Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne med 9 års arbeidserfaring fra offentlig og privat sektor. Hun ar Master, og jobber i privat sektor i Oslo.

Hun tjener kr 530.000 (ingen bonuser eller andre ekstra ubekvemstillegg)

Hun mener selv at lønnen hennes er middelmådig og hun er ikke fornøyd. Neste lønnsoppgjør, om hun blir i den lille organisasjonen hun jobber i, er til neste år i 2012.

Hva mener dere som har litt overblikk og erfaring fra Privat?

Kanskje jeg kan vise henne tråden, om det kommer svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva slags master hun har, men dersom hun ikke er siv.øk, siv. ing eller noe annet veldig ettertraktet, så er 530 000 med 9 års erfaring en bra lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva slags master hun har, men dersom hun ikke er siv.øk, siv. ing eller noe annet veldig ettertraktet, så er 530 000 med 9 års erfaring en bra lønn.

Hun er ikke sivilingeniør eller økonom, men...er det store forskjeller mellom akademiker-mastergrader, mener du?

Selv mener hun at hun bør tjene 580.000 i den stillingen hun har. Sjefen hennes er visst veldig fornøyd med henne, men er gnien på lønnen...

AnonymBruker
Skrevet

Flere?

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke sivilingeniør eller økonom, men...er det store forskjeller mellom akademiker-mastergrader, mener du?

Selv mener hun at hun bør tjene 580.000 i den stillingen hun har. Sjefen hennes er visst veldig fornøyd med henne, men er gnien på lønnen...

Selvfølgelig er det stor forkjell på lønningene til de som har mastergrad i økonomi/teknologi og dem som har tatt i historie/religion/filosofi etc.

Skrevet (endret)

I det private så er det så mye annet enn akademisk grad som bestemmer lønnen. Noen ganger så må man selvfølgelig ha en master for i det hele tatt å få jobben, men veldig ofte vil en master bare bety at du får litt høyere lønn i din første jobb, enn om du hadde hatt en bachelor.

Hvis du vil ha en fornuftig tilbakemelding på hennes nåværende lønn, så må du være langt mer presis. Merk for øvrig at det sikkert ikke er alle disse punktene er relevante i dette caset, men hele poenget er nettopp at det varierer hva som trigger høyere lønn.

- Fra hvilket fagområde har hun sin master?

- Hvor studerte hun?

- Hvor mange ganger har hun byttet jobb etter endt utdannelse?

- Hvor lenge har hun jobbet i nåværende stilling?

- Hvor stort er selskapet målt i antall ansatte og omsetning?

- I hvilken bransje opererer selskapet?

- I hvilken by har hun sin jobbadresse?

- Har selskapet virksomhet utenfor Norge?

- Er selskapet norskeid, hvis nei: I hvilket land ligger eierskapet?

- Hvor mye er hun på reise i forbindelse med jobb?

- Har hun budsjettansvar, i så fall hvor stort (både i rene penger og andel av selskapets inntekter, evt innkjøp hvis hun jobber på den siden)?

- Har hun personalansvar, og i så fall for hvor mange hoder?

- Har hun ansvar for noen kunder; i så fall hvor mange, og har hun noen A-kunder i porteføljen?

- Jobber hun mer enn det som normalt kan forventes?

- Er hun dyktig; altså virkelig dyktig?

- Etc.

Endret av Horge
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det stor forkjell på lønningene til de som har mastergrad i økonomi/teknologi og dem som har tatt i historie/religion/filosofi etc.

Kjenner noen som jobber i et større oljeselskap og der er det slik at ved nyansettelser kommer alle med Master inn i en ramme/stige.

Da gjøres det ikek forskjell på om det er innen økonomi/finans, samfunnsvitenskapelige fag, jus, eller teknologifag. Dette gjelder tverrfaglige avdelinger. Ved rene siv.ing.-enheter er lønnen gjerne høyere og der er det også klart flest menn.

AnonymBruker
Skrevet

- Fra hvilket fagområde har hun sin master? Samfunnsvitenskapene

- Hvor studerte hun? Oslo, Bergen og utlandet

- Hvor mange ganger har hun byttet jobb etter endt utdannelse? 3 faste stillinger (i tillegg litt prosjekt og annet

- Hvor lenge har hun jobbet i nåværende stilling? Snart 1 år

- Hvor stort er selskapet målt i antall ansatte og omsetning? Liten bedrift, 6 ansatte

- I hvilken bransje opererer selskapet? Interesseorganisasjoner

- I hvilken by har hun sin jobbadresse? Oslo

- Har selskapet virksomhet utenfor Norge? Nei

- Er selskapet norskeid, hvis nei: I hvilket land ligger eierskapet? Ja

- Hvor mye er hun på reise i forbindelse med jobb? Er en del reising i jobben i løpet av et år

- Har hun budsjettansvar, i så fall hvor stort (både i rene penger og andel av selskapets inntekter, evt innkjøp hvis hun jobber på den siden)? Nei

- Har hun personalansvar, og i så fall for hvor mange hoder? Nei

- Har hun ansvar for noen kunder; i så fall hvor mange, og har hun noen A-kunder i porteføljen? Ja og vet ikke

- Jobber hun mer enn det som normalt kan forventes? Ja

- Er hun dyktig; altså virkelig dyktig? Ja I følge sjefens og andre tilbakemeldinger, og hun er nok en flink person, hun har alltid vært engasjert.

Har sendt min venninne link til denne tråden...blir spennende å se om flere har meninger om lønnene hennes, for hun er ganske misfornøyd.

Skrevet
Har sendt min venninne link til denne tråden...blir spennende å se om flere har meninger om lønnene hennes, for hun er ganske misfornøyd.

Hvis man skal ta på seg rollen som djevelens advokat, så kan jeg ikke si at jeg ser noe i hennes resymé som gjør at hun åpenbart er underbetalt.

Og for da å snu på flisa, hva er argumentene for at hun burde ha mer lønn?

Skrevet

Jeg kan heller ikke se at hun er åpenbart underbetalt, men det er heller ikke en spesielt god lønn. Men det er jo flere faktorer som slår inn. Som nevnt over gir samfunnsvitenskapelige fag gjerne lavere lønn enn for eksempel økonomi eller realfag. Videre jobber hun i en interesseorganisasjon, som vanligvis gir lavere lønn enn næringslivet. Små virksomheter har også gjerne mindre muligheter for å lønne dyktige enkeltpersoner høyt. Personal- og budsjettansvar ville selvsagt vært med på å dra opp lønnen, men fag- eller områdeansvar burde selvsagt også være viktig.

Har hun tatt opp et lønnskrav spesifikt med ledelsen? Hva er tilbakemeldingene i så fall?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan heller ikke se at hun er åpenbart underbetalt, men det er heller ikke en spesielt god lønn. Men det er jo flere faktorer som slår inn. Som nevnt over gir samfunnsvitenskapelige fag gjerne lavere lønn enn for eksempel økonomi eller realfag. Videre jobber hun i en interesseorganisasjon, som vanligvis gir lavere lønn enn næringslivet. Små virksomheter har også gjerne mindre muligheter for å lønne dyktige enkeltpersoner høyt. Personal- og budsjettansvar ville selvsagt vært med på å dra opp lønnen, men fag- eller områdeansvar burde selvsagt også være viktig.

Har hun tatt opp et lønnskrav spesifikt med ledelsen? Hva er tilbakemeldingene i så fall?

Min venninne har nå fått linken til denne tråden, og hun ringte meg for å kommentere at hun mener seg ikke "direkte underbetalt" men hun mener at stillingens kompleksitet og den jobben hun utfører (er visst veldig mangfoldig) tilsier en lønn på kr 600.000 og sjefen hennes sier:

"Vi setter stor pris på å ha deg her, og jobben du gjør, og håper du fortsetter" - i tilegg til mange gode tilbakemeldinger underveis. Så mumlet visst sjefen hennes etter alt skrytet: "ingen er uerstattelige og det her er første og siste tilbud". Hun syns sjefen er sleip og at han bruker mange dirty triks.

Skrevet

Hva tjener sjefen hennes og de andre i organisasjonen da?

Og hva vil hun - få høyere lønn eller bytte jobb?

Syns i utgangspunktet det høres ganske greit ut, men jeg syns heller ikke det er store forskjellen på 530 og 580, så jeg er muligens på en litt annen planet?

AnonymBruker
Skrevet

"Vi setter stor pris på å ha deg her, og jobben du gjør, og håper du fortsetter" - i tilegg til mange gode tilbakemeldinger underveis. Så mumlet visst sjefen hennes etter alt skrytet: "ingen er uerstattelige og det her er første og siste tilbud". Hun syns sjefen er sleip og at han bruker mange dirty triks.

Det der er da slettes ikke et sleipt triks, men en tilbakemelding på at nå er det på tide å gi seg med å presse på lønn.

Skrevet

Hvis høyere lønn er viktig får hun heller bytte jobb. Når hun står med det nye tilbudet i hånden og har skrevet oppsigelse kan hun ta med begge deler inn til sjefen og spørre om han ønsker å matche tilbudet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis høyere lønn er viktig får hun heller bytte jobb. Når hun står med det nye tilbudet i hånden og har skrevet oppsigelse kan hun ta med begge deler inn til sjefen og spørre om han ønsker å matche tilbudet.

Nå følger venninnen min med selv i denne tråden (men hun er ikke registrert), så jeg kan jo avslutte med å si at hun skrev på sms i dag at hun "søkte nye jobber". Får håpe hun finner noe som hun vil trives med (og som gir høyere lønn!) :)

AnonymBruker
Skrevet

Når en person har gått så langt som til å søke og dra i intervju, har det nok gått så langt at de ikke vil bli der de er lengre ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Det der er da slettes ikke et sleipt triks, men en tilbakemelding på at nå er det på tide å gi seg med å presse på lønn.

Presse og presse...spørs vel hva den ansatte ble forespeilet ved start.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...