Gå til innhold

3 mnd gammel baby som ikke fokuserer blikket

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En tre månder gammel baby følger vel med på det som skjer i rommet når hun er våken? Har litt kontakt med naboene, type drikke te sammen eller gå en tur. De fikk en baby og jeg synes det er rart at den ikke fokuserer med blikket. Har ikke villet tatt det opp med foreldrene. Når de var ute en liten tur og jeg passet barnet, prøvde jeg å la hånda gli foran øynene på barnet, men blikket var som vanlig bare fjernt. Kan barnet være blind eller feile noe? Regner med at helsesøster har lagt merke til det, og kanskje barnet er til utredning og forelderen ikke vil si noe før de vet noe mer. Har ikke lyst å virke uhøflig. Det er deres første barn.

Men er det ikke normalt at en 3mnd gammel baby fokuserer blikket og følger litt med på det som skjer? Det hender barnet smiler, men møter ikke blikket.

Det er jo ikke mitt problem, men jeg blir litt bekymret og lurer på hvor tidlig f.eks. blindhet kan oppdages og hvordan?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En tre månder gammel baby følger vel med på det som skjer i rommet når hun er våken? Har litt kontakt med naboene, type drikke te sammen eller gå en tur. De fikk en baby og jeg synes det er rart at den ikke fokuserer med blikket. Har ikke villet tatt det opp med foreldrene. Når de var ute en liten tur og jeg passet barnet, prøvde jeg å la hånda gli foran øynene på barnet, men blikket var som vanlig bare fjernt. Kan barnet være blind eller feile noe? Regner med at helsesøster har lagt merke til det, og kanskje barnet er til utredning og forelderen ikke vil si noe før de vet noe mer. Har ikke lyst å virke uhøflig. Det er deres første barn.

Men er det ikke normalt at en 3mnd gammel baby fokuserer blikket og følger litt med på det som skjer? Det hender barnet smiler, men møter ikke blikket.

Det er jo ikke mitt problem, men jeg blir litt bekymret og lurer på hvor tidlig f.eks. blindhet kan oppdages og hvordan?

Yngste min fokuserte heller ikke så bra da h*n var 3 mnd.Tok det opp med helsestasjon, så de sjekket syn og h*n ble sendt til fysioterapi hvor vi lærte et par teknikker for å stimulere. H*n var bare lat og gadd ikke før det :fnise: så det trenger nødvendigvis ikke å være noe i veien med ungen. Hadde ungen vært blind hadde nok foreldrene merket dette.

AnonymBruker
Skrevet

Kan hende ungen har ADD/ADHD. Jeg har det og brukte lang tid før jeg fokuserte blikket. Foreldrene trenger ikke å ha det for at ungen skal få det. Mine foreldre har ikke det.

Gjest Gjest
Skrevet

Her var mye rare svar.. Alt som er unormalt vil fanges opp av helsestasjonen. Så la være å stille diagnoser på ungen i øst og vest.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Man får jo blikk-kontakt med en 3 mnd gammel baby, men kanskje den ikke gidder å forholde seg til andre enn mor/far.

Ellers er det et relevant spørsmål, og det er ikke alle nybakte foreldre som skjønner at noe er galt, enkelte tilstander diagnostiseres sent. Uansett ville jeg nok spurt foreldrene, i tilfelle de også er oppmerksomme på noe, men ikke har turt å formulere den følelsen.

Blindhet eller nedsatt syn er jo en ting, en annen tilstand er autisme.

• Liker 1
Skrevet

Dersom barnet hadde hatt synsproblemer, ville det vel aldri ha lært å smile? Er ikke smiling tillært heller enn instinktivt?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, blinde smiler jo. Det er en reaksjon på følelser, akkurat som latter og gråt. Vi lærer oss også det "påklistrede smilet"; men dette kan ikke babyer. Spontane smil er derimot ikke noe de trenger å lære.

Uansett blir øynene undersøkt, og da blir det jo oppdaget om barnet ikke reagerer på lys mot pupillene. Så om barnet ikke kan se, blir det som regel oppdaget temmelig tidlig.

Gjest pysepusen
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva som er normalt eller ikke, men dette er ting de hos oss sjekket på sykehuset, 6-ukerskontroll og igjen på 3-måneders.

AnonymBruker
Skrevet

Min er 3 og halv måned nå, og hvor mye hun fokuserer/fester blikket avhenger av formen. Noen ganger kan hun sitte leeeenge å se på meg, andre ganger så nekter hun og blikket bare fyker rundt :gjeiper: Så det at barnet ikke ville se på deg eller følge med når du flyttet hånden vil jeg si er helt naturlig.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for dette. Så små unger klarer ikke å feste blikket på hva som helst, og en kjedelig finger er hvertfal ikke noe. Dessuten kan babyer virke litt fraværende hvis de ikke kjenner deg.

Helsestasjonen vil finne ut av det hvis det er noe spesiellt, hvis ikke de har reagert så trenger ikke du å gjøre noe utover å bli kjent med barnet bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...