Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne tenke meg å begynne med litt fondsparing, men er helt blank. Har rundt 100.000,- jeg kan plassere andre steder enn på høyrente. Noen som kan tipse om hvordan jeg fordeler disse pengene mest fornuftig? Flere typer fond? Tips til fond?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Største feilen mange gjør er å investere i dyre fond. 1-2% avgifter i året utgjør en veldig stor forskjell på avkastningen.

Jeg liker billige Amerikanske indeksfond(De trenger ikke å investere i Amerikanske aksjer, men fond fra USA pleier ofte å være både bedre og billigere).

Gjest Koala
Skrevet

Fond er kanskje ikke det riktige ? Du må være veldig lenge inne for å være sikret en god avkastning. Selvsagt kan du ta pengene ut når du vil, men da er det ikke sikkert du tjener noen ting.

Tror jeg ville beholdt pengene på sparekonto og evt spart noe mer, deretter ville jeg lett etter muligheter for å investere i fast eiendom.

Skrevet (endret)

Fond er kanskje ikke det riktige ? Du må være veldig lenge inne for å være sikret en god avkastning. Selvsagt kan du ta pengene ut når du vil, men da er det ikke sikkert du tjener noen ting.

Tror jeg ville beholdt pengene på sparekonto og evt spart noe mer, deretter ville jeg lett etter muligheter for å investere i fast eiendom.

Jeg har i tillegg til disse pengene en solid buffer på 6 mnd lønn på vanlig høyrente og 100.000,- på ett års sperret konto i banken (fikk høyere rente da). Så jeg har godt med midler tilgjengelig dersom det skulle inntreffe noe uforutsett. Fondsparingen er tenkt langsiktig.

Endret av livmor
Skrevet

Du kan kjøpe et blad som heter "Dine penger". De har en grei oversikt i hver utgave over hvilke fond som historisk har gjort det bra, forvaltningsgebyr, terningskast, osv. Selv sparer jeg i Skagen Kontiki. Husk bare på at viss du velger fond som investerer i selskaper utenfor Norge, tar du også en valutarisiko (sterkere krone = lavere fondskurs, svakere krone = høyere fondskurs).

Skrevet

Du kan kjøpe et blad som heter "Dine penger". De har en grei oversikt i hver utgave over hvilke fond som historisk har gjort det bra, forvaltningsgebyr, terningskast, osv. Selv sparer jeg i Skagen Kontiki. Husk bare på at viss du velger fond som investerer i selskaper utenfor Norge, tar du også en valutarisiko (sterkere krone = lavere fondskurs, svakere krone = høyere fondskurs).

Takk for tips, det skal jeg jammen gjøre :jepp:

Skrevet

dinepenger.no

Gratis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...