Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det virker veldig spennende å jobbe på sykehus. Det virker så stort, og mye action, du ser mye forskjellige mennesker. Arbeidsdagen må jo gå kjempefort. Virker også som det blir en variert arbeidsdag, siden det kommer inn så mange med forskjellige problemer.

Vet jo at det er mange forskjellige jobber på et sykehus, men tenker mest på sykepleier, de som jobber på akuttmottaket osv.

Er jo masse annet man kan gjøre der også, f.eks. de som triller sengene. Det virker også gøy, egentlig.

Kan legge til at jeg har sett veldig mye på Grey's Anatomy, og lurer på hvordan det virkelig er å jobbe på sykehus??? Spennende? Mye action?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske mye mindre action/drama/romantikk enn på Grey's for å si det sånn, og mer stress, papirarbeid, telefoner og generelt lite tid til pasientene (ihvertfall for sykepleiere/leger). Om det er mye action kommer jo litt an på hvor du jobber,klart at det skjer mer i akuttmottaket enn på en vanlig sengepost. Men, det kan være veldig interessant og spennende hvis du har funnet den riktige plassen for deg å jobbe på - for som du sier så er det mange ulike avdelinger og jobber på et sykehus. Fordelen på sykehus er at man treffer veldig mange forskjellige mennesker hele tiden, og ja - du har rett i at arbeidsdagene går veldig fort :)

De som triller sengene heter portører. Det er egentlig en fin jobb, og du blir fort lommekjent på sykehuset, treffer nye folk hele tiden og får sånn sett et godt innblikk. Hvorfor ikke ta deg en sommerjobb som vikar i portørtjenesten da? :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske mye mindre action/drama/romantikk enn på Grey's for å si det sånn, og mer stress, papirarbeid, telefoner og generelt lite tid til pasientene (ihvertfall for sykepleiere/leger). Om det er mye action kommer jo litt an på hvor du jobber,klart at det skjer mer i akuttmottaket enn på en vanlig sengepost. Men, det kan være veldig interessant og spennende hvis du har funnet den riktige plassen for deg å jobbe på - for som du sier så er det mange ulike avdelinger og jobber på et sykehus. Fordelen på sykehus er at man treffer veldig mange forskjellige mennesker hele tiden, og ja - du har rett i at arbeidsdagene går veldig fort :)

De som triller sengene heter portører. Det er egentlig en fin jobb, og du blir fort lommekjent på sykehuset, treffer nye folk hele tiden og får sånn sett et godt innblikk. Hvorfor ikke ta deg en sommerjobb som vikar i portørtjenesten da? :)

Jaaa, portør, takk :) Vet du, det skal jeg jammen gjøre. Ikke sikkert de trenger da, men er jo lov å prøve :) Det virker gøy å jobbe på sykehus. Nei, mye av det som skjer på grey's er jo uvirkelig, er vel ikke vanlig med bomber, skyte episoder, div. kolleger som nesten dør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å jobbe på en vanlig sengepost er langt fra så actionfylt som man kan få inntrykk av. Det er masse papirarbeid, forskjellig pasientarbeid som stell, mating til de som trenger det, gi medisiner, snakke litt med dem hvis man har tid til det. Man går hele dagen, så tiden går ganske fort. Man skal hele tiden være oppmerksom og ha hodet med seg.

Dette er fra en sykepleiers perspektiv da.

På akuttmottaket så får man inn veldig mye forskjellig. Alt fra stygge ulykker eller kritisk syke til gjenngangere med kroniske sykdommer. Så det kan være veldig stressende og spennende, men man ser mye vondt også.

AnonymBruker
Skrevet

*dytte*

Gjest Alabama
Skrevet

Det er få likheter mellom Greys og min arbeidsplass.. :fnise: Men å jobbe som portør er nok koselig. Og viktig for pasientene. Mange som setter pris på samtalene de har med portørene på vei til undersøkelse. Portørene vet jo ikke hva som feiler pasientene og blir dermed helt nøytrale og prater om alt mulig annet. Fint for pasientene å slippe prate om sykdom!

Er mange andre yrkesgrupper enn bare sykepleiere og leger; hjelpepleiere, ufaglærte ekstravakter, vaktmestere, elektrikere, IT-folk, sekretærer, vaskepersonell, sikkerhetsvakter, bioingeniører osv...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som sekretær på akuttmottaket og får dermed med meg 'alt' som skjer, fordi det som oftest er jeg som tar telefonene og skriver alle notater og ordner saker og ting. Det er tidvis mye action ja, men actionen består for det meste i veldig syke (ofte eldre) mennesker. Det å få inn en pustebesværet KOLS-pasient med lav Hb er ikke akkurat like spennende som skuddskade. Det er derimot en veldig dynamisk jobb, da man samarbeider med alt fra ambulanse og politiet til hjemmesykepleie og pårørende. Det er utrolig mye variert, og mange interessante historier bak innleggelser (en del intoksikasjoner og psykiske forhistorier), men også utrolig mange 'rutineakutte' pasienter. Veldig mange gjengangere med KOLS og brystsmerter. En ting er sikkert: du kommer til å bli lei av brystsmerter etter en uke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som sekretær på akuttmottaket og får dermed med meg 'alt' som skjer, fordi det som oftest er jeg som tar telefonene og skriver alle notater og ordner saker og ting. Det er tidvis mye action ja, men actionen består for det meste i veldig syke (ofte eldre) mennesker. Det å få inn en pustebesværet KOLS-pasient med lav Hb er ikke akkurat like spennende som skuddskade. Det er derimot en veldig dynamisk jobb, da man samarbeider med alt fra ambulanse og politiet til hjemmesykepleie og pårørende. Det er utrolig mye variert, og mange interessante historier bak innleggelser (en del intoksikasjoner og psykiske forhistorier), men også utrolig mange 'rutineakutte' pasienter. Veldig mange gjengangere med KOLS og brystsmerter. En ting er sikkert: du kommer til å bli lei av brystsmerter etter en uke.

Du er sekretær, og det er slett ikke det samme som å jobbe i relasjon til pasienten. No offense, men du har virkelig ikke peiling. Jeg har jobbet i akuttmottak i 6 år, og er enda ikke lei brystsmertepasienter. Tvert imot, dette er en interessant og variert pasientgruppe, og ofte den sykeste gruppen av medisinske pasienter, fordi brystsmerter et et symptom på mange sykdommer/tilstander. Fortsett på ta tlf og skrive du, så kan vi som heldigvis ikke er lei etter en uke fortsette pasientbehandlingen.

Skrevet

Du er jammen ikke lite frekk!

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske mye mindre action/drama/romantikk enn på Grey's for å si det sånn

Snakk for deg selv...

Horses for courses. Det er mer "Dr. House" over eldre pasienter mer lav Hb, dersom de er velfungerende fra før, eller brystsmerter dersom de ikke er koronartypiske. Ellers er jeg veldig enig med deg. Det er utrolig mange pleiepasienter på medisin, som har alt av sykdommer, og som sendes til akutten av sykehjemmene. Mange tilfeller hvor det ikke er tatt noen avgjørelse på hva som skal skje når de får luftveissymptomer og smerter. Har vært så fortvilet over hva jeg skal gjøre, som fersking i gamet. Nå med litt erfaring under beltet, hender det jeg spør pårørende hva de ser for seg at vi kan gjøre. Ofte er de bare utkjørt og har ikke selv noen mening. Spesielt oppgitt blir jeg over parkinsonpasienter som har uttømt alt av terapimuligheter. Ja, hva f... skal jeg finne på da? Hvorfor må jeg løpe som en strikkball på natta for å ha tid nok til å ta imot disse?

Og disse intoksikasjonene er også helt håpløse. Jenter som ikke vil samarbeide, som skjeller ut personalet etter noter, og så står vi og tripper av juridiske grunner, samt frykten for at noen av de mer moralske medarbeiderene skal sladre eller spre rykter dersom man setter foten kraftigere ned. Du får et valg, lissom. Og så må jeg til neste pasient, for jeg kan ikke ta meg tid til å løse din personlighetsforstyrrelse her i et akuttmottak.

Nei, hold dere unna sykehus. Det vil i større og større grad bli slik at folk bare blir eldre og sykere, kapasitetsproblemene bare mer og mer uttalt, og presset lempes alltid nedover på gulvet. Få dere en byråkratjobb, byråkratiet bare eser ut, forsøk å nå en god stilling hvor dere kan sitte og produsere papirer på halv maskin. Eller i et stort privat firma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...