Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du må velge å utdanne deg som tannlege, provisorfarmasøyt eller klinisk ernæringsfysiolog - hva ville du ha valgt?

(Gitt at man tar framtidsutsikter, jobbhverdag, lønn, hvor mye belastning yrket medfører osv. i betraktning)

Hilsen usikker framtidig student :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg tror jeg ville trives best med som jobb. Det er jo ganske ulike arbeidsdager for de yrkene, og ulike måte å forholde seg til mennesker på ikke minst.

• Liker 2
Skrevet

Basert på mine egne interesser ville jeg ha valgt tannlege.

Hva du burde velge kan jeg ikke uttale meg om, da jeg synes at du bør vektlegge trivsel fremfor alt annet.

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. Er det merkelig at jeg står og vippper mellom så ulike yrker?

Tannlegeyrket er som regel 8-4-jobb. Det er positivt. Man får jobbe med mennesker i alle aldre og det er mange utfordringer. Det negative er at det er en krevende jobb. Man må være 100 % fokusert hvert eneste minutt. En annen ting er at det er veldig profesjonsrettet. Hva om jeg får en varig betennelse i hånda som gjør at jeg ikke kan jobbe lenger? Eller at man rett og slett blir lei? Dessuten synes det jeg virker som en veldig stor del av befolkningen har lite tiltro til tannleger. Om jeg har "anlegg" for yrket er og en usikker faktor.

Ernæring er et felt jeg synes virker kjempespennende. Ser for meg at jeg kan glede meg til mange forelesninger på dette studiet. Drømmen er å behandle pasienter på sykehus, Så er det jobbmulighetene da.. Har hørt veldig mye om at det er svært vanskelig å få fulltidsjobb som KEF. I tillegg er ikke lønnen så veldig bra til å ha tatt 5 harde år. Dårlige jobbmulighet er faktisk en veldig viktig grunn(kanskje den enste?) til at jeg ikke velger dette.

Farmasi er det tredje alternativet mitt. Jeg elsker serviceyrket. Det at man har mulighet til å jobbe med mennesker samtidig som man er ekspert på et veldig viktig område virker givende. Det er gode jobbmuligheter over hele Norge. Man kan i tillegg gjøre det stort innen legemiddelindustrien, Drømmen er å drive et apotek. Det som skremmer meg litt er all den tunge kjemien/laben i løpet av studieforløpet. Og kanskje en litt ensidig jobb?

Som dere ser har jeg mye tenking foran meg fram til vi må rangere studievalg 1. juli.

Gjest Aria.
Skrevet

Ville valgt farmasi, utifra egene interesser. Men alle yrkene du nevner er vel ganske "safe" iforhold til jobbmuligheter, hvertfall tannlege og farmasi.

Gjest Sus Scrofa
Skrevet

Jeg ville valgt tannlege av den enkle grunn: Jeg har ikke spesielt interesse for noen av yrkene du skrev, men jeg vet at her jeg bor er det et voldsomt behov for tannleger. Ergo er det gode muligheter for å kunne starte for seg selv etterhvert og tene temmelig fett. Da er det også gode muligheter for å styre sin egen arbeidsdag. En tannlege jeg kjenner jobber ofte 08-20 noen dager, da det er maaange som gjerne vil ha time etter jobb. Så tar han ofte langhelg og lenger ferier ellers. Høres glimrende ut i mine ører! :fnise:

Men enig med de andre: Velg utfra DINE interesserer og det du tror kan bli en jobb du kan trives godt med :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke SÅ forskjellige yrker, alle er jo innenfor realfag, tildels medisinske fag og helse. For å si det sånn har jeg selv vinglet mellom mye mer sprikende fagfelt enn det der :) Velg det du føler du har mest interesse for, og hvor du tror jobbhverdagen blir bra. Alle yrkene virker givende og interessante.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Av egen interesse ville jeg valgt farmasi.

Jeg tror jobbutsiktene er gode innenfor alle yrkene, og variasjonene i yrkesmuligheter etterpå er også mange for alle tre.

Årsaken til at jeg ville valgt farmasi framfor de to andre, er hvilken interaksjon yrkene har med mennesker/brukergrupper. Jeg selv er ikke overbegeistret for direkte "pasientbehandling", noe de fleste tannleger og ernæringsfysiologer nok gjør mer av enn en farmasøyt. Jeg tror farmasøytutdanningen gir større muligheter for å jobbe med laboratoriearbeid og forskning enn de to andre. Samtidig vil en provisorfarmasøyt ha mye kontakt både mot kunder og leverandører. Denne typen samarbeid med mennesker er jeg mer bekvem med enn pasient-/behandlerrollene.

Tannlegen er nok best lønnet av disse tre, mens arbeidstidene kan variere med hvor en finner på å jobbe. I de fleste stillinger vil vel disse yrkene ha en 37,5 timers arbeidsuke på dagtid.

Endret av Spinell
Skrevet

Jeg syns ikke det er rart du vipper, men tenker som Spinell at du kanskje først bør tenke på hva slags kontakt du ønsker med andre i jobben din.

Av de tre tenker jeg at ernæringsfysiolog er det mest utadrettede - om du ikke vil bli forsker i faget, vil du ha utstrakt kontakt med pasienter/kunder både på det mentale og det medisinske/ernæringsmessige planet.

Som tannlege har du riktignok en del pasientkontakt, men den er ikke så verbal, og basert mer på fakta/fag enn på mentale prosesser.

En farmasøyt kan vel mer velge seg innad- eller utadrettede stillinger, og kan spesialiseres videre innen ulike områder. Kanskje stillingen der man kan være mest fagperson og jobbe uten avhengighetsforhold til pasienter/kunder.

Alle feltene krever fortløpende videreutdanning for å holde tritt, så du må like å gå skole/kurs :-)

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Så godt å få andre sitt perspektiv på yrkene.

AnonymBruker
Skrevet

Ernæringsfysiolog, fordi det er så mange muligheter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...