Gå til innhold

Lapphund

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Noen her med erfaring med lapphund (finsk/svensk, vet ikke om det er noen forskjell på de to)?

Tenker da på som familiehund i en familie med tenåringsbarn og en hund fra før.

Krever de mye pelsstell? Vi har jakthund fra før, så er innstilte på en hund som liker å være ute, regner med disse er det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cupcakes
Skrevet

vi henter hjem vår finske lapphund valp neste uke. så har ikke fått ordentlig erfaring med disse enda, men litt har vi lært. de er veldig glad i å være ute, bruker naturen mye, gnager på trør, spiser bær osv. slik som urhunder gjør, dette er jo en urhund fra finland. og ja det er forskjell på finsk og svensk lapphund.

de liker seg veldig godt ute, gjerne når det er kaldt! varmen kan bli slitsom siden de har mye pels, så viktig med skygge! de elsker snø ;) og det er hunder som liker mye tur, men de krever ikke flere timers tur hver eneste dag.

og av det vi har lært er dette hunder som egner seg godt i familier. og det er en frisk rase hvis man velger fra ordentlig oppdretter, det er en rase som ikke er så stor i norge enda, men den blir større og større nå, og med det kommer det desverre mye uansvrlig avl også. og de fleste jeg har snakket med har hunder som fint går sammen med andre hunder, men dette er jo forskjellig fra hun til hund, akkurat som fra person til person, men god sosialisering fra tidlig av er nok avgjørende. men dette er ikke en aggresiv rase, finnene brukte denne rasen som "innerste" vakthund inne i lavoene sine i gamledager. :)

de krever ikke allverden pellsstell, de trenger ikke klippes, men børstes med en vanlig børste en gang i uka eventuelt annenhver uke. de feller pels 2 ganger i året sies det, spent på om akkurat det stemmer, bades trenger de ikke så ofte (oppdretteren vår bader sine ca. 2 ganger i påret bare.

du kan jo lese mere på norsk lapphundklubb sine hjemmesider også.

norsk lapphund klubb

lykke til med rasevelging, selv gleder vi oss veldig til å få en finsk lapphund i hus :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har en ikke-så-hemlig drøm om en lapphund selv og regelrett hiver meg over alle jeg ser og spørr eiere om hva de synes om rasen. Og absolutt alle sier det samme "mer perfekt familiehund kunne vi ikke fått". Alle jeg har møtt har vært supertrivelige hunder. Ikke voldsomme, men heller litt reserverte. Rolige og fornuftige, men elsker lange turer og mye luft og helt piano inne. De sier også pelsen er selvrensende (selv om jeg er skeptisk til alt med lang pels) og at det er lite stell ift lengden på pelsen.

Skrevet

Jeg har hatt min i to måneder nå, det er en liten bjefferase så dette må korrigeres mye, hvertfall hos meg. Pelsen har jeg greid en gang, dette pga utstilling han skulle på. Ellers er han en ganske selvresende hund, greit å følge med bak ørene sa oppdretter med tanke på knuter i pelsen, men kommer jeg inn med en nedsølt hund tar det ikke lange tiden før han har slikket og fått seg selv helt rein. Har han slik gugge i øynene tar han også dette fint bort selv slik katter gjør. Eneste pelsstellet jeg har gjort regelmessig på han er å klippe pelsen under potene, den blir gjerne fort lang og er i veien for selve potene.

Og min foretrekker å være ute. Med solen ute når foretrekker den helst å være i skyggen for sol er noe drit, snø derimot er helt herlig og han elsket å være i det. Hadde han på en fire kilometers tur i skogen når han var tre måneder, ble litt bæring, men han gikk stort sett hele veien og snuste og koste seg. Han er veldig lettlært når jeg først setter meg inn i å lære han noe også.

Skrevet

Vi hentet denne uken vår andre finske lapphund, og for vår del kunne vi aldri tenkt oss noe annen rase. Det er en helt fantastisk rase! De er familievennlige, kjælne, nysgjerrige, og ikke minst vakre hunder. Til deg som sier at det er en liten bjefferase så nevner du ikke om det er svensk eller finsk lapphund du har? Vet at det er mer lyd i de svenske enn de finske. Vi har vært meget heldige med våre hunder, de bjeffer ikke annet enn når de leker med hverandre, og et par boff for å varsle om noe.

Når det gjelder pelsstell så er det som cupcakes sier en forholdsvis lettstelt hund. Det er riktignok viktig å børste de jevnlig, da de har en underull som kan tove seg. Dette kan føre til at de ikke får nok tilgang av luft til huden og begynner å flasse. Når de røyter er det først og fremst underulla de slipper, og det kommer av i dotter. Hjelp gjerne hunden på vei med å kamme bort den døde ulla. Vi er akkurat inne i en sånn periode med den eldste tispa vår.

Jeg kan hvertfall trygt anbefale finsk lapphund som familiehund :) Det er helt fantastiske hunder :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er oppvokst med svensk lapphund, og jeg er en av de som elsker rasen. Men det er en del ting man bør vite før man bestemmer seg.

Lapphunder er gjerne selvstendige hunder, noe som gjør de noe vanskeligere å trene enn endel andre hunder. De vil gjerne vite hva slags utbytte de har av det du vil de skal gjøre før de gjør det.

En del lapphundhanner har en tendens til hannhundaggrisivitet. Vår har tendensen, men det har aldri vært noe problem i praksis.

Lapphunder bjeffer, det er naturlig for dem og du vil aldri få det helt bort. Vil du ha en rase som ikke bjeffer for å varsle, for å gjete etc. Velg en annen rase og spar både deg selv og hunden for mye frustasjon.

Når det er sagt er pelsstellet enkelt som flere her har nevnt. Vår røyter to ganger i året. Bortsett fra de to gangen røyter han ikke overhodet. Det har vært svært lite sykdom i løpet av alle de årene vi har hatt han, får dyrlegebesøk (men det kan jo aldri garanteres).

Ellers en helt herlig hund, og det har de andre lapphundene jeg har møtt vært også :)

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Tusen takk for mange synspunkter!!

Vi har jo en spisshund, jakthund, fra før - så pelsstell, bjeffing og selvstendighet er kjent her i gården. Vi har en kjekk tispe fra før, så en liten lapphund-gutt er under sterk vurdering :)

Skal også på valpekurs dersom vi skaffer oss valp, der instruktøren har finsk lapphund, så regner med vi kan få litt tips der også.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Men hva er konkret forskjellen på svensk og finsk lapphund? Er de ulike i lynnet?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå har jeg hatt mest kontakt med den svenske, men forskjellen er vel at den svenske går for å være litt "skarpere" enn den finske. Den finske er kanskje mer familiehund hvis man kan si det sånn, mens den svenske fortsatt har lynnet til brukshunden den en gang var.

Nå har vår svenske lapphund funket fint som familiehund, samtidig som andre av hans kullsøsken har blitt elgjegere og en eldre bror er redningshund så alt er mulig med en lapphund :gjeiper:

Skrevet

Eneste forskjellen på den svenske og finse som jeg har merket er fargen :P Ellers syntes jeg de begge er ganske like. Og det er en finsk en jeg har, men min er derimot lettlært som bare det og lærer villig for en godbit eller to!

Skrevet

Jeg har en finsk lapphund på 3 år. Hun var den villeste i kullet og er veldig veldig sterk. Hun bjeffer mye, akkurat som alle hunder med krøllhale :P

Jeg gir ikke min så veldig mye pelsstell. Det går fint å bare børste bak ørene og rundt halsen. Husk at lapphunden har ull i tillegg til pels, så tur i varme funker ikke så bra for denne type hund.

Disse hundene ELSKER snø. Min Irja kan ligge timesvis ute og SOVE når det snør :)

tumblr_lbj7u3TobV1qcrtjto1_500.jpg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...