Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg ikke spiser frukt en dag er det nesten som om noe mangler i kroppen. Spiser som regel 2 frukt til lunsj på jobb (i tillegg til knekkebrød/brød selvfølgelig), og gjerne 1-2 frukt hjemme. Spiser grønnsaker til middag 4-5 dager i uka, men er ikke noe glad i f.eks. å tygge på rå gulrøtter e.l.

Det går mest i bananer, mango, appelsiner/blodappelsiner, pærer, kiwi, og nå på sommeren en del jordbær/bringbær, honningmelon. Epler er jeg ikke så veldig glad i, untatt de norske eplene som man får om høsten.

Hvor mye frukt kan man spise daglig når man ikke er noe glad i grønnsaker? Tenker på at det ofte er my sukker i frukt - selv om det er sunnere sukker enn i f.eks. sjokolade og annet godteri (som jeg spiser kun i helga). Det er vel uansett bedre å spise frukt enn å spise godteri i og med at man får i seg vitaminer og mineraler også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det er bedre med frukt enn snop! :)

Jeg har hørt at det er 3 grønnsaker og 2 frukt til dagen. Men jeg koser meg gjerne med mer frukt enn det i perioder :)

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt frukt er sunnere enn godteri. Men det erstatter ikke grønnsaker. Selv om du ikke er glad i grønnsaker, bør du forsøke å spise en god del hver dag. Det blir en vanesak. Til frokosten kan du f.eks legge med en gulrot, noen dusker brokkoli, litt paprika og en stang standselleri (rått). Bare spis det uten å kreve at det skal smake som gourmetmat. I blant er næringsinnholdet i visse matvarer for sunt til at smak skal hindre en i å spise de. Dessuten føles det veldig bra å spise mye grønnsaker, når man først blir vant til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...