhengig av eks. blindehund). Og uansett så har hun nok penger, da 5000 dekker nødvendige utgifter. Det betyr at hun har 2000 til mat og tull. Hvordan hun selv velger å disponere de pengene er hennes eget valg.
Gjest Consensio Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 Samboer vil regnes med ved søknad om bostøtte. Skrev jeg ikke det? Litt lengre ned bare..et lite mellomrom mellom linjene bare. Ser du det? At samboere blir tatt med i betraktning.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #6 Skrevet 11. mai 2011 Skrev jeg ikke det? Litt lengre ned bare..et lite mellomrom mellom linjene bare. Ser du det? At samboere blir tatt med i betraktning. Du skrev "MEN - samboere blir ofte tatt med i betraktning likevel." Og for bostøtte så er regelsen at HELE husholdningen skal regnes med, uten unntak. Tilogmed folk som bor i kollektiv regnes om en husstand i forbindelse med bostøtte, selv om folka ikke kjenner hverandre engang. Uansett (back to topic), tror grensa for en husholdning er en inntekt på 210000 i året.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #7 Skrevet 11. mai 2011 Bostøtte kalkulator Her kan du se om du har rett på bostøtte. Husk å legge inn samboeren din sine inntekter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå