AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Jeg har hørt at når man søker jobb som sykepleier så ser man ikke på karakterene. Stemmer dette? Jeg leser og leser, jobber med oppgaver og pensum, er en aktiv student, og jeg får gode karakterer. Flere jeg kjenner sier at "nei, vi lærer det vi trenger når vi begynner å jobbe.." De stryker på eksamen, står så vidt på konteeksamen. Det viktigste er å stå sier de og går ut med E-D i snitt. (Karakterene har ikke nødvendigvis så mye å si, man kan jo være uheldig, men jeg vet at disse jeg snakker om leser minst mulig..) Stiller vi virkelig likt på jobbmarkedet?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 Eeeh, det er jo slik med BA studier at de ikke ofte ser på karakterene i samme grad som man gjør når man søker seg inn på en VGS. Men jo du vil jo stille høyere enn de. Kanskje ikke MYE høyere, men høyere. Uansett, var jeg deg så ville jeg brukt mine gode karakterer for alt de var verdt. Få frem hvor gode karakterer du har når du søker, eller under jobb intervju.
Personlig12 Skrevet 9. mai 2011 #3 Skrevet 9. mai 2011 Det tror jeg ikke er riktig. Kanskje i noen jobber, feks kommunalt. Men søker du jobb i spesialisthelsetjenesten vil nok dette være avgjørende. Spesielt nå i begynnelsen. Du vil nok blir innstilt før dine medstudenter med dårlige karakterer. I tillegg til dette så kan du jo tenkte litt fremover, om du en gang bestemmer deg for å ta en master må du ha min C i snitt for å komme inn. Fortsett den gode jobben, det er du som vil sitte med drømmejobben om 5 år, ikke de som gir faen
2046 Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 De som selv har utdannet seg som sykepleiere kan få lov til å svare. Men jeg må si det er en smule urovekkende hvordan du beskriver holdningen til endel av de fremtidige sykepleierne i dette landet... 5
Tussilago_2 Skrevet 9. mai 2011 #5 Skrevet 9. mai 2011 husk at det viktigste er personligheten, men ville definitivt ved mer skeptisk til interessen og kunnskapen til en med svake karakterer. Vær også forsiktig med å fremstille deg som bare gode karakterer. Vi var et kull på 80 stykker (annet yrke) innen mitt fag og en av de som fikk senest jobb hadde de aller beste karakterne og la også stor vekt på sine karakterer ved jobbsøkingen... Men med gode karakterer og god personlighet så bør du ha gode/flere muligheter.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Greit nok å ikke få så veldig gode karakterer selv om man jobber mye med fagene, men å legge opp til å knapt stå fordi man gjør minst mulig, det er ikke bra. Der jeg studerer ser jeg også at selv de som ikke har så bra utgangspunkt, som sliter mye med lesing, skriving og noe forståelse, får relativt greie karakterer (gjerne B-D, jevnt over, kanskje enkelte dårligere/stryk). og de kan ha bedre grunnlag enn de får uttelling for. Når man jobber med fagene tror jeg man UANSETT lærer ting bedre, og får med seg mer kunnskap man har nytte av i arbeidslivet. Det å studere sykepleie, hvor man risikerer å stå med andre folks liv i hendene, og å ikke ta det noe seriøst, er rett og slett skremmende. Jeg ville ikke ansatt en sykepleier med D-E i snitt hvis jeg kunne unngå det, men i noen deler av sektoren er det jo veldig mangel på folk. Så de får sikkert jobb, dessverre. Forhåpentligvis klarer de å dosere medisiner og bryr seg nok til å observere pasienter på en forsvarlig måte.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Jeg ser jeg ikke var helt klar i innlegget mitt - jeg mener at de som sliter en del, ikke lærer så lett osv, men som jobber mye med fagene, oftest ikke havner helt nederst på skalaen. Og at de noen ganger har bedre faglig grunnlag enn de får uttelling for på vitnemålet.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Har en venninne, som gikk ut som spl på UIT for 3 år siden. Hun forklarte meg at de som regel gikk rett inn i arbeid på UNN(universitetssykehuset i nord-norge), gjerne på en avdeling de hadde hatt praksis i, uten å engang måtte framlegge karakterene sine. På den måten kan du nok havne i samme jobb som de med D-E. En annen side av saken, er at de som nevnt fikk arbeid i en avdeling de allerede har vært i praksis i, dvs har en fot innenfor med. De ble ansatt på bakgrunn av praksistiden de hadde der, og med tanke på at de allerede var godt inne i avdelingens arbeidsoppgaver. Dersom unnasluntrerne på kullet ditt viser i praksis at de ikke kan noe/er sløve/er svake på felt, vil de nok ikke bli ansatt. Spl er et praktisk yrke, og mye av det du får som arbeidsoppgave er helt nytt første dag i ny avdeling. Læring under praksis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå