Gå til innhold

Barn som løper på terassen vår

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i første etasje og har en terasse/platting som går langs forsiden av leiligheta. Her har vi satt ut litt hagemøbler, vi henger klær til tørk osv.

I nabolaget bor det mange søte barn. De er snille og greie, og det er bare koselig å høre barnelatter rundt huset her. Men jeg synes ikke det er like koselig når de løper over terassen vår. Vi har ikke noe gjerde/gelender, men det skulle være tydelig nok hva som er vår terasse likevel, fordi det er en platting av tre og vi har også tak over. Daglig, og gjerne flere ganger om dagen, løper barn over terassen mens de leker sisten, boksen går osv.

Det er flere grunner til at jeg ikke synes noe om løping/opphold på terassen. Det bråker veldig (tramping på treverk), jeg er redd de skal rive noe over ende i farta (tørkestativet fullt av klær lå veltet en dag) og jeg prøver å holde terassen noenlunde ren sånn at man kan gå barføtt der uten å bli full av skitt. I tillegg har det hendt at noen av dem har stoppet opp her ute og studert/lekt med ting som ligger ute.

De har ikke ødelagt noe, og de gjør det jo ikke for å være rampete. De tenker seg vel bare ikke om i ivrig lek. Barna ser ut til å være i alderen 5-10 år.

Jeg har lyst å si fra til dem at jeg helst ikke vil ha dem på terassen, men at det selvsagt er helt greit at de løper rundt på gresset utenfor. Men hvordan sier jeg det uten å bli nabolagets heks? Jeg har jobbet litt i SFO for en del år siden og husker godt hvordan barn snakket om at voksne hadde kjeftet og vært sure, når jeg selv hadde overhørt seansen og visste at de voksne bare sa ifra på en rolig og grei måte.

Jeg har planer om å sette opp en levegg og noen planter som kan danne en slags naturlig grense, men det kommer ikke riktig ennå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mens du venter på å få satt opp levegg og planter, slå ned noen pinner og trekk opp en snor, virre eller ståltråd.. Er du tilgjengelig når ungene farter over så si også til dem at de får gå rundt og ikke over DIN terasse... Om ungene synes du er en kjeftesmelle da, så jaja... hva 10-årige nabobarn synes hadde jeg brydd meg lite om , så lenge du vet selv at du har sagt pent fra til dem :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får da bare si i fra! Det får være måte på å være konfliktsky også. Redd for å irettesette nabolagets barn? På søndag kjørte en gjeng 7-8 åringer radiostyrte biler rett utenfor soveromsvinduet mitt kl åtte om morgenen, og gjett om jeg sa i fra! Men de hilste på meg som vanlig da jeg gikk ut noen timer senere. Du må bare si "Dere får ikke lov til å løpe på terrassen min!". Ikke noe å være redd for. De er barn og må irettesettes, for de vet ikke bedre.

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

De klarer ikke nødvendigvis å forstå at det er DIn terrasse selv om det er åpenlyst for voksne. Si fra til dem på en pen måte, spør om de kan løpe utenfor terrassen. Forstår de ikke, og det gjentar seg, får du gjøre deg skarpere.

AnonymBruker
Skrevet

De klarer ikke nødvendigvis å forstå at det er DIn terrasse selv om det er åpenlyst for voksne. Si fra til dem på en pen måte, spør om de kan løpe utenfor terrassen. Forstår de ikke, og det gjentar seg, får du gjøre deg skarpere.

.. Og så inviterer du dem på saft og boller en annen dag, som dere kan nyte på et pledd på plenen. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

.. Og så inviterer du dem på saft og boller en annen dag, som dere kan nyte på et pledd på plenen. ;)

Hvorfor det?

Skrevet

Bare si fra du!

Ingen kommer til å se på deg som en heks for det. Forklar at du har vasket der, og at det bråker inne når de løper over terrassen.

Hjelper ikke det, hadde jeg satt opp noen pinner og litt tau, som nevnt over her.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det?

Fordi hun liker å ha barna rundt husveggen, og høre barnelatter? :) Dersom hun for eksempel inviterer dem på boller en dag, kan hun sitte stille og rolig sammen med dem og fortelle at hun liker barn, men at hun gjerne vil at de ikke løper over terassen. Dersom de da mener hun er heksa i nabolaget (som hun tydeligvis er redd for), så er det slaget tapt allerede.

Men folk gjør som de vil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt opp en levegg og noen planter jo før jo heller.

AnonymBruker
Skrevet

Planter kommer nødvendigvis ikke til å hjelpe. Vi har det samme problemet her vi bor, bare at vi faktisk har planter. Men om vinteren måkte de voksne naboene snø over disse, og hele året springer barna der. Så det er ikke alltid verken voksne eller barn har noe særlig respekt for andres eiendom.

Skrevet (endret)

Hei :)

Bare si fra på en grei måte så tror jeg de fleste forstår det, både de små og foreldrene deres.. Tror vi fleste voksne kan forstå at det kan bli litt vel mye noen ganger, Det bør du kunne si ifra om uten at du skal føle at du er en dårlig nabo..Jeg hadde forsåvidt sagt ifra til barne mitt om jeg hadde sett at h*n løper hos andre, men noen ganger er de der barna bare så utrolig raske og man vet ikke helt hvor de er på vei... :)

Det går nok bra..

Endret av lille_lam
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lett å ikke bli stemplet som heks når man har med enkelte foreldre å gjøre.

Jeg har svømmebasseng og en dag ringer det på av noen av gatas unger.

De var fullt utstyrt med badetøy og håndklær og spurte om å få bade. Dette sa jeg pent nei til. Jeg sa at det var bedre at de kunne bade et sted som mamma eller pappa kunne passe på dem. Jeg har faktisk ikke tenkt å være barnevakt for gatas unger bare fordi jeg har basseng.

Tydeligvis visst noen av foreldrene at de hadde spurt fordi jeg fikk noen rare blikk etterpå. De som pleide å hilse sluttet brått med det bare fordi jeg nektet ungene å bruke noe som er mitt private.

Skrevet

Ikke lett å ikke bli stemplet som heks når man har med enkelte foreldre å gjøre.

Jeg har svømmebasseng og en dag ringer det på av noen av gatas unger.

De var fullt utstyrt med badetøy og håndklær og spurte om å få bade. Dette sa jeg pent nei til. Jeg sa at det var bedre at de kunne bade et sted som mamma eller pappa kunne passe på dem. Jeg har faktisk ikke tenkt å være barnevakt for gatas unger bare fordi jeg har basseng.

Tydeligvis visst noen av foreldrene at de hadde spurt fordi jeg fikk noen rare blikk etterpå. De som pleide å hilse sluttet brått med det bare fordi jeg nektet ungene å bruke noe som er mitt private.

Noe så håpløst, jeg hadde gjort akkurat det samme som deg. For det første er det ikke sikkert at jeg hadde ønsket at andre skulle leke i mitt basseng, og selv hvis jeg hadde syntes det var greit hadde jeg selvsagt villet at foreldrene til barna skulle være der og passet på dem selv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...