Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Det er lov å hate"

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4114361.ece

Jeg håper virkelig ikke dette er representativt for hva som serveres til humanistiske konfirmanter. Det er lov å hate, vis dem fingeren. Og fra før har humanetisk ungdom gått ut og oppfordret til å ha på sovemaske i kirken. Er dette bare ytterpunktene? For det er vel meningen at ungdommene skal lære toleranse og ikke hat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt delt på dette området.

På den ene siden mener jeg at man skal godta at alle mennesker har forskjellig syn på livet, og forskjellig tro. Jeg vil ikke ta fra kristne sin tro, eller muslimer sin, og jeg syns religionsfrihet er flott. Jeg ser ikke på religiøse som dårligere mennesker, selv om jeg ikke tror.

På den andre siden fører religion med seg mye negativt, og mange blir holdt tilbake når de vil bryte ut av sin tro.

Jeg håper og tror at Rem ikke mener at man skal hate enkeltmennesker fordi de er religiøse, men at man har lov til å bli sint og provosert når religiøse skal prakke sin religion på andre mennesker. Når de mener at de er bedre enn andre. Man skal ikke godta å bli trykket ned fordi man ikke tror, på samme måte som troende ikke skal trykkes ned av ikketroende.

Men som sagt, jeg er litt usikker på hva jeg syns om talen hans. Det var flere steder jeg hevet øyenbrynet, men samtidig syns jeg det er mye som stemmer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper og tror at Rem ikke mener at man skal hate enkeltmennesker fordi de er religiøse, men at man har lov til å bli sint og provosert når religiøse skal prakke sin religion på andre mennesker. Når de mener at de er bedre enn andre. Man skal ikke godta å bli trykket ned fordi man ikke tror, på samme måte som troende ikke skal trykkes ned av ikketroende.

Det siste er jeg enig i, og da blir det et veldig feil utgangspunkt å fortelle ungdommer at det er greit å hate religion. Slikt blir det ikke toleranse av. Var denne talen veldig på siden av hva som er vanlig i undervisningen, eller er det faktisk et uttalt mål for de humanistiske konfirmantene at all religion skal bekjempes?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes jeg hører mer og mer om HEF som gir meg inntrykk av at de blir mer og mer ekstremistiske. Det virker nesten som om de er provoserte over at det fremdeles finnes kristne nå som de har kommet med et så strålende alternativ til religion.

Jeg har ikke god oversikt og HEF og deres arbeid, jeg vet kun det jeg leser i media og det jeg hører fra folk. Det kan godt hende de sier og gjør mye positivt, men det finnes ingen tvil i meg om at de også lærer unge svært dårlige holdninger og står for mye som jeg ikke kan stille meg bak. Akseptanse er i det alle fall ikke de forkynner, selv om de liker å påstå det. De forventer at folk skal akseptere deres livssyn mens de åpenlyst spytter på andres. Det er ikke greit.

Endret av Gjesten
  • Liker 3
Skrevet

Samboeren min er medlem av HEF, og for ham er det viktig med toleranse, får jeg inntrykk av. Derimot klarer ikke jeg helt å "svelge" det jeg leser i media, eller f.eks det du har linket til ts.

Jeg er agnostisker og kunne fint blitt medlem av HEF, men jeg savner toleranse og derfor kan jeg aldri bli medlem av HEF. For meg er ikke hat til andre ok, jeg synes det rett og slett er forkastelig at man kan skrive noe slikt i det hele tatt. Jeg ønsker derfor å bli medlem av unitarforbundet, de ønsker ihvertfall både toleranse, vennskap og samarbeid. Jeg tror at man får utrettet veldig mye mer sammen om man lærer seg at veien å gå er ikke forkynnelse og nedlatenhet, men samarbeid og anerkjennelse til andre parter.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Samboeren min er medlem av HEF, og for ham er det viktig med toleranse, får jeg inntrykk av. Derimot klarer ikke jeg helt å "svelge" det jeg leser i media, eller f.eks det du har linket til ts.

Jeg er agnostisker og kunne fint blitt medlem av HEF, men jeg savner toleranse og derfor kan jeg aldri bli medlem av HEF. For meg er ikke hat til andre ok, jeg synes det rett og slett er forkastelig at man kan skrive noe slikt i det hele tatt. Jeg ønsker derfor å bli medlem av unitarforbundet, de ønsker ihvertfall både toleranse, vennskap og samarbeid. Jeg tror at man får utrettet veldig mye mer sammen om man lærer seg at veien å gå er ikke forkynnelse og nedlatenhet, men samarbeid og anerkjennelse til andre parter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Kloke ord, Yvonne.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg anser meg selv som humanetiker, men blir helt oppgitt over at HEF klarer å tråkke i baret og framstille seg selv som like sneversynte og intolerante som sine meningsmotstandere hver gang de omtales i media.

I og med at human-etikkens grunnverdier på mange måter er basert på toleranse, respekt og menneskeverd, burde HEF snart ta seg et tak og jobbe mer med omdømme og medietekke. Selv jeg, som verken er journalist eller medieviter, ser jo at de stadig klarer å gi mediene de utroligste "gavepakker".

Hat er lite konstruktivt uansett hvem som hater.

• Liker 1
Skrevet

Hva var det som faktisk ble sagt:

Når Schweitzer takket disse, innrømmet han at noen av dem var drevet av hat. Hat til religion. Hat til kristendommen.

Hat lyder stygt. Men det er lov å hate overtro. Hate religion. Hat til religion kan være drevet av kjærlighet til enkeltmennesker.

Den enes hat kan bli den andres frihet.

Og med et særlig fokus på "hat til religion kan være drevet av kjærlighet til enkeltmennesker".

Særlig der religion blir en tvangstrøye og en kilde til undertrykkelse og redusering av menneskeverdet.

Jeg oppfattet det som at det var poenget hans.

Og videre: Dersom man mener noe med å være humanist, så må man være obs på at humanismens fremvekst og suksess i vår del av verden er noe ganske nytt. Det er ingen garanti for at det vil vare, med mindre man jobber for det, og beskytter tankens frihet. Som han sier, det er ikke så forferdelig mange år siden det var kriminelt å være homofil, og det er heller ikke så mange år siden blasfemiparagrafen gjorde det mulig å forby Monthy Pythons "Life of Brian."

• Liker 1
Skrevet

"Det er lov å hate"

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4114361.ece

Jeg håper virkelig ikke dette er representativt for hva som serveres til humanistiske konfirmanter. Det er lov å hate, vis dem fingeren. Og fra før har humanetisk ungdom gått ut og oppfordret til å ha på sovemaske i kirken. Er dette bare ytterpunktene? For det er vel meningen at ungdommene skal lære toleranse og ikke hat?

Jeg ble borgelig konfirmert i regi av HEF og "vår tale" var temmelig ulik denne. Fokuset lå heller på respekt og gode verdier. Mot til å bry seg om andre og ta egne valg o.l. Sunne og gode verdier med andre ord!

Er ikke medlem i HEF selv, så kan ikke si noe om hva de står for eller ikke står for.

Det er jo vanlig at det er de 5% mest ekstreme som får oppmerksomhet i media innenfor ulike religioner da det er disse som skaper debatt og dermed genererer oppmerksomhet og inntekt til mediet.

• Liker 1
Skrevet

Her har du litt informasjon om hva som blir servert konfirmanter som deltar i humanistisk konfirmasjon:

"Formålet med Humanistisk konfirmasjon er å styrke humanistiske verdier i samfunnet. Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til ungdom som ønsker et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig seremoni på dette grunnlaget. Målsettingen for kurset er å styrke de unges evne til selvstendig tenkning og etisk handling, gjennom å fremme

•innsikt i egne opplevelser, holdninger og atferd

•evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål

•bevissthet om livssyn

•evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar".

Skjønner for så vidt at du kan bli provosert av uttalelsene i artikkelen, men jeg oppfattet det ikke på denne måten.

AnonymBruker
Skrevet

•evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar".

Skjønner for så vidt at du kan bli provosert av uttalelsene i artikkelen, men jeg oppfattet det ikke på denne måten.

Synes du at "det er greit å hate religion" og "vis dem fingeren" er utsagn som passer med den setningen? Jeg tror også som sagt at denne ene mannens utsagn er på siden av det som er meningen med humanistisk konfirmasjon. Men da er det kanskje ikke slike holdninger som bør fremføres. Og til det Mann42 nevnte om at ""hat til religion kan være drevet av kjærlighet til enkeltmennesker", hvordan hadde folk reagert om presten i en kirkelig konfirmasjon hadde sagt noe lignende? "Hat mot ikketroende kan være drevet av kjærlighet"?

• Liker 1
Skrevet

Synes du at "det er greit å hate religion" og "vis dem fingeren" er utsagn som passer med den setningen? Jeg tror også som sagt at denne ene mannens utsagn er på siden av det som er meningen med humanistisk konfirmasjon. Men da er det kanskje ikke slike holdninger som bør fremføres. Og til det Mann42 nevnte om at ""hat til religion kan være drevet av kjærlighet til enkeltmennesker", hvordan hadde folk reagert om presten i en kirkelig konfirmasjon hadde sagt noe lignende? "Hat mot ikketroende kan være drevet av kjærlighet"?

I din sammenligning retter du hatet mot mennesker ikke mot livssyn, religion eller overtro. Det er en vesentlig forskjell, og jeg lurer på hvorfor du gjør det. Hat er et veldig sterkt ord som jeg ikke bruker om annet enn krig. Synes du henger deg opp i detaljer, jeg oppfatter en større sammenhengen i artikkelen enn den du fremstiller her.

• Liker 1
Skrevet

I denne talen ble det snakket om hat mot religion, ikke mot religiøse, og motivert av kjærlighet til mennesker. Nettopp fordi ofte kan religion være en tvangstrøye og et middel til undertrykkelse og kontroll. Og i seg selv en anseelig kilde til fordommer, forakt og hat. Som vi vet har vært tilfelle for grupper som de homofile.

• Liker 3
Skrevet

I denne talen ble det snakket om hat mot religion, ikke mot religiøse, og motivert av kjærlighet til mennesker. Nettopp fordi ofte kan religion være en tvangstrøye og et middel til undertrykkelse og kontroll. Og i seg selv en anseelig kilde til fordommer, forakt og hat. Som vi vet har vært tilfelle for grupper som de homofile.

Jeg mener fortsatt at det er ganske snevert å skulle legge religion generelt for hat. Religion kan også være en vakker ting, og mange religiøse er bedre mennesker enn de ville vært, nettopp fordi de føler en slags plikt til å leve etter visse grunnleggende regler. Utrolig hvordan Gudfryktighet kan bringe frem det beste i mennesker. Kristendommen er den ledende religionen i Norge, og de aller fleste kristne i Norge har ingenting imot homofile. Den slags fordommer lever like sterkt blant ikke-religiøse som blant religiøse, og handler for de fleste ikke om hva som er "rett" ifølge Gud, men hva folk (de fordomsfulle) mener er "rett" for menneskeheten fra naturens side.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener fortsatt at det er ganske snevert å skulle legge religion generelt for hat. Religion kan også være en vakker ting, og mange religiøse er bedre mennesker enn de ville vært, nettopp fordi de føler en slags plikt til å leve etter visse grunnleggende regler. Utrolig hvordan Gudfryktighet kan bringe frem det beste i mennesker. Kristendommen er den ledende religionen i Norge, og de aller fleste kristne i Norge har ingenting imot homofile. Den slags fordommer lever like sterkt blant ikke-religiøse som blant religiøse, og handler for de fleste ikke om hva som er "rett" ifølge Gud, men hva folk (de fordomsfulle) mener er "rett" for menneskeheten fra naturens side.

Gudfryktighet kan også bringe frem det verste i folk, noe det vil være ganske lett å finne eksempler på. Og det var vel mest den sorten religion forfatteren mente det var greit å hate. Fordi den ødelegger mennesker. Jeg oppfattet det ikke som et krigsrop til å hate all religion, og slett ikke religiøse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende de sier og gjør mye positivt, men det finnes ingen tvil i meg om at de også lærer unge svært dårlige holdninger og står for mye som jeg ikke kan stille meg bak. Akseptanse er i det alle fall ikke de forkynner, selv om de liker å påstå det. De forventer at folk skal akseptere deres livssyn mens de åpenlyst spytter på andres. Det er ikke greit.

Dette provoserer meg. Jeg er kursleder i Human-Etisk Forbund, og jeg lurer veldig på nøyaktig hva det er du mener vi lærer ungdommen som er "dårlige holdninger". Ungdommene lærer om menneskerettigheter, etikk, samliv og seksualitet, ansvar for verden, miljø, humanisme, toleranse, identitet - ikke et sted på dagsordenen står det "spytte på andres livssyn".

At man er uenig i troen på Guds eksistens er forøvrig ikke å "spytte" på andres tro. At man ønsker religionsfrihet (og frihet fra religion) betyr ikke at man ønsker å tråkke på andres tro, snarere tvert i mot. Til stadighet står det representanter fra diverse religiøse trossamfunn og roper "Jesus lever!", holder tordentaler om hvor du havner hvis du ikke tror, deler ut brosjyrer og jeg vet ikke hva på gata. At Human-Etisk Forbund fremmer forskning som en motvekt til dette, kan jeg umulig se mangler toleranse for andre.

Når det gjelder den konkrete talen referert til i artikkelen: talerne i konfirmasjonene er som regel innleide, og skriver selv sine taler. Human-Etisk Forbund står ikke nødvendigvis for det samme som det taleren gjør, jeg har vært tilstede ved mange konfirmasjoner og har aldri hørt en tale i samme "gate" som den vist i artikkelen. Likevel greier jeg ikke å bli fryktelig provosert - jeg hadde ikke stilt meg opp og sagt noe sånt, men vi har ytringsfrihet og den gjelder humanister også - ikke bare religiøse. Akkurat som religiøse er individer er humanister det også, så å bombastisk konstatere at "de" i HEF spytter på andre vitner om en svært snever og lite tolerant holdning ovenfor andre mennesker.

• Liker 5
Skrevet

Dette provoserer meg. Jeg er kursleder i Human-Etisk Forbund, og jeg lurer veldig på nøyaktig hva det er du mener vi lærer ungdommen som er "dårlige holdninger". Ungdommene lærer om menneskerettigheter, etikk, samliv og seksualitet, ansvar for verden, miljø, humanisme, toleranse, identitet - ikke et sted på dagsordenen står det "spytte på andres livssyn".

At man er uenig i troen på Guds eksistens er forøvrig ikke å "spytte" på andres tro.

Å ta på seg sovemasker i kirken (f.eks.) er å spytte på andres tro. Det er én ting å nekte å gå inn - det er greit og det respekterer jeg - men når man først er inne bør man sitte pent og oppføre seg som folk. Det stuntet gjorde at jeg mistet mye respekt for arbeidet til HEF, de kunne like godt stukket fingrene i ørene og sunget "lalalalalala" - det ville vært rett opp samme gate.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hat er lite konstruktivt uansett hvem som hater.

Hat er megakonstruktivt.

"In order to create you must destroy" -Satyricon, Prime Evil Renaissance.

Å ta på seg sovemasker i kirken (f.eks.) er å spytte på andres tro. Det er én ting å nekte å gå inn - det er greit og det respekterer jeg - men når man først er inne bør man sitte pent og oppføre seg som folk. Det stuntet gjorde at jeg mistet mye respekt for arbeidet til HEF, de kunne like godt stukket fingrene i ørene og sunget "lalalalalala" - det ville vært rett opp samme gate.

Da har du virkelig misforstått omstendighetene rundt situasjonen. Dersom skolebarn og ungdom ikke hadde blitt sent i kirken i offentlig regi, ville det heller aldri skjedd! Problemet er at noen har bestemt at alle barn skal sendes til kirken, og de som ikke vil må ha beskjed fra foreldre eller foresatte. Slik kan ikke norsk offentlig skole være! Det er en urimelig ordning, og et "sovemaskestunt" er bare en mild reaksjon på det overgrepet som begås mot religionsfriheten!

Endret av Ekerilar
  • Liker 2
Skrevet

Da har du virkelig misforstått omstendighetene rundt situasjonen. Dersom skolebarn og ungdom ikke hadde blitt sent i kirken i offentlig regi, ville det heller aldri skjedd! Problemet er at noen har bestemt at alle barn skal sendes til kirken, og de som ikke vil må ha beskjed fra foreldre eller foresatte. Slik kan ikke norsk offentlig skole være! Det er en urimelig ordning, og et "sovemaskestunt" er bare en mild reaksjon på det overgrepet som begås mot religionsfriheten!

Det er bareå få en liten lapp fra mor eller far hvor det står "mitt barn skal ikke i kirken". Det er ikke verre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Det var ikke HEF som stod bak den kampanjen. Det var humanistisk ungdom (akkurat som ungdomspartiene noen gang gjør andre ting enn moderpartiene i politikken).

2. Kampanjen var en markering for å vise at man var uenig i å bruke skoletiden til religionsutøvelse, og at dette hører privatlivet til. Det skal være unødvendig å be om fritak - de som ønsker å gå i kirken kan gjøre dette på sin egen fritid. Jeg mener de brukte ordtaket "Don't pray in my school, and I won't think in your church" (eller så var det i forb. med øreproppkampanjen). Det er satt ekstremt på spissen, nettopp for å få igjennom et poeng:å vise hvor respektløst det er ovenfor ikke-kristne å forvente at de skal lytte til forkynnelse av kristendom i skoletiden (altså: like respektløst som å insinuere at de som er kristne ikke kan tenke selv).

3. Jeg er ingen personlig fan av den måten å gjøre det på, men disse ungdommene ønsket å sende ut et budskap om hvor hårreisende de syntes dette var - det betyr ikke at alle i HEF står bak de konkrete kampanjene.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...