Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har journalistikk på 4. plass, mest fordi jeg måtte fylle lista. Da jeg i høst begynte med å ta generell studiekompetanse var journalistikk målet. Men i løpet av året har jeg blitt mer og mer sikker på at det a) ikke er noe for meg og b) er en "tulleutdanning" som ikke er verdt det ("alle" kan jobbe som journalist osv).

Men nå, midt i eksamensperioden, har jeg brått blitt usikker igjen. Det hadde vært interessert å jobbe med feature-journalistikk, men de jobbene vokser ikke på trær. Man må også være veldig flink for å få de bra jobbene. Ikke at jeg ikke har tro på meg selv, men jeg vil heller skrive fiction enn fakta.

Har jeg lyst til å satse på journalistikk fordi det har gått opp for meg at jeg har muligheten for komme inn? Så langt har jeg fire 6ere, med mulighet for å få minst to til. Hvis jeg jobber ræva av meg den neste måneden kan jeg få et snitt på ca. 60, noe som gjør det mulig for meg å komme inn.

Men vil jeg dette, da?! Huff, dette er håpløst. Jeg er veldig interessert i det jeg har på 1. plass, men der er vel jobbmulighetene enda dårligere.

Vanskelig å si om dette er noe jeg virkelig vil eller om det frister fordi det er vanskelig å komme inn og konkurranseinstinktet kicker inn.

Ja, det ble jo tidenes mest forvirrende og meningsløse innlegg. :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel et par uker igjen å tenke på før fristen for rekkefølge går ut? :) Du får bare tenke grundig gjennom det!

AnonymBruker
Skrevet

Du har vel et par uker igjen å tenke på før fristen for rekkefølge går ut? :) Du får bare tenke grundig gjennom det!

Fristen er 1. juli, så jeg har god tid :) Men jeg er allikevel redd for å velge feil.

Skrevet

Det er noe alle er redd for, og noen velger feil. Men da er det bare å starte på noe annet ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe alle er redd for, og noen velger feil. Men da er det bare å starte på noe annet ;)

Ikke for ei gammal røy på 26 år :haar:

Hehe, neida. Joda.

Skrevet

Jeg er utdannet journalist, og hadde aldri studert journalistikk igjen. Skriver du godt, kan du fint bli journalist med annen formalutdanning (det er stort sett et pluss). Hadde jeg valgt omigjen hadde jeg hoppet rett på master i enten statsvitenskap eller juss. Ikke bare fører det til at man automatisk er i en bedre forhandlingsposisjon lønnsmessig, man har også dybdekunnskap som er svært viktig og relevant som journalist. Økonomi er også et fag som kan være verdt å vurdere. Jeg bygger nå på med bachelor i økadm, og skal etter noen års jobbing antakeligvis ta master.

Skrevet

Ikke ta journalistutdanning! Jobber selv som freelancejournalist om dagen (ønsker ikke å si hvor av hensyn til anonymitet), i tilegg til studier. Jeg begynte på journalistikk, men hoppet over på noe annet rett og slett fordi jeg skjønte at en fremtidig arbeidsgiver driter i om du er utdannet journalist eller ikke. Det er selvfølgelig ikke noe minus, men det som er viktigst er at du begynner å skrive og publisere ting. Å ha publiserte artikler, enten i studentavisa eller lokalavisa eller lignende, er mye mer verdt enn selve utdannelsen hvis du ønsker å få jobb.

Er du interessert i politikk og samfunn, studer statsvitenskap og skriv for universitas. Er du interessert i næringsliv, studer økonomi. Dette er et mye bedre utgangspunkt, fordi du faktisk LÆRER noe. Skal du skrive godt, er det en forutsetning at du har dybdekunnskaper om det du skriver om. Rent fagteknisk kommer du til å lære mer på 3 uker i en redaksjon, enn 3 år på høyskolenes journalistikklinjer.

Innså ganske fort at journalist ikke er noe du kan utdanne deg til på samme måte som en lege eller jurist, hvor fagkunnskapen står i sentrum. For å bli en god journalist kreves erfaring, og dette får du kun gjennom å begynne og skrive.

Et annet poeng er at arbeidsmarkedet er ekstremt tøft, og at det kan være greit å ha noe å falle tilbake på. Det som er viktig å være klar over er at journalistdøren alltid vil være åpen, uansett hvilket studium du velger. Velger du journalistikk derimot, vil alle andre stenges.

Håper dette var opplysende, og lykke til med valget :takke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...