AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Vi ser på et rekkehus som selges privat, altså ikke gjennom megler. Hva vil være annerledes i kjøpsprosessen her? Er det noe vi bør være ekstra obs på?
Sissan9 Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 Det er ingen megler som sjekker heftelser osv, det må dere gjøre selv, også rett før kontraktsundertegning. Budrunden foregår direkte med selger som ikke har noen lover som regulerer hva han kan si eller ikke. Og oppgjøret bør gjøres i samarbeid med en bank. Ikke noe av eiendomsmeglingsloven gjelder, dere kjøper etter avtaleloven.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Jeg ville spurt selger hvorfor de velger å selge privat. Etter noen dårlige erfaringer med meglere (både som kjøper og selger) til ublu priser, skjønner jeg godt at noen velger å droppe disse mellommennene. Når det har vært noe i veien med et hus jeg har kjøpt, som selger visste om, og det kostet meg mange penger etter kjøpet, har megleren vært helt ubehjelpelig, så jeg føler det ikke som noen spesiell trygghet å kjøpe gjennom en megler. Kanskje jeg ville vært ekstra nøye med å ta med meg en uavhengig takstmann/noen som kan se på detaljene i huset for meg når jeg skulle på visning.
flickan Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 (endret) Jeg hadde ikke hatt kvaler med å kjøpe privat, for de har akkurat samme opplysningsplikt som hvis de selger gjennom megler. Dere kan legge inn bud med forbehold om at boligen boligen må selges uten heftelser, osv. og kreve at oppgjøret skjer gjennom advokat (som uansett er det vanlige når boliger selges privat). Jeg har både kjøpt og solgt leiligheter gjennom megler, og jeg vurderer å selge privat neste gang. Føler ikke det har vært noe ekstra trygghet i å ha megler, de bruker uansett bare standard kontrakter, og er ikke behjelpelige om det skulle oppstå problemer i etterkant (min erfaring). Selger er den som kjenner boligen best og den samme opplysningsplikten gjelder når de selger privat. Men å kjøpe privat stiller noen større krav til at kjøper er årvåken: *det bør foreligge tilstandsrapport utført av godkjent taktsmann. *Oppgjør og kontraktsignering SKAL skje gjennom megler/advokat, aldri godta at oppgjøret tas privat. Ved privat salg er det avhendignsloven, og ikke eiendomsmeglingsloven som gjelder. Det kan likevel være greit å bruke eiendomsmeglingslovens §6-7 som utgangspunkt for en sjekkliste over opplysninger som bør foreligge i prospektet: 1. eiendommens registerbetegnelse og adresse, 2. eierforhold, 3. tinglyste forpliktelser, 4. tilliggende rettigheter, 5. grunnarealer, 6. bebyggelsens arealer og angivelse av alder og byggemåte, 7. eventuell adgang til utleie av eiendommen eller deler av denne til boligformål, 8. ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse, 9. ligningsverdi og offentlige avgifter, 10. forholdet til endelige offentlige planer, konsesjonsplikt og odelsrett, 11. spesifikasjon over faste løpende kostnader, 12. hvis kjøpesum er fastsatt, totalkostnad som omfatter andel av fellesgjeld, alle gebyrer, avgifter og øvrige kostnader, 13. hvis kjøpesum ikke er fastsatt, en samlet oppstilling som omfatter prisantydning, andel av fellesgjeld, alle gebyrer, avgifter og øvrige kostnader, samt summen av disse beløpene, og 14. hva som er avtalt om meglers vederlag, jf. § 7-2. Dersom boligen er borettslagsbolig: 1. lånevilkårene for nedbetaling av fellesgjeld og månedlige felleskostnader, samt andre faste kostnader som knytter seg til dette, 2. separat beregning av månedlige felleskostnader etter en eventuell avdragsfri periode, 3. opplysninger om at kjøper kan holdes ansvarlig for manglende dekning av felleskostnader og usolgte enheter hørende til prosjektet, 4. opplysninger om borettslaget har sikring mot tap av felleskostnader, jf. lov 6. juni 2003 nr. 39 om burettslag kapittel 5 avsnitt VII, og i så fall hvem som er tilbyder, varigheten av avtalen og oppsigelsesvilkårene, 5. relevante rettigheter og forpliktelser for boligselskapet ifølge lov, forskrift, vedtekter, vedtak og avtaler som har betydning for handelen, 6. vesentlige opplysninger om boligselskapets budsjett og regnskap, samt opplysninger om at disse dokumentene er tilgjengelige hos oppdragstaker. (4) Ved formidling av sameieandeler og eierseksjoner gjelder tredje ledd nr. 1, 5 og 6 tilsvarende. (5) I forbindelse med transaksjoner som omfattes av lovens § 1-2 annet ledd nr. 4, skal den skriftlige oppgaven inneholde vesentlige opplysninger om selskapets budsjett og regnskap, samt opplysninger om at disse dokumentene er tilgjengelige hos oppdragstakeren. (Mange av disse opplysnignene for borettslag vil kunne finnes i årsmeldning for borettlaget og referat fra siste ordinære generalforsamling. Disse bøe du uansett be om å få se, uavhengig om du kjøper privat eller gjennom megler) Gå gjennom prospektet og kryss ut punktene som er oppgitt. Dersom relevante opplysninger mangler, send gjerne en mail til selger og etterspør informasjonen og be om å få den skriftlig. På den måten kan du dokumentere ytterligere informasjon du har fått/ikke fått. Og dersom du er usikker på enkelte punkter, legg inn bud med forbehold. F eks at budet gjelder med forbehold om at boligen er heftelsesfri ved overtakelse, eller med forbehold om at det kan fremvises dokumentasjon på at utleiedel er godkjent, e.l. Endret 10. mai 2011 av flickan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå