Gå til innhold

Forbrenne energi ved å drikke masse vann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det at man kan forbrenne energi ved å drikke masse kaldt vann? Jeg leste dette i en blogg her om dagen. Kan man i såfall gå ned i vekt på denne måten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer det at man kan forbrenne energi ved å drikke masse kaldt vann? Jeg leste dette i en blogg her om dagen. Kan man i såfall gå ned i vekt på denne måten?

Teorien bakom må i såfall være at kroppen må bruke energi på å varme seg opp igjen.

Energien forbrukt på dette er veldig liten og ikke noe å basere en diett eller livsstil på.

Det er faktisk mulig å drikke for mye vann, så å drikke enorme mengder kaldt vann er ikke en god idé. Nedkjøling og frostskader er også en fare dersom vannet er veldig kaldt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, litervis med kaldt vann er veien å gå. Drikker du nok slipper man faktisk å trene og teller kalorier, så effektivt er det! Selv gikk jeg ned 10 kg på en måned ved denne metoden, helt uten å trene. :)

:ironi:

Gjest made4u
Skrevet

Stemmer jo at kroppen må forbruke mer energi, av mange årsaker, dersom man drikker mer. Kroppen må jo bl.a. varme opp vannet, frakte det med seg (når man er aktiv etc.) og dehydrering om man skulle oppleve dette gjør jo at man blir mindre aktiv etc.

Dog har dette liten eller ingen praktisk betydning, og er således teori heller enn noe nyttig. Sagt med andre ord så kan du glemme fokus på dette først som sist, er vektnedgang målet så bør du ha fokus på helt andre ting enn dette.

I teorien kan du sette deg på et kjølelager og kjøle deg litt ned også, kroppen må da skape mer energi og man vil forbrenne mer. Igjen snakker vi om teori og ikke noe som er noe praktisk nyttig råd.

Finnes mange slike unyttige råd uten noen praktisk verdi, som man like gjerne kan legge fra seg først som sist i bunken av råd det ikke er noe verdi i...

Skrevet

jeg tror mange har misforstått dette med forbrenning og fordøyelse...

Skrevet

Du forbrenner som sagt litt mer energi da kroppen må generere ekstra energi for å varme opp vannet til kroppstemperaturen. Om det er nok til å gå ned i vekt kan du bedømme selv. Per definisjon av "kalori" så tilsvarer 1 kcal energien som må tilføres for å øke temperaturen til en liter vann med én grad celsius. Dersom vi antar at du drikker to liter vann ekstra per dag, og at dette vannet holder en typisk kjøleskapstemperatur på 4°C, vil kroppen forbrenne ca 66 kcal på å varme opp vannet. Til sammenligning så inneholder ett glass med lett-melk ca. 90 kcal.

Skrevet

Du forbrenner som sagt litt mer energi da kroppen må generere ekstra energi for å varme opp vannet til kroppstemperaturen. Om det er nok til å gå ned i vekt kan du bedømme selv. Per definisjon av "kalori" så tilsvarer 1 kcal energien som må tilføres for å øke temperaturen til en liter vann med én grad celsius. Dersom vi antar at du drikker to liter vann ekstra per dag, og at dette vannet holder en typisk kjøleskapstemperatur på 4°C, vil kroppen forbrenne ca 66 kcal på å varme opp vannet. Til sammenligning så inneholder ett glass med lett-melk ca. 90 kcal.

Ikke at regnestykket blir noe signifikant anerledes, men temperaturen og trykket har også noe å si (ihvertfall i definisjonen) som er energien det tar å varme opp 1kg vann fra 14,5 grader celsius til 15,5 grader celsius ved standard atmosfærisk trykk (1013,25hPa).

Jeg mener å huske at det skal mer energi til for å varme opp vann jo kaldere det er. Uansett svært liten forskjell.

AnonymBruker
Skrevet

I teorien kan du sette deg på et kjølelager og kjøle deg litt ned også, kroppen må da skape mer energi og man vil forbrenne mer.

Så rart at det er vanskeligere å gå ned i den kalde årstida enn ellers, da. Du skjønner at kroppen er programmert til å holde på fettet om vinteren så det hjelper nok ikke å sette seg i et kjøleskap, nei.

Skrevet (endret)

Det stemmer at kroppen bruker mer energi da for å opprettholde kroppstemperaturen, men den store effekten når det kommer til å drikke vann ligger i antall kalorier juice, brus, melk av alle mulig slag, osv inneholder. I tillegg er vann bra for å få ut avføringen. Det du ikke får ut vil f.eks kunne vise seg som en muffinskant rundt magen, eller at en ser litt gravid ut.

Energibruken for å holde oppe kroppstemperaturen har altså ingenting med slankeeffekten å gjøre, det er helt andre ting som sørger for det :)

Endret av daemonia
AnonymBruker
Skrevet

Eh? Man må drikke vann for å få ut avføringen, hvis ikke legger den seg som en muffinskant rundt magen...? Interessant teori. :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Eh? Man må drikke vann for å få ut avføringen, hvis ikke legger den seg som en muffinskant rundt magen...? Interessant teori. :gjeiper:

Da vet vi at alle de som har mage som typer over bukselinningen er fulle av dritt! :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vet vi at alle de som har mage som typer over bukselinningen er fulle av dritt! :fnise:

Skulle stå tyter!

Skrevet

For mange så er det det at de har dårlig fordøyelse som er årsaken til slike problemer. Men at det utelukkende er det har jeg IKKE sagt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke fordøyelsesproblemer som gjør at folk blir feite, det er overskudd av kalorier, grunnet for mye/feil mat og/eller stillesittende livsstil. Det er ikke bæsj som ligger inne i disse bilringene, det er fett. Bæsj som ikke bæsjes ut omdannes ikke til fett.

Skrevet

Det er ikke fordøyelsesproblemer som gjør at folk blir feite, det er overskudd av kalorier, grunnet for mye/feil mat og/eller stillesittende livsstil. Det er ikke bæsj som ligger inne i disse bilringene, det er fett. Bæsj som ikke bæsjes ut omdannes ikke til fett.

Ja, jeg også skjønner såpass, men det kan ha effekt på magen om en har fordøyelsesproblemer, i form av at en ser oppblåst ut, eller at en har en "rull" rundt livet som bare ikke vil vekk.

Var det oppklarende nok, eller skal jeg forklare hva jeg mente ord for ord?

Forresten har jeg gått ned 20 kg etter fødsel på ett år, så jeg VET hva som skal til for å faktisk miste vekt. Poenget mitt var hva vann HJELPER TIL MED, og kom med et par eksempler....

Skrevet

Så rart at det er vanskeligere å gå ned i den kalde årstida enn ellers, da. Du skjønner at kroppen er programmert til å holde på fettet om vinteren så det hjelper nok ikke å sette seg i et kjøleskap, nei.

Tja. Jeg tror heller dette er noe psykisk enn fysisk. Min erfaring er at jeg bruker mer energi på å være ute om vinteren enn om sommeren. Men om det skyldes at det er vanskeligere å forflytte seg eller kulden er ikke så lett å svare på.

I tillegg så bruker man faktisk noe mer vann om vinteren og, selv om man ikke føler seg lite fort tørst.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg også skjønner såpass, men det kan ha effekt på magen om en har fordøyelsesproblemer, i form av at en ser oppblåst ut, eller at en har en "rull" rundt livet som bare ikke vil vekk.

Var det oppklarende nok, eller skal jeg forklare hva jeg mente ord for ord?

Forresten har jeg gått ned 20 kg etter fødsel på ett år, så jeg VET hva som skal til for å faktisk miste vekt. Poenget mitt var hva vann HJELPER TIL MED, og kom med et par eksempler....

Hvis man er så forstoppet så magen buler ut og henger over buksa så blir man ganske dårlig. da har man ikke vært på do på en god stund og trenger et klyster. Det har ikke noe med fedme å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Har man en "rull" rundt livet er dette høyst sannsynlig fett, og da er det slanking som må til, ikke bæsjing. Å være oppblåst er noe helt annet enn å være feit, og kan ikke sammenlignes.

At vann har "fungert" for deg når du slanket deg, har ingenting med avføring å gjøre, men at kroppens prosesser rett og slett trenger vann og at man fungerer bedre når man ikke er dehydrert.

Skrevet

Ikke at regnestykket blir noe signifikant anerledes, men temperaturen og trykket har også noe å si (ihvertfall i definisjonen) som er energien det tar å varme opp 1kg vann fra 14,5 grader celsius til 15,5 grader celsius ved standard atmosfærisk trykk (1013,25hPa).

Jeg mener å huske at det skal mer energi til for å varme opp vann jo kaldere det er. Uansett svært liten forskjell.

Varmekapasiteten til vann endrer seg minimalt mellom 0 og 100°C så lenge vannet forblir i flytende form. Variasjonen er på under 1% over dette intervallet, så jeg tror det er ganske trygt å si at temperatur og trykk ikke har noe å si for resultatet. Hvordan bygger man opp trykk inni kroppen, forresten? :)

Skrevet

Varmekapasiteten til vann endrer seg minimalt mellom 0 og 100°C så lenge vannet forblir i flytende form. Variasjonen er på under 1% over dette intervallet, så jeg tror det er ganske trygt å si at temperatur og trykk ikke har noe å si for resultatet. Hvordan bygger man opp trykk inni kroppen, forresten? :)

Kroppen blir jo like påvirket av lufttrykket like mye som vann i et glass, men det er ikke poenget. Ville bare kverulere litt på definisjonen1. De har nok valgt å spesifisere det fordi det er en nøye sammenheng mellom trykk, temperatur og volum. Og vann endrer kun volum når det skifter form.

Har også lagt merke til at wikipedia nevner flere forskjellige temperaturer som er blitt brukt når de har definert kalori.

1. Jeg hadde altfor lite å gjøre på jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...