Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er under NAV og studerer. Iblandt spør naboer, venner og familie og jeg kan gjøre små tjenester siden jeg har så god tid. Det kan være: passe barn, passe hund, vanne blomstene mens de er på ferie, osv.

Så gir de meg kanskje 200-500 kr avhengig av hva jeg gjør. Er dette greit?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at jeg noen ganger handler for en gammel dame. Hun setter så stor pris på meg at hun gir meg 100-200 kr i ny og ne. Så hjelper jeg henne med småting i hagen.

Jeg vet ærlig talt ikke om dette er lov, men jeg klarer ikke si nei siden alle sier "Du har jo så god tid, så du kan vel hjelpe meg med dette 1 times tid, eller passa barna ikveld så kan du sitte å gjøre lekser mens de sover.."

AnonymBruker
Skrevet

Du kan tjene inntil 1000 kr skattefritt fra ulike personer, så dette er nok helt i orden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke disse pengene på konto, jeg får de kontant i hånden. Så det er ingen som kan kontrollere det.

Jeg får sjelden over 1000 kr hver mnd, men hva om jeg får det?

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer selvsagt an på hvor mye du tjener på disse tjenestene, men generelt syns jeg ikke det er så farlig når det er snakk om slike vennetjenester, og ikke en jobb du utfører. Jeg er motstander av svart arbeid, men det er forskjell på en håndverker som utfører svart arbeid og en som passer katten og vanner blomster til naboen.

Så lenge det ikke er snakk om store summer, syns jeg ikke du trenger å ha dårlig samvittighet. Men dette blir jo min subjektive mening da, og er ikke et fasitsvar på hva som er rett eller galt.

Skrevet

...jeg bare venter på at en eller annen luring kommer og sier "HVIS DU KAN VANNE BLOMSTER, KAN DU JOBBE!" :bond:

• Liker 5
Skrevet

Jeg får sjelden over 1000 kr hver mnd, men hva om jeg får det?

Det er 1000 kr fra hver person, ikke for hver måned. Har du da veldig mange ulike mennesker som gir deg litt penger kan det bli hyggelige summer uten at du gjør noe galt.

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Jeg syns ikke du skal bekymre deg for dette. Det er ikke akkurat utstrakt svart arbeid det du gjør. Du gjør småtjenester som du av og til får litt penger for, og det er ingen som kommer til å bry seg med det.

AnonymBruker
Skrevet

...jeg bare venter på at en eller annen luring kommer og sier "HVIS DU KAN VANNE BLOMSTER, KAN DU JOBBE!" :bond:

:skratte:

Gjest Fikira
Skrevet

Herregud, du fikk meg faktisk til å le.

=D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at jeg noen ganger handler for en gammel dame. Hun setter så stor pris på meg at hun gir meg 100-200 kr i ny og ne. Så hjelper jeg henne med småting i hagen.

Jeg vet ærlig talt ikke om dette er lov, men jeg klarer ikke si nei siden alle sier "Du har jo så god tid, så du kan vel hjelpe meg med dette 1 times tid, eller passa barna ikveld så kan du sitte å gjøre lekser mens de sover.."

Ja dette er greit

Skrevet

Hei.

Jeg er under NAV og studerer. Iblandt spør naboer, venner og familie og jeg kan gjøre små tjenester siden jeg har så god tid. Det kan være: passe barn, passe hund, vanne blomstene mens de er på ferie, osv.

Så gir de meg kanskje 200-500 kr avhengig av hva jeg gjør. Er dette greit?

Er som sagt noen grenser på hva man kan motta av "gaver" før man må skatte av det, evt. før det kan ansees som "inntekt" for NAV sin del, postet egentlig mer av nysgjerrighet i forhold til hvorfor du får støtte av NAV for å studere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...