Gå til innhold

Frisk fra Diabetes?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kan man bli frisk fra diabetes? Finnes det noen kur?

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan man så absolutt. Kuren ligger i livsstil/kosthold

Gjest Heidi
Skrevet

Du kan også ta operasjon har jeg lest en plass.

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke operere når man endrer livsstil/kosthold. Operasjon betyr medisinering/narkose, gå heller for hva som er naturlig for kroppen.

Skrevet

Jeg vil egentlig anbefale at du stiller dette spørsmålet til en lege, eller i det minste på et nettforum der spørsmålene besvares av medisinsk personell. Da får du riktige svar, i stedet for omtrentlige "jeg tror at"-utsagn eller direkte feilinformasjon (som i denne tråden).

Det korte svaret er at man generelt ikke kan bli frisk fra diabetes (diabetes mellitus), da det skyldes manglende insulinproduksjon i et område av bukspyttkjertelen. Manglende insulin gjør at kroppen ikke kan bryte ned sukker.

Det finnes to hovedkategorier av diabetes: Type 1 innebærer totalt bortfall av insulinproduksjon, mens pasienter med type 2-diabetes har redusert insulinproduksjon. Type 2 kan ofte håndteres med diett eller i noen tilfeller medikamenter, mens type 1 krever jevnlige insulininjeksjoner i tillegg.

Hvis en diabetespasient får transplantert en bukspyttkjertel som ikke har denne svakheten, vil vedkommende bli frisk. Dette gjøres sjelden, og årsaken er visstnok (iflg. en Wikipedia-artikkel) at operasjonen er kompleks.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Heart: Så du kan bare bli frsik hvis du er diagnosert med daibetes type 2, ikke 1?

Skrevet

Virkelig frisk kan du bare bli hvis du får transplantert en ny bukspyttkjertel, og det vil hjelpe uansett diabetestype.

Type 2 kan man ofte leve med uten å måtte ta insulininjeksjoner, så lenge man følger en ganske streng diett. Man blir ikke frisk av denne dietten, men man lærer seg å leve med en kronisk sykdom slik at de plagsomme symptomene forsvinner.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så lett å forklare hva forskjellen mellom type 1 og type 2 diabetes er ser jeg, så jeg henviser til Diabetesforbundets link som forklarer hva diabetes type 2 er på en enkel måte.

Type 2-diabetes er en sykdom hvor sukkerinnholdet i blodet er høyere enn normalt. Dette skyldes at kroppen ikke klarer å lage nok insulin. (...)

Pasienten har bevart insulinproduksjon, men insulinet virker dårligere enn normalt (insulinresistens), og insulinproduksjonen er derfor relativt for liten.

Skrevet

Det er ikke så lett å forklare hva forskjellen mellom type 1 og type 2 diabetes er ser jeg, så jeg henviser til Diabetesforbundets link som forklarer hva diabetes type 2 er på en enkel måte.

Jeg synes ikke sitatet ditt var så lettfattelig, ettersom det beskriver to forskjellige forhold uten at dette fremgår tydelig.

Type 2-diabetes handler om at det ikke produseres nok insulin. Årsaken kan være (og er vanligvis) insulinresistens, altså at den insulinen som produseres ikke fungerer like effektivt som samme mengde ville gjort hos en frisk person.

I tillegg har noen Type 2-diabetespasienter også et absolutt insulinnivå som er for lavt. Det kan f.eks. skyldes sykdomsforhold relatert til bukspyttkjertelen,

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg har noen Type 2-diabetespasienter også et absolutt insulinnivå som er for lavt. Det kan f.eks. skyldes sykdomsforhold relatert til bukspyttkjertelen,

Det stemmer at noen type 2-pasienter også har dette, men når man leser det første innlegget ditt ser det ut som at det gjelder alle. Og det stemmer ikke.

Skrevet

Du blir vanligvis frisk fra svangerskapsdiabetes etter at ungen er født. Type 1 og type 2 diabetes blir du aldri helt frisk av. Det er kroniske, men usynlige sykdommer som en ikke blir helbredet fra med mindre en foretar en operasjon. Og som sagt før, det er svært få som får en slik operasjon.

Derimot kan en leve godt med diabetes, så lenge en tar visse forhåndsregler. Det er viktig at den som har diabetes har kunnskap om egen sykdom, siden en mesteparten av tiden er sin egen lege og skal regulere medisin og kosthold selv. En kan være tilsynelatende frisk med et velregulert blodsukker, men det er ikke det samme som at sykdommen er borte.

AnonymBruker
Skrevet

Diabetes 2? Spis lavkarbo!

Skrevet

Diabetes 2? Spis lavkarbo!

God idé, men du blir ikke kvitt diabetes av den grunn. Sykdommen forblir, selv om blodsukkeret holder seg nede på grunn av lavkarbomaten. Unner du deg dessert, får du høyt blodsukker igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...