AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #21 Skrevet 15. mai 2011 Som arbeidsgiver hadde jeg vært veldig skeptisk til å ansette noen som ikke hadde tilnærmet B-snitt eller bedre. Får man dårligere resultater enn dette, er det jo tydelig at det er store deler av pensum man ikke har fått med seg? Tror du har misforstått karakterskalen litt. Det er C som er midt-på-treet karakteren som viser at man har fått med seg det grunnleggende og viser ok nivå av selvstendig tenking. B er en veldig god prestasjon, mens A er en spesielt god prestasjon, som skiller seg godt ut. Har man rett og slett misset deler av pensum skal man ha D, som er en karakter som gjenspeiler noen vesentlige mangler og lite selvstendig tenking. C er en helt ok karakter, dette ser man også ved at kravet for å gå videre til master er at man minimum har C i alle fagene. Problemet er at karakteren C dekker så mye, det kan være ganske stor forskjell på en svak og en sterk C. Så en ren C-rekke sier litt lite om personen faglig, men de fleste vil jo ha noen avvik. Har en person mange C men noen D vil det kanskje kunne si at C-ene ikke er så sterke, men dersom C bare blir avbrutt av B vil også C-ene fremstå som sterkere. 1
Genesis Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #22 Skrevet 15. mai 2011 ror du har misforstått karakterskalen litt. Det er C som er midt-på-treet karakteren som viser at man har fått med seg det grunnleggende og viser ok nivå av selvstendig tenking. B er en veldig god prestasjon, mens A er en spesielt god prestasjon, som skiller seg godt ut. Har man rett og slett misset deler av pensum skal man ha D, som er en karakter som gjenspeiler noen vesentlige mangler og lite selvstendig tenking. C er en helt ok karakter, dette ser man også ved at kravet for å gå videre til master er at man minimum har C i alle fagene. Problemet er at karakteren C dekker så mye, det kan være ganske stor forskjell på en svak og en sterk C. Så en ren C-rekke sier litt lite om personen faglig, men de fleste vil jo ha noen avvik. Har en person mange C men noen D vil det kanskje kunne si at C-ene ikke er så sterke, men dersom C bare blir avbrutt av B vil også C-ene fremstå som sterkere. Dette stemmer! Hva har jeg misforstått? B er allikevel bedre enn C
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #23 Skrevet 15. mai 2011 Dette stemmer! Hva har jeg misforstått? B er allikevel bedre enn C Du fremstilte det som at lavere snitt enn B = gått glipp av deler av pensum. En person med C i snitt skal ha fått med seg det vesentlige. 2
Vargen Skrevet 16. mai 2011 #24 Skrevet 16. mai 2011 (endret) Jeg tror arbeidsgiverne i stor grad ser på totalbildet/-inntrykket ved ansettelser. Jeg har vært med i et ansettelsesutvalg der jeg jobbet en gang, og da sorterte vi først ut de som vi mente ikke var kvalifiserte overhodet. Blant de øvrige finleste vi papirene litt mer, vurderte kvalifikasjoner opp mot jobben som skulle gjøres. Det som da vurderes er jo en blanding av utdanning, erfaring og personlig inntrykk. Ut fra dette valgte vi ut 5 stk som vi kalte inn til intervju, og da er det mye godt personlig inntrykk, hvordan de svarer på spørsmålene, om man tror de vil passe inn og så videre som kanskje teller mest. Karakterer er egentlig ikke så enormt viktige, verken når jeg har søkt jobb, eller når jeg har vært med i ansettelse på arbeidsgivers side. Beståtte vitnemål er viktige, men det er ikke en gang alltid avgjørende om man har en bestått grad eller ikke. I min bransje (teknisk sektor) er det såpass få fagfolk tilgjengelige, at vi har måttet være mindre spesifikke når vi lyser ut stillinger, for å få søknader i det hele tatt. Bedre å lyse ut "vidt", og så heller skrelle bort de som vi ikke kan bruke. En annen viktig ting er jo å prøve å avdekke motivasjon. Søker vedkommende kun fordi han/hun er blitt arbeidsledig, eller har vedkommende tenkt å bruke bedriften som springbrett til karriere, og så forlate om kort tid. Ansettelser koster tid og penger, og man vil ha folk som fungerer og som blir en stund. Alt dette kan sikkert variere mye fra bedrift til bedrift, mellom ulike fagfelt osv. Det jeg tror en del unge, nyutdannede med over gjennomsnittlig gode karakterer må passe seg for, er at de kanskje blir en smule arrogante av og til. For eksempel kan de på intervju komme med store planer om å reformere hele bedriften. Eller at de fokuserer enormt på hvor flinke de er, og at de ikke egentlig trenger å lære noe nytt for å klare jobben, for de kan alt fra før! Det er ikke alle bedrifter hvor det passer inn. Vennlig hilsen Vargen! Endret 16. mai 2011 av Vargen 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå