AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Datteren min er straks et år - og jeg synes hun er så sen. Hun åler seg på magen eller på rumpa. Hun sitter fint som bare det- og har gjort det i mange måneder. Men klarer verken å sette seg opp selv eller legge seg ned igjen selv. En sjelden gang drar hun seg opp i krabbeposisjon, og står der et sekund før hun ligger på magen igjen. Hvis jeg oppmuntrer veldig (ved å legge forbudte ting oppå en liten krakk) klarer hun å dra seg opp i knestående. Men det er tydelig at hun sliter veldig - stønner og synes det er veldig tungt, ofte begynner hun å gråte, (vet ikke hvorfor muligens fordi hun ønsker at jeg skal hjelpe henne eller at noe er vondt) og gir opp. Er det ikke veldig sent for en etåring og knapt nok klare å komme seg opp på kne? Hun hadde låsningr i nakken som ganske liten - og det jeg lurer på er om disse kan ha kommet tilbake. Og det er det som begrenser henne.
Ciara Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Det er jo så varierende hvor fort de utvikler seg, så jeg aner ikke om dette er sent eller ikke. Men jeg stusser på at du lurer på om hun har ubehag eller vondt siden hun begynner å gråte. Hvis jeg var deg ville jeg tatt en tur på helsestasjonen (dere har vel ettårs-kontroll?) og/eller sjekket opp nakkelåsningen. 2
Harlekin Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Jeg ville absolutt sjekket opp i dette, ikke så mye fordi hun er sen, men fordi du tror hun har det vondt. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Jeg skjønner usikkerheten din. Selv har jeg en litt eldre jente, 1 1/2, som er sent ute grovmotorisk., og ikke går. Fysioterapeut undersøker og undersøker uten å finne noe tydelig svar, alle andre jevnaldrende rundt oss går og springer rundt i sommersola... Vanskelig å bare "ta det med ro" da... Som i din situasjon hadde snuppa vår også nakkelåsninger, og jeg tror det var derfor hun fikk en litt sen start. Hun hatet å ligge på magen og løfte hodet, skrek og hadde vondt. Fikk *mange* behandlinger hos manuellterapeut. Var veldig sen med å krype. Jeg vil tro at slike problemer vil ha innvirkning på hvor fort de mestrer det grovmotoriske - i allefall hvis de har negativ erfaring med enkelte stillinger/bevegelser. Er du hjemme i permisjon? Jeg ville brukt den tiden for alt den var verdt til å ta med barnet på helsestasjon, evt få ny sjekk hos manuellterapeut. Det er jo gratis, og det blir så mye mer tungvint når man er i jobb igjen, eventuelt. Ville gjort det bare for å få utelukket at det kan være noe hun sliter med i nakken.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #5 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har kontaktet fysioterapeuten vi gikk til før - og fått en time om en uke, for å sjekke for sikkerhetsskyld, men hadde lyst å høre her om erfaringer fra andre. Jeg håper at det ikke er noe, at hun bare er sen - samtidig må jeg si jeg føler meg litt dum om jeg kommer dit og alt er greit liksom. Jeg synes jo jenta mi har blitt så flink - men når jeg treffer på jevnaldrende og også barn som er et par måneder yngre enn henne - og ser hvor mye mer de kan. Så lurer jeg jo litt. Jeg vet ikke om hun har vondt - kan like gjerne være hun gråter fordi hun er sint/frustrert over at hun ikke klarer å få tak i det som er oppå krakken - og søker min hjelp.
Sissan9 Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har et barn som var grovmotorisk veldig sen. Som ettåring kunne h*n sitte og ligge, men verken krype, gå, krabbe eller reise seg. Litt kjipt å levere i barnehage kan du si. H*n gikk ikke før h*n var nærmere to år gammel. Som 3-4 åring var nivået det samme som jevnaldrende, og ingen kan forstå hva det kom av. Mannen min og jeg var også sene til å gå, samme var søsknene om ikke så sene. Min erfaring er at det er greit å få sjekket med fysio at noe ikke er galt, og at det siden er greit å slappe av selv om barnet ikke er det mest fysisk aktive i barselgruppa. De fleste går før de begynner på skolen, pleide jeg alltid å si når noen spurte...
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #7 Skrevet 10. mai 2011 Jeg vet at det er viktig at de først åler seg frem på gulvet, og at de deretter må lære seg å krabbe før de står og etterhvert går. Det er viktig at det er i denne rekkefølgen, viss ikke kan de få læringsproblemer. Det har noe med utvikling av læringsevnen eller noe, det kognitive? Og at de bygger om de rette musklene i rett rekkefølge, dere har sikkert sett at de ligger på magen og strekker armer og ben når de spenner magemusklene. Jeg hadde en bror som bare ålte seg frem, og han gikk før han krabbet. Da fikk han noe læringsproblem, men mamma var observang og søkte hjelp til han, så tok han fort igjen de andre på skolen og er idag tannlege
Sissan9 Skrevet 10. mai 2011 #8 Skrevet 10. mai 2011 Det er det mest vanlige, og den enkleste måten å gå fra trinn til trinn på. Men det er ikke viktig som i nødvendig. Ingen av mine har krabbet før de har gått - jeg har ikke sett problemet i det, de krabber fint nå om de vil. 1
Ciara Skrevet 11. mai 2011 #9 Skrevet 11. mai 2011 Jeg vet at det er viktig at de først åler seg frem på gulvet, og at de deretter må lære seg å krabbe før de står og etterhvert går. Det er viktig at det er i denne rekkefølgen, viss ikke kan de få læringsproblemer. Det har noe med utvikling av læringsevnen eller noe, det kognitive? Og at de bygger om de rette musklene i rett rekkefølge, dere har sikkert sett at de ligger på magen og strekker armer og ben når de spenner magemusklene. Jeg hadde en bror som bare ålte seg frem, og han gikk før han krabbet. Da fikk han noe læringsproblem, men mamma var observang og søkte hjelp til han, så tok han fort igjen de andre på skolen og er idag tannlege Jeg tror ikke på at broren din er tannlege fordi moren din fikk hjelp til ham da han gikk før han krabbet. Jeg vet om veldig mange som har gått uten å ha krabbet først, og det er ingenting å si på intelligensen eller læringsevnene deres. Jeg har riktignok som deg hørt at det optimale er at barn krabber først (men jeg trodde dette var fordi det er gunstigere for ryggen å ta det trinnvis), men det er ikke dermed sagt at det er skadelig å gå først. 3
Sissan9 Skrevet 11. mai 2011 #10 Skrevet 11. mai 2011 Jeg tror ikke på at broren din er tannlege fordi moren din fikk hjelp til ham da han gikk før han krabbet. Jeg vet om veldig mange som har gått uten å ha krabbet først, og det er ingenting å si på intelligensen eller læringsevnene deres. Jeg har riktignok som deg hørt at det optimale er at barn krabber først (men jeg trodde dette var fordi det er gunstigere for ryggen å ta det trinnvis), men det er ikke dermed sagt at det er skadelig å gå først. Det er bra for ryggen å få styrket muskulaturen ved diagonal krabbing før barnet reiser seg. Og det er mye lettere å reise seg når man kan krabbe fordi man har riktig utgangsstilling, og allerede har muskler i "korsettet" til å holde seg oppe. At det skal ha noe å si for kognitive evner har jeg aldri hørt om før, men det er jo en morsom tanke selvsagt. Og mer enn litt stigmatiserende for bøttevis av barn....
Ciara Skrevet 11. mai 2011 #11 Skrevet 11. mai 2011 Ja, det blir nok ikke tannleger av dine barn, Sissan!
Sissan9 Skrevet 11. mai 2011 #12 Skrevet 11. mai 2011 Nei. De får nok læringsvansker og dropper ut av skolen etter 3. klasse ;-) (No offence, AB, men man skal være varsom med hva man sier. Og hva man tror på...) 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #13 Skrevet 11. mai 2011 I Afrika er det ikke vanlig at barna krabber før de går. Der ser de ikke på krabbing osm en milepæl i utviklingen til barna. Det er gjort studier på dette. Har ikke link, men har lært det via utdanning. Og alle barn er forskjellige, og veldig ofte er de fleste barn helt normale selv om de ikke følger "lærebok"-eksemplene.
Gjest imli Skrevet 11. mai 2011 #14 Skrevet 11. mai 2011 Dette med krabbing er viktig pga koordinasjon. Det gjer ikkje så mykje om ungen krabbar etter at han/ho har lært å gå, så lenge han/ho faktisk krabbar. Eg har høyrt om testar i skulen (1. eller 2. klassingar trur eg) der elevane fekk beskjed om å krabbe. Nokre få elevar greide faktisk ikkje å krabbe. Nesten utan unntak var dette elevane med læringsvanskar. Noko å tenkje over.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 Vi var nylig på foreldresamtale i barnehagen. Jenta vår er 1 1/2 og går ikke ennå, men hun krabber aktivt. Det ble sagt under samtalen at vi skulle være glade for at hun krabbet før hun gikk, for det var (visstnok) dokumentert at barn som hoppet over krabbestadiet hadde større sjanser for å få lærevansker senere. Jeg hadde aldri hørt om dette, men min mann, som er lærer, sa etterpå at dette var noe som var kjent i skolevesenet. Mye rart man skal bekymre seg over som foreldre :-(
Concertina Skrevet 13. mai 2011 #16 Skrevet 13. mai 2011 Altså, det er normalt å være alt fra 9 til 18 mnd når man begynner å gå og for de fleste barn så er det slik at det plutselig løsner (at "alle" går ved 1 år er en "myte", gjennomsnittet er 14-15 mnd). Klart, greit å sjekke opp ang låsninger om barnet har hatt det før og man synes det ser ut som om barnet har det vondt, men normalen er ganske bred. Det at hun får sitte på rompa på gulvet uten at hun selv har satt seg opp kan gjøre at hun rett og slett ikke "gidder" å lære seg det. Men om hun er oppe i knestående innimellom betyr jo at hun er på vei til å lære seg å sette seg selv opp. At det ser tungt ut er veldig vanlig, det er mye teknikk og ikke minst muskeltrening, jeg skjønte ikke hvordan datteren min skulle klare å reise seg og gå for hun var "tung i rompa" og det så ikke akkurat enkelt ut, men etter at hun knakk koden så gikk det seg fort til.
Elisabeth80 Skrevet 13. mai 2011 #17 Skrevet 13. mai 2011 Hei! Det kunne vært jeg som hadde skrevet innlegget ditt for en uke siden.. Har en datter på elleve måneder som ikke snudde seg, ikke kunne sette seg opp, reise seg eller bevege noe særlig på seg. men plutselig fant hun ut hvordan hun satte seg opp, senere på dagen fant hun ut at hvis hun rullet over fra rygg, så kunne hun komme seg opp, og neste dag reiste hun seg. har sikkert hatt fysikken til å gjøre det lenge, men fant plutselig ut at hun skulle gjøre alt på en gang. Veldig uvant, fra å ha verdens mest bedagelige unge, som har beveget seg en halvmeter til å plutselig være i hele huset. Det kommer nok
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #18 Skrevet 13. mai 2011 Min sønn hoppet glatt over hele krabbestadiet. Han er nå snart 18 år, og har aldri hatt noen problemer hverken i skolen,eller i hverdagen. Han er nå heller i overkant av intelligent og scorer meget høyt på de fleste IQ tester. Jeg tror nok at man skal ta alle slike påstander med en klype salt og heller la ungene utvikle seg i eget tempo.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #19 Skrevet 15. mai 2011 Dette med krabbing er viktig pga koordinasjon. Det gjer ikkje så mykje om ungen krabbar etter at han/ho har lært å gå, så lenge han/ho faktisk krabbar. Eg har høyrt om testar i skulen (1. eller 2. klassingar trur eg) der elevane fekk beskjed om å krabbe. Nokre få elevar greide faktisk ikkje å krabbe. Nesten utan unntak var dette elevane med læringsvanskar. Noko å tenkje over. Det finnes også forskjellige treningsformer for hjerneskadde, hvor man kan gå tilbake til krabbestadiet ved opptrening, dersom det er nødvendig. F.eks. domantrening (som ikke er en anerkjent treningsform her i Norge). TS, gå til helsestasjon og sjekk ut det du er bekymret for. Får du beskjed om at det ikke er noe gærent, er vel det bedre enn det motsatte!
Gjest Ruccola Skrevet 15. mai 2011 #20 Skrevet 15. mai 2011 Noen er bare motorisk sene Vil tippe på at jenta di er snar med å lære å prate, det er nemlig vanlig å "utsette" en av delene. Barna til ene venninna mi gikk ikke før de var laaangt over året, nærmere 2 år. Førstemann var ikke intressert i å komme seg rundt i det hele tatt, skulle bare bli plukket opp og sitte på armen. Hylte bare hun ble lagt på teppet på gulvet fra hun var bitteliten. Hun er i dag 10 år, veldig nyskjerrig klarer ikke å holde seg unna de voksnes samtaler, legger seg oppi ALT som skjer rundt henne og er rett og slett supersosial! Så der tror jeg det faktisk bare er sånn hun er! Hun var ALT for nyskjerrig på hva vi voksne gjorde på til å ligge for seg selv og finne ut av ting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå