Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Pleier alltid å kjøpe et par-tre bøker (paperback) når vi drar på ferie og er lei av at sidene faller ut og blåser av gårde før jeg har komme halveis i boka. Vurderer derfor å kjøpe meg en Kindle før neste strand ferie slik at jeg kan unngå dette problemet.

Så, det jeg lurer på er om det er noen andre her inne som leser bøker på en Kindle framfor i papirutgave og hva synes dere om dette? Kan Kindle anbefales, eller har det vært en slik "duppeditt" som man kjøper, men ikke bruker noe særlig?

Edit: vet ikke om dette ble riktig sted å poste, men antar jeg får flere svar i "kultur, litteratur og musikk" enn i det tekniske underforumet...

Endret av mac84
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noe å komme med?

Skrevet

Kindle er en strålende oppfinnelse. Du får plass til mender av bøker uten at det kjennes ut som du har rana biblioteket. Funker i sterkt sollys gjør den og. Dessuten kan den spille av mp3, min har innebygde høyttalere. Husker ikke i farta om den har utgang til ørepropper, men regner med det.

Skal du bruke den på stranda så bør du ha en form for etui til den, du får tak i masse fint på amazon.

Bare vær obs på at det er lite med norske bøker å få til kindle, men leser du engelsk er det null stress. Kindle er kompatibel med pdf-filer, men jeg synes det kan være litt knotete å lese pdf på Kindle, men det går.

For litt ymse gratis nedlasting:

http://www.gutenberg.org/wiki/Main_Page

http://bookboon.com/

Skrevet

Er ganske bestemt på å kjøpe meg en Kindle før neste ferietur nå føler jeg. Jeg kjøper stort sett bare engelske bøker, såfremt forfatteren ikke er norsk, så det er ikke noe problem. Men er det lett å finne igjen til der man stoppet opp når man sist leste osv? Har du opplevd noe negativt med Kindle'en i det hele tatt?

Skrevet

Kindle er herlig. Har hatt en siden oktober i fjor, og ikke bare er den god å lese på, men jeg leser mye mer etter at jeg fikk den, siden den er så liten og lett å frakte rundt. Og det samme gjelder samboeren, som fikk låne min og straks ønsket seg en egen. Så for oss er det ihvertfall ikke en unødvendig duppeditt som bare glemmes etter noen uker. :rodmer:

Det er lett å finne igjen hvor du sist stoppet, om du 'skrur av' og så skrur den på igjen vil du automatisk være der du sist stoppet. Og om du leser flere bøker samtidig vil du automatisk komme dit du sist var hver gang du velger en av bøkene. Det er også mulig å sette bokmerker på sider du ønsker å huske, som gjør det lettere å finne tilbake dit, og det er mulig å markere sitater eller setninger du likte og lagre dem i en egen 'notatblokk'.

Det eneste negative jeg har opplevd er at min hang seg etter å ha blitt tatt med ut da det var kaldt (mellom 0 og 5 grader). Jeg har senere skrudd den av før jeg tar den ut i kulden, og da har det gått fint. Og en gang iblant har den vært veldig treg med å starte opp, tror det har vært noen oppdateringer den skulle installere. Men ingen problemer som ikke har latt seg løse ved en restart og 15 sekunders venting, eventuelt en oppladning av batteriet.

Skrevet

Jeg har ikke Kindle, men lesebrett fra en annen produsent, og det ville jeg seriøst ikke vært foruten. Har hatt det i ett og et halvt år nå, og på den tiden tror jeg at jeg har lest tre papirbøker.

Samboeren skaffet seg også et likt brett, og han som tidligere fylte halve kofferten med bøker når vi skulle på ferie holder seg nå til brettet.

Skrevet

Supert, takk for alle svar - da blir det nok en Kindle på meg i løpet av mai, ja!

Gjest Coarvi
Skrevet

Hvorfor er det få norske bøker å få til kindle? Er det fordi det generelt er få norske e-bøker? Eller er de norske e-bøkene utgitt i et format som kindle ikke kan lese?

Hva slags lesebrett er det du har, Zzyzx?

Må bestemme meg for om jeg skal ønske meg lesebrett eller brødbakemaskin til burdagen min... :sjenert:

Skrevet

Hvorfor er det få norske bøker å få til kindle? Er det fordi det generelt er få norske e-bøker? Eller er de norske e-bøkene utgitt i et format som kindle ikke kan lese?

Hva slags lesebrett er det du har, Zzyzx?

Må bestemme meg for om jeg skal ønske meg lesebrett eller brødbakemaskin til burdagen min... :sjenert:

På Kindle får man i all hovedsak bare kjøpt bøker på Amazon, og de selger ikke norskspråklige bøker. Man får kjøpt norskspråklige bøker nå, men løsningen er elendig og de kan ikek uten videre legges på en kindle, det skal en del til for å få gjort det. Amazon/Kindle er et veldig lukket system.

Jeg har en Bookeen Cybook Opus, http://bookeen.com/en/cybook/?id=1

Veldig liten og lett og bedre ergonomi enn kindle. Funker rett og slett bedre å holde den med en hånd. :)

Mitt største problem er at utenlandske nettbutikker ikke selger e-bøker til nordmenn (dette er det forlagsbransjen som setter en stopper for, ikke nettbutikkene) og inntil nylig fantes det ikke bøker å få kjøpt til bruk på andre lesebrett enn kindle. Nå som den norske løsningen er på plass, så må jeg ta til takke med begrenset utvalg tilbydere og alt for høye priser. Så jeg har vel betalt for kanskje 2% av de bøkene jeg faktisk har lest på dette brettet.

Jeg vurderer også å kjøpe en Kindle etter hvert, siden jeg likevel for det meste leser på engelsk.

Når alt dette er sagt, så ble brødbakemaskinen min gitt bort etter kort tids (lite) bruk, mens lesebrettet følger meg i tykt og tynt.

Skrevet

Når alt dette er sagt, så ble brødbakemaskinen min gitt bort etter kort tids (lite) bruk, mens lesebrettet følger meg i tykt og tynt.

:fnise:

Skrevet

Og vi som arvet bakemaskinen har brukt den endel. ;)

Bakemaskin er fint og praktisk, men jeg ville nok helst ha ønsket meg ett lesebrett til bursdagen. Bursdagsgaver bør ikke bli for fornuftige. :fnise:

Åh, den Cybook-en så fin ut. Prisen var jo ikke helt avskrekkende heller. Hvordan fungerer egentlig det her - kan man putte på en hvilken som helst PDF-fil og så lese den?

Skrevet

PDF funker særs dårlig på lesebrett, kanskje med unntak av kindle dx, siden den er diger og mer ment for den typen bruk.

Men ellers finnes det mange muligheter, enten du velger å kjøpe bøker, eller finne dem på annet vis. Calibre er et genialt stykke av et program som konverterer det aller meste til brukbart format.

Gjest Coarvi
Skrevet

Bah, så kjedelig. Så hvis man vil lese norske e-bøker er f.eks. Bookeen Cybook Opus den beste løsninga, men til gjengjeld må man for det meste handle via norske nettsider hvis man ikke skal laste ned via andre løsninger? Men med en Kindle kan man uten problem handle via Amazon, selv om man er nordmann? Men ikke andre steder?

Det er jo tullete at det skal være problematisk å få kjøpt e-bøker via utenlandske nettsider når man er norsk, så lenge man uten problem kan handle vanlige bøker, og det momsfritt. Teite, norske systemet!

Det er ikke mange norske forfattere jeg leser, så sånn sett kan jeg sikkert fint klare meg med en Kindle, og gå på biblioteket de gangene mine skandinaviske favoritter gir ut bøker. Men det hadde jo vært fint å ha muligheten åpen for å kunne kjøpe norske bøker også.

Skrevet

Du kan kjøpe norske bøker, fjerne DRM (digital rights management), selv om det er litt knot, og deretter konvertere og legge på Kindle. Men det er mye jobb, og det er slettes ikke alltid det funker.

Det er forresten ikke bare Opusen, det finnes mange lesebrett. mest kjent er vel Sony, og disse tror jeg skal distribueres i Norge etter hvert også.

Skrevet

Hvordan fungerer den Cybooken? Hvilke bøker finnes til den? :) Er det sånn at man må kjøpe igjennom en nettbutikk, eller? Merker jeg ikke helt skjønner hvordan lesebrett fungerer med tanke på hvordan man legger innpå/kjøper bøker :gjeiper:

Gjest Coarvi
Skrevet

Men kan jeg kjøpe bøker fra andre, utenlandske nettbutikker og legge inn på et vanlig lesebrett? Hele poenget med et lesebrett, for min del, er jo å ha et enormt utvalg av bøker tilgjengelig noen klikk unna. Om man da er bundet til norske nettbutikker og deres utvalg (uten å måtte gå halv-ulovlige omveier) faller poenget litt bort. Hmmm...

Skrevet

Jeg liker Kindle veldig godt, men liker bedre å lese papirutgaven. Aldri opplevd at noen sider faller ut, og så er det jo gøy å ha i bokhylla. Er litt glad i å samle :D Men for all del, jeg kan så absolutt anbefale Kindle.

Skrevet

Men kan jeg kjøpe bøker fra andre, utenlandske nettbutikker og legge inn på et vanlig lesebrett? Hele poenget med et lesebrett, for min del, er jo å ha et enormt utvalg av bøker tilgjengelig noen klikk unna. Om man da er bundet til norske nettbutikker og deres utvalg (uten å måtte gå halv-ulovlige omveier) faller poenget litt bort. Hmmm...

Nei, det er nettopp det du ikke kan. Forleggerne vil ikke at utenladske nettbutikker skal selge til "utlendinger", så vi får ikke kjøpt noe. Vi får bare kjøpe fra de norske butikkene, med tilhørende kjipe priser og kjipt utvalg.

Du kunne uansett ikke kjøpt noe fra Amazon til bruk på et annet lesebrett enn Kindle. Ikke uten å gå samme omveiene som beskrevet tidligere.

Skrevet

Men er det mulig å laste ned fra diverse sider? Er liksom ikke noe poeng i et sånt brett når utvalget enten er dårlig eller dyrt. Synes liksom ikke en e-bok er like mye verdt som en vanlig bok :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...