Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en del jobberfaring, fra både offentlig og privat sektor, og fra organisasjonslivet.

Har sett den ene "lederen" etter den andre, og lurer på om det kan sies å finnes en helt egen måte å kjempe seg fram på for å få "ledervervet"?

Generaliserer litt, men er ute etter andres erfaringer!

Min erfaring er at arbeidslivets ledere kan være noen beist:

- Fremmer seg selv til lederverv

- Trår over lik for å komme fram selv

- Blåser i integritet og moral, så lenge de beholder sin posisjon, koste hva det koste vil

- Oppfyller ikke lederrollen sin, gjennom at de kan opptre svært uhøflig, fiendtlig, uvennlig og begrensende: målet er å selv ikke miste ansikt og ikke motta spørsmål i plenum fra andre!

a) Hva er det med slike mennesker?

b) Hvordan skaffer man selv lederposisjoner/verv?

c) Finnes det også en "snill og vennlig" måte å skaffe seg lederverv på - eller man tråkke på andre og framstå som herskete og ufin for å få det til?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

a) noen mennesker er vel rett og slett fulle av seg selv, og har psykopatiske trekk. De liker å styre, stoler ikke på at andre vil klare det samme, og tror det er nødvendig å bruke hersketeknikker. Men det er jo mange ledere som ikke er slik også

b) i noen sammenhenger er det bare å stille til valg, melde seg når det skal velges nye representanter... Ellers: ta ansvar der man kan og fortelle de over seg, eller de som kan velge en, at man ønsker mer ansvar og verv. Uten sammenlikning for øvrig, men jeg er student, og her får man omtrent kastet verv etter seg. Vil tro det er sånn i større deler av arbeidslivet også.

c) så klart, og jeg kjenner flere som får verv fordi de er flinke, har god oversikt, tar på seg ekstraoppgaver, klarer å lede andre (grupper etc) på en god måte, formidler ting mellom nivåer slik at alle parter forstår og er relativt fornøyd osv. Man må absolutt ikke tråkke på andre for å få det til.

AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis ingen meninger om ledere/sjefer/styreledere/organisasjonslivsledere, etc.

Gjest Fikira
Skrevet

Tydeligvis ingen meninger om ledere/sjefer/styreledere/organisasjonslivsledere, etc.

Fordi jeg har opplevd både gode og dårlige ledere/sjefer/styreledere/organisasjonslivsledere etc

Noen er helt for jævlige, andre er hyggelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...