Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I april og mai (og sikkert i sommer og) har det vært 27 grader inne på kontoret der vi sitter. Kontorbygningen er gammel, det finns ikke ventilasjon, og selv om vinduene står åpne, er det ingen luft...vi kler på oss lite klær (kortarmet skjorte etc..) men hjelper lite.

Får skikkelig vondt i hodet av å kontorjobbe foran PC i den varmen.

Er det bare meg, eller forstår folk flest at det kan gi hodepine?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Folk flest forstår det. Spørsmålet er om ledelsen forstår det.

Har dere verneombud? Arbeidsmiljøutvalg? Bedriftshelsetjeneste?

Kontakt verneobudet, be om at de tar opp i Arbeidsmiljøutvalget om Bedriftshelsetjenesten kan få foretatt målinger og foreslå tiltak?

En varmepumpe sammen med helt enkle ventiler ville hjulpet. Begge deler er enkle tiltak som lett kan settes i verk.

Det skal IKKE være 27 grader på et kontor som folk skal arbeide i.

Skrevet

Klart folk forstår det. Hva med å kjøpe en sånn liten bordvifte å sette på kontorpulten? Eller å ta seg en pause, gå en tur ut og lufte hodet litt?

AnonymBruker
Skrevet

Folk flest forstår det. Spørsmålet er om ledelsen forstår det.

Har dere verneombud? Arbeidsmiljøutvalg? Bedriftshelsetjeneste?

Kontakt verneobudet, be om at de tar opp i Arbeidsmiljøutvalget om Bedriftshelsetjenesten kan få foretatt målinger og foreslå tiltak?

En varmepumpe sammen med helt enkle ventiler ville hjulpet. Begge deler er enkle tiltak som lett kan settes i verk.

Det skal IKKE være 27 grader på et kontor som folk skal arbeide i.

Nei, har ikke noe va det, kun bedriftshelsetjeneste...bør en gå til bedriftslegen da, og forklare at det blir hodepine i så varme kontor?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sommerjobb på fabrikk der det vanligvis var 30 grader om sommeren, enkelte plasser mer... Så jeg vet ikke om man har så mye man skulle sagt :(

AnonymBruker
Skrevet

Husker det selv fra tiden på kontor. Vi fikk til slutt en vifte, men siden luften aldri ble byttet ut så hjalp det ikke så veldig. Høyt forbruk av paracet i den perioden ja.

For min del er inneklima en av de tingene som gir størst utslag på effektiviteten når jeg jobber. Rart ikke flere sjefer ser den sammenhengen.

• Liker 1
Skrevet

Dersom det er over 26 grader skal lokalet stenges, dersom det har vært slik over en lengre periode.

Les her

• Liker 2
Skrevet

Hva er arbeidstilsynets hjemmel for den påstanden om en grense på 26 grader? Jeg jobber sporadisk et sted som er veldig mye varmere enn det og hvor det ikke er realistisk gjennomførbart å få temperaturen ned, jeg antar det finnes tusenvis av mennesker rundt i landet med tilsvarende forhold.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er over 26 grader skal lokalet stenges, dersom det har vært slik over en lengre periode.

Les her

Men dette er ikke lovregulert. Kun arbeidstilsynets mening. Men det er klart at ts ikke kan ha det slik

• Liker 1
Skrevet

Det står i lovverket at:

Lokaler skal være utformet og innredet slik at de enkelte arbeidsplasser får tilfredsstillende belysning, klima og luftkvalitet, og beskyttelse mot støy, vibrasjoner, stråling, giftige eller helsefarlige stoffer, trekk m.v.

Det står ikke hva tilfredstillende klima er så det må dere utarbeide en standar for selv på arbeidsplassen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker det selv fra tiden på kontor. Vi fikk til slutt en vifte, men siden luften aldri ble byttet ut så hjalp det ikke så veldig. Høyt forbruk av paracet i den perioden ja.

For min del er inneklima en av de tingene som gir størst utslag på effektiviteten når jeg jobber. Rart ikke flere sjefer ser den sammenhengen.

Vår sjef sier:

-"Nei, er det for varmt får dere bare gå hjem". Når vi så gjør, blir han sur og gryntet.

- Vi investerer ikke i inneklima og ventilasjon, det er for dyrt, sier han.

God dag mann økseskaft. Ser forøvrig etter nye stillinger!

AnonymBruker
Skrevet

Hva er arbeidstilsynets hjemmel for den påstanden om en grense på 26 grader?

Hos oss på kontoret i en eldre bygning er det nå om sommeren i gjennomsnitt 28 grader. Vi jobber derfor alle fra hjemmekontor. Kan ikke sitte på kontoret, da blir det kvalme, hodepine og folk som besvimer.

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig ille med 27 grader innendørs når man har en kontorjobb (altså ikke hardt fysisk arbeid)? Hjemme hos meg er det 35 - 40 grader innendørs i sommerhalvåret - og det er med vifte på + åpne vinduer. Det verste er ikke å være i aktivitet innendørs - det er å få sove om natten...

Jeg forstår at det kan bli klamt og slitsomt når det ikke er perfekt temperatur, men mye er vel gjort om du plasserer en liten vifte rett foran vinduet og sørger for å få i deg nok vann og kanskje noen salttabletter? :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig ille med 27 grader innendørs når man har en kontorjobb (altså ikke hardt fysisk arbeid)? Hjemme hos meg er det 35 - 40 grader innendørs i sommerhalvåret - og det er med vifte på + åpne vinduer. Det verste er ikke å være i aktivitet innendørs - det er å få sove om natten...

PC-jobbing som krever konsentrasjon blir påvirket av varmen innendør i gamle hus som ikke har noe ventilasjon.

Kvalme, hodepine og svimmelhet er veldig vanlig i dårlige inneklima-hus uten ventilasjon, og temperaturen viser 28-30 grader.

Da er det bare å gå hjem!

• Liker 1
Skrevet

PC-jobbing som krever konsentrasjon blir påvirket av varmen innendør i gamle hus som ikke har noe ventilasjon.

Kvalme, hodepine og svimmelhet er veldig vanlig i dårlige inneklima-hus uten ventilasjon, og temperaturen viser 28-30 grader.

Da er det bare å gå hjem!

Joda, jeg skjønner at det blir slitsomt, og at det kan gå utover kvaliteten på arbeidet, men det høres allikevel ekstremt ut å f.eks besvime i 27 varmegrader når man stort sett sitter stille (og det er vel uansett snakk om 8 timer av dagen man tilbringer der). Jeg mistrives selv sterkt i varmen, men når det "bare" er snakk om 27 varmegrader synes jeg det går an å fungere så lenge jeg har vifte på og får i meg nok vann.

Og bare å gå hjem...? Det ville du ikke sagt om du bodde her jeg bor. Det er mye varmere innendørs enn utendørs her :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg skjønner at det blir slitsomt, og at det kan gå utover kvaliteten på arbeidet, men det høres allikevel ekstremt ut å f.eks besvime i 27 varmegrader når man stort sett sitter stille (og det er vel uansett snakk om 8 timer av dagen man tilbringer der). Jeg mistrives selv sterkt i varmen, men når det "bare" er snakk om 27 varmegrader synes jeg det går an å fungere så lenge jeg har vifte på og får i meg nok vann.

27 grader inne i tungt inneklima er nok til å gi tunge hoder for mange - og besvimelse.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Og bare å gå hjem...? Det ville du ikke sagt om du bodde her jeg bor. Det er mye varmere innendørs enn utendørs her :fnise:

27 grader innendørs der jeg skal JOBBE foran en PC = migrene etter kort tid. Dette HAR jeg prøvd, det fungerer ikke.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, har ikke noe va det, kun bedriftshelsetjeneste...bør en gå til bedriftslegen da, og forklare at det blir hodepine i så varme kontor?

Bedriftshelsetjeneste og bedriftslege er ikke det samme.

Bedriftshelsetjeneste skal være en del av vernetjenesten i bedriften som bedriften og de ansatte kan rådføre seg med angående helse, miljø og sikkerhet på jobb. Bedriftshelsetjenesten har som regel ergonom, fysioterapeut, yrkeshygieniker, HMS-rådgiver og leger (etc) til rådighet til dette.

Bedriftslegen = en alminnelig lege tilgjengelig for de ansatte.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde 34 grader på kontoret forrige sommer i flere uker. verneombudet fortale at det ikke var ulovlig og at vi måtte jobbe, men om vi trengte kunne vi spørre om en vifte... (jobber forresten i staten)

Jobber også med dataarbeid og var ikke god kombinasjon med migrene... gruer meg til denne sommeren :(

AnonymBruker
Skrevet

Bedriftshelsetjeneste og bedriftslege er ikke det samme.

Bedriftshelsetjeneste skal være en del av vernetjenesten i bedriften som bedriften og de ansatte kan rådføre seg med angående helse, miljø og sikkerhet på jobb. Bedriftshelsetjenesten har som regel ergonom, fysioterapeut, yrkeshygieniker, HMS-rådgiver og leger (etc) til rådighet til dette.

Bedriftslegen = en alminnelig lege tilgjengelig for de ansatte.

Spiller det noen rolle...kan jo fortelle om helseplagene til legen, samme hva den kaller seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...