Gjest Anea. Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 (endret) Galaterne 1, 7-9: Men det finnes ikke noe annet evangelium; det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium. 8 Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt, så skal han være forbannet! 9 Vi har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har mottatt, skal han være forbannet! Ifølge islam så kom engelen Gabriel til Mohammed, men i følge bibelen er den læren feil, til og med når det kommer fra en engel. Kristne og jøder var på tiden til Muhammed, og de blir til og med nevnt i koranen. Og på tiden til Mohammed var bibelen laget. Koranen nevner bibelen: Sura 3:3 sier: Gud har gitt deg boken med sannheten, for å bekrefte det som var før. Og Han har gitt Torah og evangeliet som en rettledning for mennesker, og for at de skal kunne skille mellom rett og galt. Sura: 4:137: Du troende, tro på Gud og hans budbærer og på boken som ble åpenbart for hans apostler og på Skriftene som ble åpenbaret tidligere! Så ifølge koranen er bibelen gyldig. Men koranen motsier bibelen, spesielt når det gjelder Yeshua/Jesus. Men hvis bibelen er gyldig for muslimer hvorfor tror de ikke da at Yeshua er Jahves/Guds sønn? Det står klart i biblen. Det står også klart i bibelen at evangeliet er den siste tekst, og alt annet som kommer etterpå er falsk. Så da er jo kristendommen den rette religion! I bibelen står det: Joh 3:16-18 16 For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. 17 For Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 18 Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. Jesus sier til ham: ‘Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved Meg’” Joh 14:6 Endret 9. mai 2011 av Anea. 1
Testosteron Skrevet 2. juli 2011 #2 Skrevet 2. juli 2011 Så ifølge koranen er bibelen gyldig. Men koranen motsier bibelen, spesielt når det gjelder Yeshua/Jesus. Men hvis bibelen er gyldig for muslimer hvorfor tror de ikke da at Yeshua er Jahves/Guds sønn? Det står klart i biblen. Nå er ikke jeg muslim, og jeg har ikke god greie på islam, men slik jeg har skjønt det, så mener muslimene at Bibelen slik den foreligger nå, er forfalsket og at Koranen inneholder Guds budskap slik at når det er motsetning mellom Bibelen og Koranen, så gjelder Koranen.
Mann 42 Skrevet 2. juli 2011 #3 Skrevet 2. juli 2011 Nå er ikke jeg muslim, og jeg har ikke god greie på islam, men slik jeg har skjønt det, så mener muslimene at Bibelen slik den foreligger nå, er forfalsket og at Koranen inneholder Guds budskap slik at når det er motsetning mellom Bibelen og Koranen, så gjelder Koranen. Jeg kan heller ikke påberope meg utstrakt kjennskap, men etter hva jeg forstår, så er muslimene av den oppfatning at både thoraen og bibelen er guds ord, men at koranen er det siste og definitive budskapet fra gud, og at den derfor må ha forrang. Det er iallfall sånn jeg har hørt det utlagt. Men det kan sikkert en av de mange muslimene som i den senere tid har beæret oss med sitt anonyme nærvær, fortelle mer om.
Ekerilar Skrevet 3. juli 2011 #4 Skrevet 3. juli 2011 Så ifølge koranen er bibelen gyldig. Men koranen motsier bibelen, spesielt når det gjelder Yeshua/Jesus. Men hvis bibelen er gyldig for muslimer hvorfor tror de ikke da at Yeshua er Jahves/Guds sønn? Det står klart i biblen. Det står også klart i bibelen at evangeliet er den siste tekst, og alt annet som kommer etterpå er falsk. Så da er jo kristendommen den rette religion! Kristendommen er ikke den rette religion! Haha. Religioner FØR kristendommen sa at andre skulle komme og spre falsk budskap. Slik kan det tolkes at kristendommen er et av disse falske budsskap. Koranen sier også klart at det er den perfekte tekst, sendt direkte fra gud. Det er ikke bibelen. Det står ingen steder at bibelen er sendt av gud. Bibelen er ikke skrevet av gud, men av mennesker. Koranen er skrevet av gud, ifølge koranen. Så hvorfor er kristendommen den rette religion?
Mann 42 Skrevet 3. juli 2011 #5 Skrevet 3. juli 2011 Kristendommen er ikke den rette religion! Haha. Religioner FØR kristendommen sa at andre skulle komme og spre falsk budskap. Slik kan det tolkes at kristendommen er et av disse falske budsskap. Koranen sier også klart at det er den perfekte tekst, sendt direkte fra gud. Det er ikke bibelen. Det står ingen steder at bibelen er sendt av gud. Bibelen er ikke skrevet av gud, men av mennesker. Koranen er skrevet av gud, ifølge koranen. Så hvorfor er kristendommen den rette religion? Nå tror jeg at du surrer. Koranen er skrevet av mennesker. Iflg muslimene består koranen av åpenbaringer som Muhammed fikk fra engelen Gabriel, og som han resiterte for sine følgesvenner, som siden skrev dem ned. Etter Muhammeds død ble de samlet i en enkelt bok av den første kalifen. Selvsagt hevder muslimene at alt kom med, og i korrekt rekkefølge, men man tillater seg å tvile. Men bibelens gamle testament er også en tekst basert på åpenbaringer, som de som fikk åpenbaringene, hevder kom fra gud. Sånn sett er den ikke noe forskjellig fra koranen. Det nye testamentet er av litt mer blandet erkomst, ettersom det for en stor del er beskrivelser av jesu`s liv. Kan kanskje sammenlignes litt med det muslimske hadith, sånn sett. De biografiske delene kan ikke påberope seg guddommelig inspirasjon, men det er likevel mange deler av det nye testamentet som kan det. Det er selvsagt ikke noe nytt at religiøse tekster hevder å være den sanne guds sanne ord.
Casa Pound Skrevet 3. juli 2011 #6 Skrevet 3. juli 2011 Galaterne 1, 7-9: Men det finnes ikke noe annet evangelium; det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium. 8 Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt, så skal han være forbannet! 9 Vi har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har mottatt, skal han være forbannet! Ifølge islam så kom engelen Gabriel til Mohammed, men i følge bibelen er den læren feil, til og med når det kommer fra en engel. Kristne og jøder var på tiden til Muhammed, og de blir til og med nevnt i koranen. Og på tiden til Mohammed var bibelen laget. Koranen nevner bibelen: Sura 3:3 sier: Gud har gitt deg boken med sannheten, for å bekrefte det som var før. Og Han har gitt Torah og evangeliet som en rettledning for mennesker, og for at de skal kunne skille mellom rett og galt. Sura: 4:137: Du troende, tro på Gud og hans budbærer og på boken som ble åpenbart for hans apostler og på Skriftene som ble åpenbaret tidligere! Så ifølge koranen er bibelen gyldig. Men koranen motsier bibelen, spesielt når det gjelder Yeshua/Jesus. Men hvis bibelen er gyldig for muslimer hvorfor tror de ikke da at Yeshua er Jahves/Guds sønn? Det står klart i biblen. Det står også klart i bibelen at evangeliet er den siste tekst, og alt annet som kommer etterpå er falsk. Så da er jo kristendommen den rette religion! I bibelen står det: Joh 3:16-18 16 For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. 17 For Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 18 Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. Jesus sier til ham: ‘Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved Meg’” Joh 14:6 ...ført i pennen av fariseeren Saul (Paulus) og hans medsammensvorne designere av den nye religion for Goyim. De tekster som viste Nazareerens egentlige budskap ble skåret vekk, brent eller skjult i hvelvet til den nyopprettede allmektige pavestaten. 2000 år og 2-300 millioner myrdede mennesker senere så bekjenner store deler av verden seg fremdeles til dette undertrykkelsesinstrumentet. 1
Ekerilar Skrevet 3. juli 2011 #7 Skrevet 3. juli 2011 Men bibelens gamle testament er også en tekst basert på åpenbaringer, som de som fikk åpenbaringene, hevder kom fra gud. Sånn sett er den ikke noe forskjellig fra koranen. Det nye testamentet er av litt mer blandet erkomst, ettersom det for en stor del er beskrivelser av jesu`s liv. Kan kanskje sammenlignes litt med det muslimske hadith, sånn sett. De biografiske delene kan ikke påberope seg guddommelig inspirasjon, men det er likevel mange deler av det nye testamentet som kan det. Det er selvsagt ikke noe nytt at religiøse tekster hevder å være den sanne guds sanne ord. Jo. Gud har ikke "godkjent" bibelen. Ingen sier at bibelen er skrevet av gud. Den er skrevet av mennesker over flere hundre år som mener de har vært i kontakt med gud. Muslimer mener også mye av bibelen er riktig eller delvis riktig. Men muslimer mener at koranen ikke er skrevet av mennesker. Det vil si, den er skrevet av mennesker, men som et diktat fra gud. Allah har skrevet boken, han har koranen hos seg, og dikterte koranen til Muhammad slik at menneskene også skulle få boken. Det er ingen som hevder at bibelen har blitt skrevet av gud. Den er skrevet av mennesker, og har blitt samlet av mennesker slik de ønsket bibelen skulle være. Det er ingen muslimer som mener det samme om koranen. 1
Casa Pound Skrevet 3. juli 2011 #8 Skrevet 3. juli 2011 Jo. Gud har ikke "godkjent" bibelen. Ingen sier at bibelen er skrevet av gud. Den er skrevet av mennesker over flere hundre år som mener de har vært i kontakt med gud. Muslimer mener også mye av bibelen er riktig eller delvis riktig. Men muslimer mener at koranen ikke er skrevet av mennesker. Det vil si, den er skrevet av mennesker, men som et diktat fra gud. Allah har skrevet boken, han har koranen hos seg, og dikterte koranen til Muhammad slik at menneskene også skulle få boken. Det er ingen som hevder at bibelen har blitt skrevet av gud. Den er skrevet av mennesker, og har blitt samlet av mennesker slik de ønsket bibelen skulle være. Det er ingen muslimer som mener det samme om koranen. Gud har en forkjærlighet for det trykte mediet når han skal gi beskjed til mennesker. Lurt i grunnen, for med tanke på at dem han skrev til var 99,99% analfabeter, så risikerte han ikke at budskapet hans ble misforstått av de dumme masser, men bel overlevert via et betrodd presteskap som kunne veilede flokken..
Mann 42 Skrevet 3. juli 2011 #9 Skrevet 3. juli 2011 Jo. Gud har ikke "godkjent" bibelen. Ingen sier at bibelen er skrevet av gud. Den er skrevet av mennesker over flere hundre år som mener de har vært i kontakt med gud. Muslimer mener også mye av bibelen er riktig eller delvis riktig. Men muslimer mener at koranen ikke er skrevet av mennesker. Det vil si, den er skrevet av mennesker, men som et diktat fra gud. Allah har skrevet boken, han har koranen hos seg, og dikterte koranen til Muhammad slik at menneskene også skulle få boken. Det er ingen som hevder at bibelen har blitt skrevet av gud. Den er skrevet av mennesker, og har blitt samlet av mennesker slik de ønsket bibelen skulle være. Det er ingen muslimer som mener det samme om koranen. Blant fundamentalistiske kristne vil du finne omtrent det samme synet på bibelen, som muslimene har til koranen. Og det synet var nok langt mer fremherskende blant de kristne i den tiden da kirken var en reell maktfaktor. Det er bare det at i vår kultur har bibelens og kirkens autoritet blitt svekket gjennom opplysningstiden og den vitenskaplige revolusjonen som har foregått mer eller mindre kontinuerlig de siste par hundre åra, og de har måttet erkjenne at bibelen ikke er noen autoritet, og ikke kan tas bokstavelig som Guds ord.
Gjest Anea. Skrevet 4. juli 2011 #10 Skrevet 4. juli 2011 (endret) Kristendommen er ikke den rette religion! Haha. Religioner FØR kristendommen sa at andre skulle komme og spre falsk budskap. Slik kan det tolkes at kristendommen er et av disse falske budsskap. Koranen sier også klart at det er den perfekte tekst, sendt direkte fra gud. Det er ikke bibelen. Det står ingen steder at bibelen er sendt av gud. Bibelen er ikke skrevet av gud, men av mennesker. Koranen er skrevet av gud, ifølge koranen. Så hvorfor er kristendommen den rette religion? Mener muslimer at Bibelen er en hellig tekst eller ikke? Ifølge Koranen er iallfall Bibelen en hellig tekst, og kildene har jeg gitt øverst i tråden. Det mange muslimer gjør er å bruke bibelen som kilde når det passer dere, og så mener dere at bibelen ikke er en riktig kilde når det ikke passer det at det altså går imot Islams lære. Et eksempel er at når dere skal bevise at Yeshua/Jesus ikke er Gud så henter dere kilder fra bibelen, men kommer vi med kilder om at Yeshua er guds sønn eller kommer med kilder fra bibelen som beviser at Yeshua er Gud så mener dere at Bibelen ikke er en riktig kilde! Eller at dere finner bevis for Muhammed i bibelen. Bestem dere! Og dette har jeg foresten erfart, for jeg har lest mange tråder på Islam.no sitt forum der dere prøver å motbevise Yeshuas stilling! og det står i koranen at de hellige bøkene som er gitt før er gitt fra Gud! Siden du sikkert ikke gidder å se på bevisene øverst i tråden gir jeg dem på nytt: Sura 3:3 sier: Gud har gitt deg boken med sannheten, for å bekrefte det som var før. Og Han har gitt Torah og evangeliet som en rettledning for mennesker, og for at de skal kunne skille mellom rett og galt. Sura: 4:137: Du troende, tro på Gud og hans budbærer og på boken som ble åpenbart for hans apostler og på Skriftene som ble åpenbaret tidligere! Her står det svart og hvit at de hellige bøkene før Koranen er gyldige og er fra Gud, så hvordan kan du mene noe annet når Koranen sier dette? så siden det står i koranen at de hellige bøkene før koranen er gyldige så hvorfor mener dere at Yeshua ikke er Guds sønn? Det står jo klart i det nye testamentet. Endret 4. juli 2011 av Anea.
waco Skrevet 4. juli 2011 #11 Skrevet 4. juli 2011 Mohammed var nok en smart mann slik som jesus. En antikapitalist som mener at rikdom består av hvor mye man deler og ikke hvor mye man har. At tilhengerne til mohammed har misforstått mohammeds budskap skal jeg ikke se bort i fra.
Mann 42 Skrevet 5. juli 2011 #12 Skrevet 5. juli 2011 Mohammed var nok en smart mann slik som jesus. En antikapitalist som mener at rikdom består av hvor mye man deler og ikke hvor mye man har. At tilhengerne til mohammed har misforstått mohammeds budskap skal jeg ikke se bort i fra. Jeg tror heller han var en megaloman kultleder som hadde ambisjoner om å ta storeslem og bli den ultimate profeten for både jøder og kristne, så vel som muslimene. Da det ikke gikk ble han rasende og erklærte krig mot begge. 1
RPM Skrevet 5. juli 2011 #13 Skrevet 5. juli 2011 Jeg tror heller han var en megaloman kultleder som hadde ambisjoner om å ta storeslem og bli den ultimate profeten for både jøder og kristne, så vel som muslimene. Da det ikke gikk ble han rasende og erklærte krig mot begge. Den tror jeg å.
Gjest pastablasta Skrevet 6. juli 2011 #14 Skrevet 6. juli 2011 Jeg kan heller ikke påberope meg utstrakt kjennskap, men etter hva jeg forstår, så er muslimene av den oppfatning at både thoraen og bibelen er guds ord, men at koranen er det siste og definitive budskapet fra gud, og at den derfor må ha forrang. Det er iallfall sånn jeg har hørt det utlagt. [...] ..ikke bare forrang, Koranen er jo heller ikke nedtegnet av mennesker (slik som de to andre), det er en hardcopy direkte fra flyvenissen (evt prufeten hans). Sånt gjør reformering litt ekstra tricky.
Mann 42 Skrevet 7. juli 2011 #15 Skrevet 7. juli 2011 (endret) ..ikke bare forrang, Koranen er jo heller ikke nedtegnet av mennesker (slik som de to andre), det er en hardcopy direkte fra flyvenissen (evt prufeten hans). Sånt gjør reformering litt ekstra tricky. Nei, det stemmer ikke. Muhammed påstod at han fikk åpenbaringer fra engelen Gabriel. Disse fortalte han så til sine følgessvenner, og de nedtegnet dem. Etter Muhammeds død ble alt dette samlet til koranen. Så det er et vesentlig element av mennesklig nedtegning, oppbevaring og redigering her. Dere har hørt om de sataniske versene? Vel, det er ikke bare tittelen på en bok av Salman Rushdie. Noen av Muhammeds åpenbaringer er sagt å komme fra djevlen, og DE ble ikke tatt med i koranen. Eller, rettere sagt, de var, iflg noen historikere, midlertidig en del av koranen. Historien er imidlertig mer enn bare litt kontroversiel, og moderne muslimske skriftlærde avviser den totalt som et falsum. http://en.wikipedia.org/wiki/Satanic_Verses Endret 7. juli 2011 av Mann 42
hulaboer Skrevet 7. juli 2011 #16 Skrevet 7. juli 2011 Dette blir som å sitte og krangle om det er Harry Potter eller Ringenes Herre som har rett... 3
Mann 42 Skrevet 7. juli 2011 #17 Skrevet 7. juli 2011 Dette blir som å sitte og krangle om det er Harry Potter eller Ringenes Herre som har rett... Teach the controversy!
waco Skrevet 7. juli 2011 #18 Skrevet 7. juli 2011 Dette blir som å sitte og krangle om det er Harry Potter eller Ringenes Herre som har rett... Ikke bare det, men tilhengerne av harry potter må skyte tilhengerne av ringenes herre fans for å bevise at harry potter har rett. Fordi guden til harry potter er livredd guden til ringenes herre.
Ekerilar Skrevet 10. juli 2011 #19 Skrevet 10. juli 2011 Mohammed var nok en smart mann slik som jesus. En antikapitalist som mener at rikdom består av hvor mye man deler og ikke hvor mye man har. At tilhengerne til mohammed har misforstått mohammeds budskap skal jeg ikke se bort i fra. Med "antikapitalist", mener du landeveisrøver og hærfører? Med "deling" mener du røving?
Mann 42 Skrevet 11. juli 2011 #20 Skrevet 11. juli 2011 Med "antikapitalist", mener du landeveisrøver og hærfører? Med "deling" mener du røving? Anyway. De hadde ikke kapitalisme på den tida, og jeg tror ikke egentlig at de hadde skikkelig materialisme, heller. Det er litt vanskelig å se for seg at Muhammed skulle være anti noe som ikke eksisterte på hans tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå