Gå til innhold

Når kan baby drikke sukkerfri saft?

liseanthus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde aldri gitt saft til en så liten baby! Da legger du til en dårlig vane for han nå allerede. Babyer skal ikke ha sukker eller kunstige søtningsstoffer! Og om du gir han saft nå, så får du han aldri til å drikke vann.. Det kommer etterhvert, du må bare tilby vann helt til han vil ta, og ikke ta den letteste og late veien.. Skjønner virkelig ikke hva enkelte tenker med!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri gitt saft til en så liten baby! Da legger du til en dårlig vane for han nå allerede. Babyer skal ikke ha sukker eller kunstige søtningsstoffer! Og om du gir han saft nå, så får du han aldri til å drikke vann.. Det kommer etterhvert, du må bare tilby vann helt til han vil ta, og ikke ta den letteste og late veien.. Skjønner virkelig ikke hva enkelte tenker med!

Det er enkelt i teorien, men kan være mye vanskeligere i praksis. Lett å sitte på gjerdet og dømme ... jeg kan se for meg situasjoner der jeg hadde gitt datteren min saft, f.eks. hvis hun var syk og nektet å ta imot annen drikke. Jeg er heldig og har en 2-åring som liker best vann og vanligvis ikke er begeistret for annen drikke.

Og litt sukker skader ikke babyen, bare så det er sagt. Ikke nødvendig å bli helt ekstrem heller.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er enkelt i teorien, men kan være mye vanskeligere i praksis. Lett å sitte på gjerdet og dømme ... jeg kan se for meg situasjoner der jeg hadde gitt datteren min saft, f.eks. hvis hun var syk og nektet å ta imot annen drikke. Jeg er heldig og har en 2-åring som liker best vann og vanligvis ikke er begeistret for annen drikke.

Og litt sukker skader ikke babyen, bare så det er sagt. Ikke nødvendig å bli helt ekstrem heller.

Jeg vet det ikke er lett, jeg har hatt akkurat samme problemet her, men saft har aldri vært aktuelt her. Det tok nesten 5 mnd før det løsnet her og han begynte å drikke vann, så jeg vet godt hvor vanskelig det kan være! Hvis ungen er syk er det da noe helt annet! Min var syk for to mnd siden og ville ikke drikke noe som helst, da fikk vi beskjed av lege om å gi saft om han ikke ville ha vann, vi prøvde, men han ville ikke ha det heller. Det kan ta tid å lære babyer å like vann, man kan ikke gi opp og bare gi saft, det er en utrolig dårlig vane som verken er bra for kropp eller tenner. Det er faktisk vi som foreldre som legger lista for kosthold og drikkevaner for våre barn, og en baby har absolutt ikke noe behov for å drikke saft!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd det.

Men er dette noe som plutselig har skjedd da? Har han drukket masse melk før?

Nei det har vært sånn en stund, men det er først nå som han får grøt hver dag at vi ser konsekvensene av det i bleia, samtidig som jeg ammet mer før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du dømmer meg på lite grunnlag her, hva vet du om jeg tar den late veien? jeg vil det beste for barnet mitt og ville prøve det jeg kunne for å få i han væske nå som han ikke får i seg nok så hjelper det meg lite om han drikker vann om fire mnd for det er nå han er hard i magen.

Kommer aldri til å slutte å forundre meg over hvordan det enkleste spørsmål som blir stilt her inne alltid møtes med en kald skulder og frekk kommentar av hvertfall en person... merkelig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags barriere? Aldri hørt om.

Blod-hjernebarrieren. Spedbarn og småbarn har ikke ferdig utviklet blod-hjernebarriere og slipper derfor lettere gjennom stoffer fra blodet til hjernen, ryggmargen og nervesystemet generelt, og er mer utsatt for forgiftninger bl.a.

Til TS: Prøv å venn barnet ditt til å drikke vann. For oss krevde det flere uker med tilvenning, og det tok lang tid før han ble fortrolig med vann. Idag er det det beste han vet og velger vann foran både melk og saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fokusert mer på å få gutten til å drikke melk enn vann. Melk burde fremdeles være hovednæringen for en så liten baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gir jenta et glass (sukkerfri) saft i ny og ne - ja, jeg innrømmer det, og skammer meg ikke!

Hun får alltid melk til frokost og lunsj, vann ellers, men det er situasjoner der jeg kjøper en pakke babysaft til henne. F.eks. når vi skal ut og fly, for å få henne til å sitte i ro litt. Eller på venteværelset på helsestasjonen. Eller når vi er på besøk hos bestemor, som har lyst til å skjemme henne bort litt.

Hun har også i løpet av sitt 1 1/2 år gamle liv fått smake sjokolade, bolle, vaffel og kake. Og is. Ikke hver dag, eller hver uke, men av og til når vi er på besøk, eller det er en feiring i barnehagen.

Fikk bare så lyst til å være en liten motvekt i denne tråden med ekstreme meninger...

Og vi er en normal familie på alle måter, ingen er overvektige eller har råtne tenner :-P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir jenta et glass (sukkerfri) saft i ny og ne - ja, jeg innrømmer det, og skammer meg ikke!

Det er litt forskjell på en 1,5 år gammel jente og en baby på 6 måneder. Uansett, om du velger å gi ungen saft så er det mye bedre å gi vanlig saft med sukker og ikke sukkerfri saft. Det er ikke anbefalt til barn under 3 år...

Endret av SummerJoy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun får alltid melk til frokost og lunsj, vann ellers, men det er situasjoner der jeg kjøper en pakke babysaft til henne. F.eks. når vi skal ut og fly, for å få henne til å sitte i ro litt. Eller på venteværelset på helsestasjonen. Eller når vi er på besøk hos bestemor, som har lyst til å skjemme henne bort litt.

Hun har også i løpet av sitt 1 1/2 år gamle liv fått smake sjokolade, bolle, vaffel og kake. Og is. Ikke hver dag, eller hver uke, men av og til når vi er på besøk, eller det er en feiring i barnehagen.

Fikk bare så lyst til å være en liten motvekt i denne tråden med ekstreme meninger...

Og vi er en normal familie på alle måter, ingen er overvektige eller har råtne tenner :-P

Det er jo stor forskjell på en baby på 6 mnd og et barn på 1,5 år!! Men om hun gir saft til ungen for at den skal drikke mer, så kommer jo sannsynligvis ikke ungen til å ville drikke mer vann eller melk, så det blir jo bare en ond sirkel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utblandet eplejuice er også et mye bedre alternativ.

Vanlig eplejus er faktisk også et bedre alternativ enn saft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annaires

Det er da bedre med skikkelig saft, enn sukkefri til så små barn.

Frøkna her på to år får både saft, melk, farris o.l, men ikke light.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller aldri gitt saft til et så lite barn. Det er utrolig dumt å venne små barn til at søtt er godt så tidlig, men det kryr av overvektige barn - så det er tydelig at mange gjør dette.

Siden barnet ditt får i seg for lite væske, ville jeg gått over til å gi velling eller tynnet ut den vanlige grøten til en suppe. Det er mange barn som får hard mage i overgangen til fast føde, dette kan avhjelpes endel ved at du ammer rundt grøtmåltidene og som jeg skrev - gir "tynnere" grøt. Sviskesaft (som du har fått råd om) er også fint å gi, enten du blander det i grøten eller gir det som drikk.

Vann er fint å tilby "hele" tiden. Kjøp en kopp som ikke drypper, og la den være nær barnet - slik at barnet kan drikke selv. Gi barnet koppen ofte - en liten slurk mange ganger, blir mye over tid....Kanskje ditt barn liker lunkent vann best? (kok opp litt vann, avkjøl og test)

Vi hadde vannkopper i sengene til ungene på natta og det fungerte fint. (riktignok ikke så tidlig - siden jeg fullammet til de var rundt 8 mnd og natteammet de til rundt ett år)

Råd med å legge ting oppi vannet (agurk/eple osv) er i utgangspunktet ikke dårlige råd, men det beste er å få barnet til å like rent vann - så derfor vil jeg råde deg til å vente med slike smakstilsettninger...(selvom de absolutt ikke skader...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ville heller aldri gitt saft til et så lite barn. Det er utrolig dumt å venne små barn til at søtt er godt så tidlig, men det kryr av overvektige barn - så det er tydelig at mange gjør dette.

Siden barnet ditt får i seg for lite væske, ville jeg gått over til å gi velling eller tynnet ut den vanlige grøten til en suppe. Det er mange barn som får hard mage i overgangen til fast føde, dette kan avhjelpes endel ved at du ammer rundt grøtmåltidene og som jeg skrev - gir "tynnere" grøt. Sviskesaft (som du har fått råd om) er også fint å gi, enten du blander det i grøten eller gir det som drikk.

Vann er fint å tilby "hele" tiden. Kjøp en kopp som ikke drypper, og la den være nær barnet - slik at barnet kan drikke selv. Gi barnet koppen ofte - en liten slurk mange ganger, blir mye over tid....Kanskje ditt barn liker lunkent vann best? (kok opp litt vann, avkjøl og test)

Vi hadde vannkopper i sengene til ungene på natta og det fungerte fint. (riktignok ikke så tidlig - siden jeg fullammet til de var rundt 8 mnd og natteammet de til rundt ett år)

Råd med å legge ting oppi vannet (agurk/eple osv) er i utgangspunktet ikke dårlige råd, men det beste er å få barnet til å like rent vann - så derfor vil jeg råde deg til å vente med slike smakstilsettninger...(selvom de absolutt ikke skader...)

HELT ENIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo morsmelk helt utrolig søtt på smak da, så jeg tviler på det er noen sammenheng mellom "smaker søtt tidlig" og overvekt, men ellers er jeg enig i hele innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å skifte grøt type? Pass på å ikke gi grøt med banansmak i, datteren min på 2år kan fremdeles ikke spise banan.. Hun får hard mage med en gang, selv etter bare en bit... (i tillegg til at hun får utslett rundt munnen og klør på kroppen da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er dere kommet med fast føde?

Jeg ville gått for smoothie tror jeg - frukt er jo gjerne noe av det første som innføres av fast føde, og det liker de aller fleste. Det inneholder masse væske også. Pære er ganske lakserende, og druer også, men ikke i for store doser. Da har det gjerne motsatt effekt. hvis du lager smoothie med vannmelon trenger du ikke noe ekstra væske for å få den flytende nok. Den kan gis med skje hvis du ikke får henne til å drikke av kopp. På frukt.no finner du mange gode oppskrifter, men vær forsiktig med å innføre for mange nye frukter av gangen hvis hun ikke er vant til dem. Styr unna kiwi i smoothie forresten, frøene kan bli veldig sterke hvis de blir kjørt for lenge i blenderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...