AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Hei, ripsen min får små brune "bulker" på bladene. Jeg har til nå fjernet noen av de, bare fordi det ikke ser helt godt ut. Men bør jeg sette i gang andre tiltak? Kan det være noe feil med gjødsling (Plantasjen økogjødsel) eller kalking av vår sure jord (med aske)? På forhånd takk for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Jeg tror ripsen din har fått den såkalte "moltesjuka", en skikkelig kinkig sykdom som det er vanskelig å bli kvitt. I korte trekk går den ut på at ripsen tror den er en molte-plante og gradvis vil produsere færre og færre rips. Det finnes dessverre ingen kjent kur mot denne sykdommen ennå. Den er også veldig smittsom, så det beste er nok å kutte ned alt du har av ripsplanter på eiendommen din. Beklager...
Gjest Lille-pus Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Kan det være en idé å at med noen av de angrepne bladene til et bra hagesenter, og spørre dem om de vet og kan hjelpe ? Jeg har på en måte litt dårlig tro på at ripsen skulle tro den var en multeplante..... Bildet ditt er forøvrig skikkelig lekkert rent komposisjonsmessig. Nydelig å se på 1
champi Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Vår rips får en del sånne blader hvert år, men det kommer masse bær allikevel! Pleier å ta de bladene av, vet ikke om det har noe for seg.. Men det har hvertfall virket for oss i årevis:)
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 Det kan kanskje være ødem pga feil med vann/saltbalanse, vet ikke hvor vanlig det er hos rips :klø: Ellers ser det litt galleaktig ut. Hvis det bare er relativt få slike blader tidlig på våren er det nok ikke noe å legge så mye vekt på. Enig i at det var et veldig fint bilde
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Takk for bilderos! "Galleaktig" er et ord som kan brukes om planter? Jeg vet egentlig ingenting nemlig, heller ikke hvor jeg finner et hagesenter med god kompetanse - men jeg kan jo begynne på Plantasjen, hehe. Jeg liker i hvert fall å høre at dette her ikke ser ut som en dødsdom for buskene mine. Men klager jo ikke om det begynner å vokse moltebær på de heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå