AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Jeg klarer rett og slett ikke å ta vare på pengene mine. Når jeg får de er det brukt opp i løpet av noen dager så sitter jeg alltid siste uka før pengene kommer blakk. Jeg vil bli flinkere til å ta vare på pengene mine. Noen som har noen tips til meg?
Gjest Consensio Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 Sett av X antall kroner som du kan bruke hver uke. Resten settes inn på en egen konto. Opprett en regningskonto. Sett inn penger der slik at du alltid har til regningene og sett gjerne inn litt ekstra så du alltid er i pluss. Ta ut 500kr hver uke som skal brukes til mat (om du bor alene så burde det være mer enn nok til mat) Alle resterende kroner settes inn på en sparekonto.
Wolf Skrevet 9. mai 2011 #3 Skrevet 9. mai 2011 Se på luksusfellen, og sjekk budsjette de setter opp, sett opp et lignende for deg sjøl. genialt og enkelt.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 Budsjett er viktig, men det er også viktig å føre et regnskap. Da kan du lett se hvor pengene blir brukt og hva du må kutte ned på. Det er også lettere å la være å bruke så mye penger fordi en blir mer bevisst på hva man bruker pengene på.
Gjest Raindrops Skrevet 9. mai 2011 #5 Skrevet 9. mai 2011 Ta vare på alle kviteringer og regn sammen på slutten av mnd hvor mye du har brukt på hva. Det ga iallefall meg en seriøs vekker.
Gjest Nanne70 Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Med en gang du får lønning, sett av penger til alle faste utgifter + regninger du vet kommer. Opprett evt en egen regningskonto for dette der du setter inn disse pengene hver måned. Setter du av litt ekstra hver måned, bygger du også opp en "buffer" som kan være grei å ha i tilfelle du får uventede eller uplanlagte utgifter. Deretter setter du av penger til mat, 500 kr/uke som noen foreslår, er helt greit. Lag gjerne en ukemeny for middager og kjøp inn mesteparten samtidig - færre handleturer = færre fristelser å bruke opp pengene på:)En god idè er å ta ut disse 500 kr fra konto hver mandag, man får gjerne et litt annet syn på hvor mye ting koster når man har en bestemt sum å handle for, og ikke bare drar kortet. Halvparten av det du har igjen etter å ha betalt faste utgifter, regninger og mat, setter du inn på en sparekonto, og så har du resten til lommepenger. Håper disse tipsene kan være til hjelp, lykke til!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Tusen takk for mang gode tips. Jeg må virkelig skjerpe meg, jeg vet jeg bruker mye penger på tull og unødvendige ting. Dette skal de bli slutt på. Jeg skal følge rådene deres.ts
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå