Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har fått fast jobb i et privat firma, noe jeg er fornøyd med. Skal snart på en lengre reise (i 2 uker) for dette firmaet. Er det da generelle tillegg jeg bør etterspørre? Firma dekker selvfølgelig hotell og mat, men er det ikke vanlig å få en sum per dag utbetalt i tillegg, ettersom man faktisk ikke befinner seg hjemme? Eller tar jeg feil?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Jobben dekker enten diett etter fastsatte satser, eller etter kvittering. Ikke begge deler. Hvis du jobber mer enn et vanlig dagsverk kan du kreve overtid. Ingen av mine arbeidsplasser, verken offentlig eller privat, har ytt noe ekstra "være borte hjemmefra"-tillegg.

Skrevet

Som Spinell svarer dekker arbeidsgiver mat enten etter faktiske utlegg eller diett. I tillegg dekkes hotell også enten etter regning eller en fastsats. I praksis tror jeg de fleste bruker diettsatsene da dette gjør det mye enklere å skrive reiseregning og det lønner seg i de fleste tilfeller, mens det nok er mest vanlig å få dekket hotell etter regning.

Det er ikke vanlig med noe generelt tillegg for å være borte hjemmefra, men i min bedrift får vi 1,5 time til avspasering pr dag på reise om vi overstiger 10 dager på ett år. I tillegg kan vi avspasere time for time dersom vi faktisk reiser (dvs forflytter oss med fly, buss, bil osv) på fritid, maks 6 timer pr døgn. Fritid er definert som etter 19 i ukedagene, etter 16 fredag og hele helga.

Spør HR-avdelingen i bedriften din om hvilke reisekompensasjoner dere har i bedriften, så forklarer de hva som spesifikt gjelder hos dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...