Euphoria Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Hei! Jeg oppdaget nettopp at naboens macbook står på shared-listen i finder-vinduet på macen min. Jeg ble litt skremt, dette likte jeg ikke, men jeg vet ikke hvordan jeg får fjernet det heller. Betyr det at naboen har tilgang til min maskin? Og hvordan kan jeg i såfall forhindre det? Håper noen har peiling!
Morgan Skrevet 11. mai 2011 #2 Skrevet 11. mai 2011 Jeg får også opp andre folk rundt meg,men jeg har ikke tilgang til dem eller de til meg. Jeg vil tro det går an å forandre det i innstillingene,men har ikke giddet. Det er en sånn feature som Apple har laget,ment for at macintoshen skal kunne kommunisere sømløst med printere og andre maskiner. Den lister kun opp enheter den finner i nærheten.
Vargen Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Oi, dette må være en særegenhet for Mac, for på PC er det ikke sånn. Det kan se ut som om Mac kan kommunisere med hverandre direkte over trådløst, altså ikke via en router. For naboen er jo neppe inne i ditt trådløse nett, med mindre det er åpent? Han er har neppe tilgang til din Mac med mindre du har gitt spesifikk tillatelse til at han skal ha det. Du kan jo teste med å se om du har tilgang til hans! Det må jo sikkert kunne gå an å slå det av. Vennlig hilsen Vargen
aluminium Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Den maskinen der er tilkoblet ditt nettverk ja. Han har i så fall ikke tilgang til annet enn Delt-mappen din. Skal han ha tilgang til noe mer må han logge på med brukernavn og passord på macen din...
Micolina Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Enten så er dere på samme nettverk, eller så deler han et nettverk med datamaskinen sin. Man kan få macen til å funke som en trådløs router. Uansett, for å skru det av, gå på "System Prefrences" Velg "Shared" Sørg for at "File sharing" og "Internet sharing" er krysset ut. (Kan gjerne krysse ut alle også)
Morgan Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Ja,det er innebygd i Macen din,for at den skal finne andre enheter kjapt og enkelt.Men så har jo de jobbet ganske mye med programvaren sin,i motsetning til idiotene hos Microsoft.
aluminium Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Dersom han deler et nettverk fra sin Mac betyr det at hun er påkoblet det, og ikke sitt eget. Mao. er ikke de spesielt sannsynlig. Det gjør forøvrig ingenting om Fildeling er slått på. Han får ikke logget på uten ditt brukernavn og passord. Internettdeling gjør heller ingenting om er på. Når du er tilkoblet et trådløst nett er den eneste måte å dele internett på vha. firewire, bluetooth eller nettverkskabel.
Euphoria Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 13. mai 2011 Takk for alle svar! Det var beroligende Vi er pålogget samme nettverk, det stemmer. Men han har altså ikke tilgang til maskinen min, så da er jeg fornøyd, og kan ta det med ro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå