AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Jeg jobber 50 % fast, jobber masse ekstravaker utenom..så lønnen min tilsvarer en 100 %, om ikke mer.. Hvis jeg en dag blir syk og må sykemeldes over lengere tid..eller blir gravid...Får jeg da utbetalt kun for de 50 % fast?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #3 Skrevet 11. mai 2011 Du får også utbetalt gjennomsnittet av ekstravaktene dine. Har du aldri lagt merke til vikarer som jobber sykt mye en periode på nøyaktig 3 måneder før de plutselig sykemeldes
flickan Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 (endret) For de som har svært variabel inntekt skal det regnes et snitt fra et representativt tidsperiode. Det vil variere hvor langt det er nødvendig å gå tilbake fra person til person. En student f eks, som jobber mye i feriene og mindre ellers i året, kan det være riktig å ta et snitt fra de siste 12 mnd, men for f eks en som jobber relativt jevnt gjennom hele året, kan det være nok med 3 eller 6 mnd. Du kan selv skrive med et skriv i søknaden hvor du legger ved lønnslipper fra en så lang periode som du mener er nødvendig for å få et representativt snitt, samt evt likninger fra de siste årene, som viser at dette snittet er holdbart over tid. Det er ikke sikkert det er nødvendig å sende med mange lønnslipper, og at NAV gjør en riktig beregning med en gang, men det kan spare deg for flere runder med diskusjoner med NAV om hva som er riktig, de sitter ikke med de opplysningene med mindre noen oppgir de til dem. Endret 11. mai 2011 av flickan
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 Hva med pensjon? I den livsfasen jeg er i nå, kunne jeg aldri tenkt meg å jobbe fulltid..liker friheten til å KUNNE ta meg fri når jeg vil.selv om det oftest bilr sånn at jeg jobber mest mulig. Er det sånn at det alltid lønner seg med en 100 % uansett..eller spiller det egentlig ingen trille hvis man alikvel jobber jevnt mye? Jobbet fulltid før, men ble da veldig lei og sliten, og istendenfor å sykemelde meg( var jo ikke syk ,bare lei) ville jeg heller ha 50 % fast og så bestemme resten selv.....Resultatet er jo at jeg nå har mye mer arbeidsglede... Minuset er jo at jeg leser overalt at man BØR ha 100 %..så lurer på om jeg har gjort en stor tabbe.
flickan Skrevet 11. mai 2011 #6 Skrevet 11. mai 2011 Det spiller ingen rolle hva du har på papiret i forhold til pensjon. Det er det du faktisk jobber (tjener) som teller. Selvfølgelig lønner det seg å jobbe 100% fremfor 50%, men det har ingenting med hva som står i kontrakten din å gjøre. Du jobber mer enn 50% og taper derfor ikke så mye (hvis noe, kommer jo helt an på hvor mye du jobber).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå