AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har en 5-åring, nettopp blitt fem år og en 7-åring, som blir åtte til høsten. Idag har de fått gå selv hjem fra skolen (etter at jeg hadde hentet fem-åringen i bhg). Det er ganske nøyaktig 400 meter, der 150 av disse er langs en så og si utraffikert grusvei. Resterende er langs en 40-vei med fysisk skille (gress og forhøyet kant) mellom fortau og bilvei. Jeg kan, om jeg vil, se dem 50 meter fra skolens parkeringsplass og de siste 200 meterne av veien hjem. 7-åringen har asperger syndrom, noe som i slike situasjoner gjør at han følger regler slavisk. 5-åringen er moden for alderen i visse saker og blir ofte tatt for å være eldre. Selv de i bhg sier at de ser på henne som en skolestarter nå. Så, er det okej å la dem to gå alene de 400 meterne?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har en 5-åring, nettopp blitt fem år og en 7-åring, som blir åtte til høsten. Idag har de fått gå selv hjem fra skolen (etter at jeg hadde hentet fem-åringen i bhg). Det er ganske nøyaktig 400 meter, der 150 av disse er langs en så og si utraffikert grusvei. Resterende er langs en 40-vei med fysisk skille (gress og forhøyet kant) mellom fortau og bilvei. Jeg kan, om jeg vil, se dem 50 meter fra skolens parkeringsplass og de siste 200 meterne av veien hjem. 7-åringen har asperger syndrom, noe som i slike situasjoner gjør at han følger regler slavisk. 5-åringen er moden for alderen i visse saker og blir ofte tatt for å være eldre. Selv de i bhg sier at de ser på henne som en skolestarter nå. Så, er det okej å la dem to gå alene de 400 meterne? Ja, det synes jeg høres helt greit ut. Jeg gikk selv fram og tilbake til skolen fra jeg var syv år og det var en kilometer å gå. 8
Gjest tollo Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Jeg er "hysterisk" og ville ikke latt de gå. Riktignok er det ikke lange biten, men jeg ville vært redd for at den minste skulle finne på å gå ut i veien (løpe etter en katt feks) eller rett og slett finne på å gå en helt annen vei. 5 åringer er jo ganske impulsive. Jeg er ikke så kjent med asperger så jeg kan ikke uttale meg om det er ok. En vanlig 7 åring ville jeg latt gå.
FrøkenJosefine Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Ja det er greit! Gikk selv to kilometer alene til og fra skolen fra jeg var 7 år...og fra den skoleveien kommer de beste minnene fra jeg var liten.. Tror barn i dag generelt kjøres for mye! 8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Jeg synes det er helt greit under de forutsetninger du beskriver. Hadde den yngste vært vilter og korttenkt nok til å løpe ut i veien hadde jeg ikke syntes det var ok. Generelt sett synes jeg vi i dag pakker barna inn i så mye bomull at det er rart de ikke kveles av all omsorgen. Jeg jobbet i barnehage for 15 år siden. Da var det helt vanlig at de eldste i barnehagen begynte å gå hjem fra barnehagen selv en gang i blant for å trene på selvstendighet før skolestart. Da ringte barnehagen foreldrene når barnet forlot barnehagen, og foreldrene ringte tilbake når barnet var kommet trygt hjem. En fin ordning for alle parter. 3
LukaFrost Skrevet 10. mai 2011 #7 Skrevet 10. mai 2011 Ja, jeg synes du kan la barna gå alene hjem. 2
Holar Skrevet 10. mai 2011 #8 Skrevet 10. mai 2011 Jeg ville ikke vært redd for det. Enig med #6 AnonymBruker her.
Gjest imli Skrevet 10. mai 2011 #9 Skrevet 10. mai 2011 Eg tykkjer det høyrast OK ut. Eg kjem til å la mine ungar gå til skulen frå 1. klasse - me bur vel ca 200 m unna skulen, og det blir kun ein lite trafikkert blindveg å gå på for ungane.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #10 Skrevet 10. mai 2011 HI her. Flott Det var en venninne som reagerte på det nemlig. Jeg har nervene litt på helspenn, men syns de burde få sjansen å være selvstendige når de så gjerne ønsker det. 5-åringen hadde aldri funnet på å løpe ut i veien. 1
Anglofil Skrevet 10. mai 2011 #11 Skrevet 10. mai 2011 (endret) Ja, det er helt ok. Faktisk synes jeg det er rart at barna ikke gjør dette allerede. Da jeg gikk i første klasse (begynte i 1993) gikk jeg alene til skolen, noe som var en kilometer en vei. Jeg gikk på SFO etterpå, det skal sies, men var ikke der hver dag. Mvh Yvonne Endret 10. mai 2011 av Yvonne
Sunchild Skrevet 10. mai 2011 #12 Skrevet 10. mai 2011 Jeg gikk også de ca 2 km til skolen alene eller med jevngammel venninne fra jeg var 6 år gammel (født sent på året), og hadde før den tid ved noen anledninger gått alene hjem fra førskolen, som lå rett ved skolen.
cilja Skrevet 10. mai 2011 #13 Skrevet 10. mai 2011 Jeg synes det høres greit ut. Du kjenner barna dine. Noen barn er viltre og har hodet fullt av påfunn. Andre barn tenker seg om og holder seg til reglene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå