AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Hei, Lurer paa om det er slik at man trenger aa spise opp kvoten sin for dagen (anbefalt vektklubben for meg er 1600 kcal), men jeg klarer meg fint og er god og mett hele dagen om jeg holder meg paa 1400 feks.. maa jeg spise de siste 200 kcal for at jg skal gaa ned i vekt eller er det ok? noen ganger gaar jeg jo over ogsaa..men tenker gjennomsnittlig vil jeg ligge paa 1500..
Stellia Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 1600 kcal. er lite nok i seg selv, så spis for all del ikke mindre. Du risikerer å havne på sparepluss.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 uff..men jeg tror at 1600 kcal er detr jegt vanligvis spiser..saa om jeg skal ned burde jeg jo uansett spise mindre/ OG skal man da bare for spise for og spise??
Stellia Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Dersom du ikke er unormalt inaktiv holder du ikke en stabil vekt på 1600 kcal. Det eneste må være hvis du er på sparepluss. Jeg ligger på 2300 kcal. per dag, og da holder jeg en stabil vekt. Har normal aktivitet.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #5 Skrevet 10. mai 2011 Hvis du har levd på så lite som 1600 kcal har du nok allerede lav forbrenning siden kroppen har innstilt seg på "sultemodus". Å gå ned i vekt da kan være vanskelig, spesielt om det er fett og ikke muskler du vil miste. Folk har en idé om at jo mindre man spiser desto raskere/enklere går man ned i vekt. Det er feil. Selv levde jeg en periode på ca 800 kcal pr dag, og jeg gikk ikke ned en eneste kg. Nå derimot, hvor jeg har sluttet å telle kalorier og kun tenker på å spise meg ordentlig mett til hvert måltid, skikkelig sunn mat og trener styrke annenhver dag, begynner jeg å se resultater.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Dersom du ikke er unormalt inaktiv holder du ikke en stabil vekt på 1600 kcal. Det eneste må være hvis du er på sparepluss. Jeg ligger på 2300 kcal. per dag, og da holder jeg en stabil vekt. Har normal aktivitet. Tviler paa at det stemmer. Jeg hadde aldri klart aa spise 2300 kcal per dag uansett om jeg trener eller ikke. Saa det gjelder nok ikke for alle.
-milla j- Skrevet 11. mai 2011 #8 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Ikke heng deg opp i begrepet "sparebluss" eller "sultemodus" eller denslags så lenge du spiser i området 1400-1600 kcal per dag. Dette er et begrep mange misforstår; det skal faktisk ganske mye til for å komme dit! Det er ingen problem med å spise 1400 en dag og 1700 den neste, kroppen er ikke laget slik at den nullstiller seg hver natt uansett. Ikke spis mindre enn 1400 over lengre tid. Prøv å holde deg rundt 1600 - men hver dag er jo forskjellig for alle, man er ikke like sulten hver dag. Jeg kjenner til at det ikke alltid er like lett å få inn nok til å komme opp på ønsket nivå hver dag, men det er noe du må innstille deg på. Du har ingenting å vinne på å spise for lite, der er mange prosesser i kroppen å ta hensyn til som er innstilte på å gjøre det som er best for overlevelsen - du blir nok dessuten både slapp og trøtt om du ikke får i deg nok næring. Hvor mye du trenger hver dag for å holde vekten stabil kommer an på hvor aktiv du er, hvor mye du veier, hvor gammel du er - og også hva du spiser. Så lenge du holder nivået i gjennomsnitt i løpet av f.eks. en uke burde du komme i mål. Men ikke spis for lite, som sagt. Alt har med vane å gjøre, innstilling og tankegang er punkt nummer en når man skal gjøre endringer i kostholdet. Du kan lett bli vant til å spise for lite, og det er farlig. Jeg har vært der, spiste sjelden over 1200 kcal og hvis jeg gjorde det, føltes det som om jeg fikk i meg 10000 kcal for mye. Se heller over HVA du spiser. Spiser du ekstra mye grønnsaker kan du gjerne bytte ut med proteiner og fett (ja, du trenger fett uansett om du slanker deg eller ikke) slik at ikke volumet blir så stort. Jeg spiste så mye salat at jeg var mett på 600 kcal per dag og DET var ikke sunt. Endret 11. mai 2011 av -milla j-
Stellia Skrevet 18. mai 2011 #9 Skrevet 18. mai 2011 (endret) 1400 kcal. er basalforbrenningen for enkelte, og å holde seg på dette over tid vil absolutt ikke være hensiktsmessig. Ved normal aktivitet (om ikke mer), vil det etterhvert føre til at man havner på sparepluss. Ja, for dersom man har såpass lavt kaloriinntak over tid, skjer faktisk det. Det går gjerne hånd-i-hånd med overspising og desto større fokus på mat og kropp, ettersom kroppen higer etter mer energi, og man er tilbake til utgangspunktet. Been there, done that. Endret 18. mai 2011 av Stellia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå