Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest stillness
Skrevet (endret)

I mange av jobbene jeg har hatt så klager og syter folk så mye og store deler av pausene og dagen for den saks skyld går med på dette.

Det er liksom alltid noe:sjefen er helt forferdelig,jobben er kjedelig,forferdelig,tung osv og virker som de hater jobben sin.

Blir så lei av å høre på det og det er ingen av de som klager som tar dette opp med den personen det gjelder for å få ordnet opp.De bare fortsetter å syte og klage dag ut og dag inn.

I tillegg er det mye baksnakking og med en gang en av de andre ikke er til stede så blir den personen snakket om.

Skulle ønske at jeg var litt tøffere for da hadde jeg bedt om å holde kjeft eller i det minste sagt ifra om at ingenting skjer om man bare syter og klager.Jeg syns man kan holde munn eller ta det opp med den det gjelder.

Syns dette gir ett dårlig arbeidsmiljø og syns jeg har opplevd dette i så mange av jobbene jeg har hatt så begynner å lure om det er en helt normal greie?

Endret av stillness
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør egentlig arbeidsgiver for arbeidsmiljøet på jobben? Får en følelse av at ingen ser ut til å respektere h*n,kollegaer eller areidsplassen generelt.

Jeg har vært veldig heldig på mine arbeidsplasser, men har alltid vært en eller to som ikke har vært helt fornøyd. Litt klaging fra visse har alltid vært ok, men missnøye og baksnakking har alltid vært en Fyer!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta det opp med sjefen under et møte.

"Det må snart gjøres en innsats for arbeidsmiljøet (uten å nevne navn, kan du forklare h*n deler som er bemerkningsverdig). Som sjef skal personen jobbe for arbeidsmiljøet.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Det er alltid noen som har vært misfornøyde, men det er ingen syting og klaging på min nåværende jobb eller i den forrige jobben jeg hadde. Hvis du er misfornøyd med jobben må du gjøre noe med det. Det er ikke akseptablet å baksnakke noen på jobben. Vet sjefene at det er slik, da har de ansvar for å gjøre noe med det.

Da jeg var student og jobbet som ekstrahjelp på sykehjem (4 forskjellige) var det utrolig mye syting og klaging og baksnakking. Det er kanskje mer vanlig i enkelte bransjer enn andre?

• Liker 1
Gjest stillness
Skrevet

Hva gjør egentlig arbeidsgiver for arbeidsmiljøet på jobben? Får en følelse av at ingen ser ut til å respektere h*n,kollegaer eller areidsplassen generelt.

Jeg har vært veldig heldig på mine arbeidsplasser, men har alltid vært en eller to som ikke har vært helt fornøyd. Litt klaging fra visse har alltid vært ok, men missnøye og baksnakking har alltid vært en Fyer!

Ikke mye tror jeg.Er nok litt der problemet ligger i den jobben jeg har nå.De ansatte føler at sjefen og firmaet generelt ikke ser dem og kun pålegger dem mer arbeid mens sjefen selv igjen blir pålagt mer arbeid og press fra høyeste hold.Blir vel en ond sirkel der alle blir presset og ingen sier ifra.

Ikke alle steder har vært like ille som der jeg jobber nå,men alikevel holder folk på sånn.

• Liker 1
Gjest stillness
Skrevet

Det er alltid noen som har vært misfornøyde, men det er ingen syting og klaging på min nåværende jobb eller i den forrige jobben jeg hadde. Hvis du er misfornøyd med jobben må du gjøre noe med det. Det er ikke akseptablet å baksnakke noen på jobben. Vet sjefene at det er slik, da har de ansvar for å gjøre noe med det.

Da jeg var student og jobbet som ekstrahjelp på sykehjem (4 forskjellige) var det utrolig mye syting og klaging og baksnakking. Det er kanskje mer vanlig i enkelte bransjer enn andre?

Ja,men jeg er kun vikar så vet ikke helt hvor mye jeg har å si når det gjelder dette.

Det kan godt være.Er helserelatert der jeg jobber nå også.Mulig det kan være mye misnøye innen slike jobber,men det vet jeg jo ikke for sikkert.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med verneombudet eller tillitsvalgt. Det er kjedelig når det er bare syting og klaging hele tiden.

Skrevet

Skjønner du vil gå stilt i dørene når man er vikar.

Ikke bra ovenfor dine kollegaer at andre går å baksnakker, synsing, klaging og syting. Litt er ok, for å få klarhet eller tatt opp et tema med sine medarbeidere. Går litt over streken når det er kun negative vibber i arbeidsmiljøet hver dag. Man skal være glad man har fast arbeid i disse dager det er vanskelig for mange å få seg jobb, kjedlig eller ikke kjedlig!

Ville tatt det opp med sjefen eller tillitsvalgt helt klart. Ikke nevn navn, men at du synes at arbeidsmiljøet er noe negativt. Det kan være positivt for de, siden de har en vikar som deg, som kanskje vil se ting fra en nyere side, enn de som er fast inngrodde i sin negative syting hver dag.

Gjøres det noe fra de som er der for å få positive vibber på jobb? Fredags kake, fredags vaffel, lunsj ute i sola.. ett eller annet? Hvis ikke, kanskje du kunne foreslå det? Eller kanskje de ikke liker vaffel, og vil heller sitte inne i skyggen å syte...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min personlige erfaring er at i offentlig sektor så klager, syter og baksnakker de i veldig stor grad (lønn, sjefen, andre ting),

mens i privat sektor er de mer saklige, løsningsorientert og positive utad. Kanskje, om de kjenner hverandre godt, etter lang tid, tør de å drøfte "utfordringer" med jobben (lønn, kritikkverdige forhold, sjefen, osv. )

Gjest stillness
Skrevet

Skjønner du vil gå stilt i dørene når man er vikar.

Ikke bra ovenfor dine kollegaer at andre går å baksnakker, synsing, klaging og syting. Litt er ok, for å få klarhet eller tatt opp et tema med sine medarbeidere. Går litt over streken når det er kun negative vibber i arbeidsmiljøet hver dag. Man skal være glad man har fast arbeid i disse dager det er vanskelig for mange å få seg jobb, kjedlig eller ikke kjedlig!

Ville tatt det opp med sjefen eller tillitsvalgt helt klart. Ikke nevn navn, men at du synes at arbeidsmiljøet er noe negativt. Det kan være positivt for de, siden de har en vikar som deg, som kanskje vil se ting fra en nyere side, enn de som er fast inngrodde i sin negative syting hver dag.

Gjøres det noe fra de som er der for å få positive vibber på jobb? Fredags kake, fredags vaffel, lunsj ute i sola.. ett eller annet? Hvis ikke, kanskje du kunne foreslå det? Eller kanskje de ikke liker vaffel, og vil heller sitte inne i skyggen å syte...

Nei,ingenting sånt blir gjort.Det blir jo arrangert sosiale ting en gang i blant,men vil ikke si at de gir mer positivitet på jobb egentlig.

Jeg skal slutte om ikke lenge uansett så vet ikke hvor lurt det er om jeg blander meg for mye sånn rett før jeg slutter.Dårlig arbeidsmiljø er nok en del av at jeg slutter ellers kunne det jo ha hendt at jeg hadde vært vikar i en lengre periode.

Skrevet

Min personlige erfaring er at i offentlig sektor så klager, syter og baksnakker de i veldig stor grad (lønn, sjefen, andre ting),

mens i privat sektor er de mer saklige, løsningsorientert og positive utad. Kanskje, om de kjenner hverandre godt, etter lang tid, tør de å drøfte "utfordringer" med jobben (lønn, kritikkverdige forhold, sjefen, osv. )

Det tror jeg du kan ha rett i. Jeg tror også, med fare for å gjøre meg svært upopulær, at kvinnedominerte arbeidsplasser (som barnehager, (barne-)skoler, helse- og omsorgssektoren) ofte har mer av denne klagingen også. Ikke nødvendigvis fordi det ER så mye verre i disse "bransjene", men fordi det utvikler seg en "kos med misnøye-kultur", der man trives litt med å klage, sutre og baksnakke om ting, uten egentlig å aktivt gjøre noe med det som er vanskelig. Jeg tror videre at det lett blir slik i de overnevnte yrker at leder "lar det gå", fordi det er lite eller ingenting den enkelte leder får gjort i et så stort system som mange av de offentlige arbeidsplassene tilhører (skoleverket, helsesektoren etc). I det private tror jeg det er mindre rom for "dill", og slik oppførsel er ikke akseptert.

Gjest stillness
Skrevet

Det tror jeg du kan ha rett i. Jeg tror også, med fare for å gjøre meg svært upopulær, at kvinnedominerte arbeidsplasser (som barnehager, (barne-)skoler, helse- og omsorgssektoren) ofte har mer av denne klagingen også. Ikke nødvendigvis fordi det ER så mye verre i disse "bransjene", men fordi det utvikler seg en "kos med misnøye-kultur", der man trives litt med å klage, sutre og baksnakke om ting, uten egentlig å aktivt gjøre noe med det som er vanskelig. Jeg tror videre at det lett blir slik i de overnevnte yrker at leder "lar det gå", fordi det er lite eller ingenting den enkelte leder får gjort i et så stort system som mange av de offentlige arbeidsplassene tilhører (skoleverket, helsesektoren etc). I det private tror jeg det er mindre rom for "dill", og slik oppførsel er ikke akseptert.

Akkurat sånn er det her.Kun kvinnelige ansatte og kvinnelig sjef og det har gått igjen når jeg har jobbet på steder der det er en dominans av kvinnelige ansatte.

Trives mye bedre med en blanding av kjønn og da syns jeg ikke det blir så mye av akkurat dette.

Dette er ikke i offentlig sektor,så det kan hende i privat sektor også.

• Liker 1
Skrevet

Bare kjerringer på jobben nytter ikke vet du ;)

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg er også lei av syting og klaging og diskutering av alt og ingen ting. En pause er en PAUSE, og jeg vil gjerne ha lunchpausen min ifred fra alles meninger om ditt og datt på jobben. For meg er jobben et "nødvendig onde" og jeg gjør det jeg må gjøre der, og går hjem igjen. Selv har jeg ingen behov for å klage eller diskutere noe som helst. Jeg har gode og dårlige dager på jobb, det har alle. Er jeg alltid like fornøyd? Nei, men det hadde garantert ikke vært annerledes andre steder heller.

Gjest stillness
Skrevet

Jeg er også lei av syting og klaging og diskutering av alt og ingen ting. En pause er en PAUSE, og jeg vil gjerne ha lunchpausen min ifred fra alles meninger om ditt og datt på jobben. For meg er jobben et "nødvendig onde" og jeg gjør det jeg må gjøre der, og går hjem igjen. Selv har jeg ingen behov for å klage eller diskutere noe som helst. Jeg har gode og dårlige dager på jobb, det har alle. Er jeg alltid like fornøyd? Nei, men det hadde garantert ikke vært annerledes andre steder heller.

Ja,sånn har jeg det også.

Det går i det samme hele tiden,men det er ingen som gjør noe med det.Da syns jeg heller at man kan holde munn hvis man alikevel ikke har tenkt til å gjøre noe.

Er noen ganger jeg ikke orker å ha pause fordi jeg ikke orker å høre på sytingen deres..

Skrevet

Om du kjenner på at du kanskje hadde fortsatt der lengre dersom miljøet hadde vert litt bedre synes jeg du skal si noe. Jobber i dag vokser ikke på trær.

Gjest stillness
Skrevet

Er nok litt sent for jeg har funnet meg ny jobb til sommeren og til høsten skal jeg begynne å studere igjen.

Ville bare få litt innspill på dette siden jeg er ganske så lei av at det forsurer arbeidsmiljøet.

AnonymBruker
Skrevet

På min forrige arbeidsplass var jeg så ulykkelig at jeg ble en klager, selv om jeg var veldig påpasselig med å klage kun til de som jeg anså som venner og dermed ikke forsure hele arbeidsplassen. Men jeg tok konsekvensen av det og byttet jobb og er i dag en positiv arbeidstaker. Jeg skjønner ikke de som ikke tar konsekvensen av sin misnøye og enten bytter jobb eller jobber konstruktivt for å endre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...