Gjest Tjoms Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Ja som overskriften sier så har jeg de siste 10 årene blitt ekstremt var for lyder. Enten så vekker det meg, eller så holder det meg våken. Før kunne jeg sove meg gjennom 5 vekkerklokker og ambulanser som ulte natten lang, nå våkner jeg bare det er litt fuglekvitter eller andre lyder (våkner bare naboen over meg står opp om natten, er lydt, men likevel). Og har jeg først våknet, ja da tar det tid før jeg sovner. Er det noen som har hatt det sånn og funnet en løsning, og fått tilbake nattesøvnen sin ordentlig? Sov i ro er ikke en løsning for meg, det fungerer ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Hvis du ikke kan bruke sov-i-ro må du nesten lydisolere soverommet og sove med vinduet lukket.
KatteLatte Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har det som deg, men heldigvis sovner jeg med en gang det blir stille. Hva er det med sov i ro som gjør at det ikke fungerer for deg? Lydisolerer det ikke godt nok, eller er de ukomfortable? Hvis det er det siste ville jeg brukt de likevel, det blir en vanesak til slutt. Anbefaler den oransje typen av skumgummi, ikke sånne av voks, de er ubrukelige.
Gjest Tjoms Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har det som deg, men heldigvis sovner jeg med en gang det blir stille. Hva er det med sov i ro som gjør at det ikke fungerer for deg? Lydisolerer det ikke godt nok, eller er de ukomfortable? Hvis det er det siste ville jeg brukt de likevel, det blir en vanesak til slutt. Anbefaler den oransje typen av skumgummi, ikke sånne av voks, de er ubrukelige. For det første så hører jeg hjertelyden min ekstremt godt, for det andre så får jeg skikkelig gnagsår, for det tredje så detter de ut i løpet av natten. Har prøvd alle som finnes på markedet. Ørepropper tar likevel ikke lyden av fottrinn fra etasjen over, de er såpass gjennomtrengende. Jeg må sove med vinduet åpent året rundt. Jeg leier leilighet så å lydisolere er helt uaktuellt. Dette er heller ikke en kostnad jeg har råd til å ta på meg. Hvorfor er det slik at jeg plutselig ikke tåler lyder lenger mon tro? Finnes det noe alternativ behandling som kunne hjulpet?
Rainbow Skrevet 10. mai 2011 #5 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har det også sånn. Men må ha vinduet igjen, ellers er det umulig. Jeg får også skikkelig vondt i ørene av ørepropper, som om øret hovner opp. Og det er av de "beste", som ser ut som en liten antenne med flere lag. De mykere detter ut. Var i Namibia i fjor og skulle sove ute en uke, holdt på å tørne av lyder fra dyr og andre som snorka. Hver minste lyd gjør at jeg våkner. Fugler, t-banen, andre mennesker i blokka som hører på radio eller tv..you name it! Håper det kommer noen råd her!!
KatteLatte Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Dette er en av grunnene til at jeg flyttet ut fra byen. Alt for mange lyder, utrolig slitsomt! Kan ikke tro det er bra for kropp og sjel (i hvert fall ikke min)!
Gjest Tjoms Skrevet 10. mai 2011 #7 Skrevet 10. mai 2011 Lyder vil det være uansett hvor man bor. Jeg bodde utenfor byen før, og det var mye mer lyder der enn det jeg har her jeg bor nå (som er sentralt). Leiligheten er inn mot bakgård, så hører ingen trafikk. Naboer kan man aldri beskytte seg mot, og fugler finnes overalt. Jeg vurderer å ta noen runder med hypnoterepi eller lignende. Når jeg har klart å sove meg gjennom alt i 3/4 deler av livet mitt, så må det vel gå an å komme tilbake til den tilstanden på et vis?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #8 Skrevet 10. mai 2011 Er ikke det slik at kvinner blir mer var på lyder når vi passerer tenårene? For å kunne våkne av lydene til et spedbarn. Synes å ha lest noe om det, men ikke vet jeg. Har det slik selv og.
Gjest Tjoms Skrevet 10. mai 2011 #9 Skrevet 10. mai 2011 Er ikke det slik at kvinner blir mer var på lyder når vi passerer tenårene? For å kunne våkne av lydene til et spedbarn. Synes å ha lest noe om det, men ikke vet jeg. Har det slik selv og. Hm, aldri hørt om, men det gir jo mening. Men da burde det jo gjelde alle Har venninner som sover seg gjennom "alt", selv etter de fikk barn.
leirbål Skrevet 10. mai 2011 #10 Skrevet 10. mai 2011 Jeg er en av de som ble veldig lydfølsom etter at jeg fikk barn. Løsningen for meg er at før jeg sovner bestemmer jeg meg for at lyder som ikke angår meg, bryr jeg meg ikke om. Så når jeg våkner av fuglekvitter eller andre tng tenker jeg at: det bryr jeg meg ikke om, og fokuserer på å slappe av. Noen ganger måtte jeg ligge ganske lenge og si til meg selv denne setningen, for å stenge ute alle de andre tankene og lydene. Det høres veldig rart ut, men det virker etter en stund. Før ble jeg liggende å lytte mer eller mindre bevisst på de lydene som vekket meg, og bekymret meg for morgendagen med for lite søvn. Da ble det enda vanskeligere å sovne igjen. Ikke se på klokken hverken når du våkner, eller om du blir liggende lenge våken. Det gjorde i alle fall at jeg ble ekstra våken. Må du på do el. om natten, så ikke skru på noe lys. Det vekker deg også mere. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #11 Skrevet 10. mai 2011 Jeg syntes det var skikkelig ubehagelig å sove med ørepropper i begynnelsen, men jeg har greid å venne meg til det. Jeg var øm i ørene den første tiden, men så ble det liksom mer "herdet" inni der. Det kan ta litt tid å lære seg å plassere dem riktig også. Nå greier jeg meg ikke uten! 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #12 Skrevet 10. mai 2011 Jeg er også sånn. Er 20, og det har lydfølsomheten har blitt forsterka de siste årene. Jeg reagerer mest på sånn tidvis støy, ikke konstant støy, hvis det gir noen mening. Jeg kan f.eks. fint sovne på en flyplass eller et sted hvor det hele tiden er en konstant, monoton lyd, f.eks. fra et viftesystem. Men plutselige, uregelmessige lyder (fugler, folk, musikk) vekker meg, uansett om de er lavere enn de konstante lydene som ikke vekker meg. Problemet mitt med sov-i-ro er at jeg blir så sinnssykt svett i ørene! Selv varierer jeg mellom sov-i-ro, hørselsvern (som er ubehagelig, men når naboene spiller høy musikk må jeg nesten), ørepropper (både med og uten musikk/radio) og ingenting.
Sissan9 Skrevet 10. mai 2011 #13 Skrevet 10. mai 2011 Jeg bruker de orange ørepluggene fra apoteket, og kan ikke sove uten. Våkner av den minste lyd. Blir øm i ørene av og til, og hører øreslagene mine om jeg får plassert dem feil, men jeg trenger søvn, så da må jeg.
Pingting Skrevet 10. mai 2011 #14 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har tendensen, men sovner såpass fort at det egentlig ikke er så plagsomt. Men: en bekjent hadde det omtrent som deg. Og hennes løsning var å skaffe seg en "sovemaskin": en maskin som spiller av lyder (regn, fuglekvitter, bølger, denslags) på et relativt lavt volum. Vet ikke om man får tak i dem i Norge, men man kan jo bruke CD-spiller eller PCen også. Det fiffige med slikt er at det gjør at hjernen jobber jevnt med å fortrenge forstyrrende lyder, og dermed er terskelen høyere for at andre lyder skal kunne vekke deg opp. 1
Gjest Reproductivist Skrevet 11. mai 2011 #15 Skrevet 11. mai 2011 Jeg sover med hørselvern hvis jeg ikke er trøtt nok til å sovne for våkner ikke for lett og sovner fort igjen om jeg våkner. Ørepropper, iallefall de av skumgummi er mye dårligere, detter ut og holder meg våken pga følelsen å ha de i øret.
Gjest Tjoms Skrevet 11. mai 2011 #16 Skrevet 11. mai 2011 Jeg er en av de som ble veldig lydfølsom etter at jeg fikk barn. Løsningen for meg er at før jeg sovner bestemmer jeg meg for at lyder som ikke angår meg, bryr jeg meg ikke om. Så når jeg våkner av fuglekvitter eller andre tng tenker jeg at: det bryr jeg meg ikke om, og fokuserer på å slappe av. Noen ganger måtte jeg ligge ganske lenge og si til meg selv denne setningen, for å stenge ute alle de andre tankene og lydene. Det høres veldig rart ut, men det virker etter en stund. Før ble jeg liggende å lytte mer eller mindre bevisst på de lydene som vekket meg, og bekymret meg for morgendagen med for lite søvn. Da ble det enda vanskeligere å sovne igjen. Ikke se på klokken hverken når du våkner, eller om du blir liggende lenge våken. Det gjorde i alle fall at jeg ble ekstra våken. Må du på do el. om natten, så ikke skru på noe lys. Det vekker deg også mere. Jeg mediterer hver bidige kveld før jeg legger meg, for å nullstille hjernen. Har ikke hatt noe hell med det. Jeg ser aldri på klokken, og skrur aldri på lys når jeg står opp for å gå på do. Har problemer med innsovning generellt, hadde jeg enda sovnet med en gang igjen jeg ble vekket så hadde det vært topp. Jeg trenger ikke stå opp tidlig for tiden, så jeg har ikke noe stress om at jeg MÅ stå opp til et visst klokkeslett. Jeg syntes det var skikkelig ubehagelig å sove med ørepropper i begynnelsen, men jeg har greid å venne meg til det. Jeg var øm i ørene den første tiden, men så ble det liksom mer "herdet" inni der. Det kan ta litt tid å lære seg å plassere dem riktig også. Nå greier jeg meg ikke uten! Jeg har prøvd å venne meg til ørepropper i 10 år. Hvilke ørepropper anbefaler du, kanskje jeg ikke har prøvd dem? Uansett så tar ikke øreproppene lyden av dundrende fottrinn fra naboen over dessverre. Er vel det som er det aller største problemet.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #17 Skrevet 11. mai 2011 Vi bor i leilighet i bygård, og det er sinnsykt lytt fra etasjen over. Skrittlyd og slikt. Jeg får vondt i ørene av sov-i-ro, og er litt redd for å bruke det pga at vi har en ettåring i rommet ved siden av som jeg ikke vil stenge ut lydmessig For å få sovne hjelper det meg ofte å ha TV på i soverommet. Da kan jeg ligge og se på den til jeg blir kjempetrøtt, og da irriterer jeg meg ikke over andre lyder heller. Så, når jeg virkelig ikke klarer å holde øynene åpne lenger, skrur jeg av og da er jeg så trøtt at jeg sovner mye lettere.
Gjest Tjoms Skrevet 11. mai 2011 #18 Skrevet 11. mai 2011 Vi bor i leilighet i bygård, og det er sinnsykt lytt fra etasjen over. Skrittlyd og slikt. Jeg får vondt i ørene av sov-i-ro, og er litt redd for å bruke det pga at vi har en ettåring i rommet ved siden av som jeg ikke vil stenge ut lydmessig For å få sovne hjelper det meg ofte å ha TV på i soverommet. Da kan jeg ligge og se på den til jeg blir kjempetrøtt, og da irriterer jeg meg ikke over andre lyder heller. Så, når jeg virkelig ikke klarer å holde øynene åpne lenger, skrur jeg av og da er jeg så trøtt at jeg sovner mye lettere. Problemet for meg er mest etter jeg har sovnet. Når naboen over står opp midt på natten for å gå på do, kommer hjem midt på natten, når han står opp, osv. Hjelpes som naboen dundrer over det gulvet med føttene sine, må jo få vondt i beina
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #19 Skrevet 11. mai 2011 Hva med en sånn sovemaskin med beroligende lyder. Det kan jo hende at lyden av bølgebrus flytter fokus bort fra støy fra omgivelsene. Selv har jeg hatt problemer med innsovning så lenge jeg kan huske (er over 30), selv uten lyder fra naboer. Løsningen for min del er ipoden min, jeg får ikke sove uten den. Jeg hører på ulike podcaster jeg finner interessante eller spennende lydbøker og sovner stort sett av dette. Trikset er å avlede tankene, og for meg funker det å høre på ting jeg blir engasjert i (musikk går ikke for min del), men det er sikkert individuelt hva som fungerer.
elwira Skrevet 11. mai 2011 #20 Skrevet 11. mai 2011 Jeg er også veldig var for lyder og skvetter opp med minste bevegelse. Lytter til alt rundt meg og da får jeg ikke sove fordi er skummelt å vite hva det er som bråka. Tenker noe sånt: Hva er det? osv. Og da er det veldig vanskelig å sove også sover jeg veldig lett siden jeg våkner så lett av lyder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå