Orthia Skrevet 6. november 2003 #1 Del Skrevet 6. november 2003 Hvor viktig tror dere utseende er når det gjelder å få seg jobb? I min tidligere jobb ansatte jeg folk som skulle jobbe i butikk, og det ville være løgn å si at ikke det hadde betydning hvordan arbeidssøkeren så ut... Stikkordet var selvsagt "presentabel", da, ikke "pen". Hva sier dere som har ansvaret for ansette folk i ulike yrker? Og er det noen som har opplevd å få eller IKKE få en jobb på grunn av utseendet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shivani Skrevet 6. november 2003 #2 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg har opplevd å få jobb et par ganger p.g.a. utseendet. Nå skal det sies at dette var i den usannsynlig overfladiske kosmetikkbransjen. Jeg har egentlig ikke så mye å si om det, bortsett fra at det føltes litt absurd, da jeg ikke uansett klarer å se meg selv på samme måte som de gjorde. Men de satte store krav til utseendet, og det står det på attesten den dag i dag. Dette har ikke alltid vært like positivt da jeg tror noen ansettere i senere jobber jeg har søkt kunne ha sett på meg som en pyntedukke, noe som ikke er tilfellet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 6. november 2003 #3 Del Skrevet 6. november 2003 I service yrker som butikker, advokatfirmaer, hotellbransjen og treningsstudioer tror jeg utseende har masse å si, dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #4 Del Skrevet 6. november 2003 I service yrker som butikker' date=' advokatfirmaer, hotellbransjen og treningsstudioer tror jeg utseende har masse å si, dessverre [/quote'] Hmmm....hva slags jobb i advokatfirmaet snakker vi om her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 6. november 2003 #5 Del Skrevet 6. november 2003 I enkelte yrker, spesielt serviceyrker, *har* utseendet mye å si for hvem man skal ansette. Jeg syntes ikke dette er noen "desverre", mer et faktum. Når jeg skal til hudpleier f.eks, ser jeg alltid an huden til vedkommende før jeg bestiller timen. Aldri i verden om jeg hadde gått til en hudpleier med håpløs livløs, kvisete hud. Om h*n ikke kan ta vare på sin egen hud, hvordan skal man da tro at vedkommende kan ta vare på min? På samme måte kan jeg nevne treningsstudio - om en håpløst utrent person hadde skulle rådgi meg i min trening, hadde eg ikke stolt på at vedkommende visste hva h*n snakket om. Jeg ville aldri handlet på et bakeri der h*n bak disken bærer preg av å ikke følge normen når det gjelder hygiene. For å nevne noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 6. november 2003 #6 Del Skrevet 6. november 2003 I service yrker som butikker' date=' advokatfirmaer, hotellbransjen og treningsstudioer tror jeg utseende har masse å si, dessverre [/quote'] Jeg tar dette som et kompliment Men utover det så har jeg ikke lagt noe merke til dette 'fenomenet'. Men det kan kanskje være at det er sånn når det kommer til kosmetikkbransjen. De har jo nettopp med kosmetikk og gjøre, og da er det vel forståelig at de vil ha noen som kan, på best mulig måte, stå i tråd med produktene deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 6. november 2003 #7 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg har flere ganger unnlatt å søke på jobber hvor det kreves bildet. Jeg er rett og slett meget ufotogen. (eller kanskje det var utseende generelt det var noe i veien med :klø Helt alvorlig synes jeg at det er greit å forvente at en man skal ansette er representabel i forhold til de retningslinjer firmaet har, men å ikke ansette noen fordi de ikke er pene nok er uakseptabelt. Problemet er vel hvor man skal dra grensen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 7. november 2003 #8 Del Skrevet 7. november 2003 Felicia,- mener du her at det kun er pene folk som har god hygiene, pen hud, pen framtreden og god serviceinnstilling ? Ang hudpleier med kviser : Jeg har vært hos hudpleier en gang og hun hadde "kvisearr". Det er flere grunner til kviser. Ikke bare har det med rens og stell å gjøre. Jeg tror ALLE hudpleiere er nøye med huden sin jeg. Man kan vel godt få kviser og eksem og andre reaksjoner av ting som DU som kunde ikke vet om ? Denne hudpleieren jeg gikk hos var svært dyktig uansett. Sålenge man er kompetent så bør det være det viktigste. Må man være modellpen i enhver situasjon og et hvert yrke nå ? Føler det nesten sånn etter som jeg leser tråden her i allefall.... Jeg synes det bør holde i massevis at personen som skal representere firmaet / butikken - you name it,- er velstelt og representabel. Og kler seg greit og sømmelig etter hva jobben tilsier og har en åpen og hjelpsom holdning ovenfor kundene. Skal man ha gått på Modellakademiet for å ha enhver jobb liksom ? Begynner å få virkelig hetta jeg. Jeg ser vel - normal ut. Men føler at jeg må se så smellvakker ut og "perfekt" ut som mulig i de jobbene jeg søker på..... Dvs. alt som har med direkte face to face kundebehandling i allefall. Jeg får panikk snart... Bør de ikke sette andre kvaliteter først ? Er heller ikke glad i stillingsutlysninger der man blir dømt ut ifra bildet. For det første så synes jeg det er en litt grunn holdning arbeidsgiver viser. For det andre så ser mange - normalt pene folk - ofte ikke ut som seg selv på fotografier. Jeg liker i allefall å se "normale" personer i butikker, også i parfymerier og hudpleiesalonger. Om det står en høy, tynn, oversminket, "trendy" og overlegen snuppe bak disken så er jeg lite interessert i å handle i forretningen. Jeg tror de fleste liker å se "normale" folk i butikkene og i serviceyrker jeg. Om jeg ser en "tykk" eller "mindre pen" person bak disken i et parfymeri eller en "bedre" klesbutikk, så ergrer jeg meg ikke over det. For stort sett så er nevne personer helt korrekte i utseende og framtreden. Og ikke minst ,- serviceinnstillinen og kundebehandlingen er bra. Det er selvfølgelig et krav at man alltid SER pen og velstelt ut, og har en upåklagelig hygiene. Uansett. Synes bare det er vilt å sette som krav at man er "pen"..... Og at kun de "peneste" får jobb..... Dessuten så er det jo delte meninger om hva som er vakkert / pent og ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2003 #9 Del Skrevet 7. november 2003 Felicia' date='- mener du her at det kun er pene folk som har god hygiene, pen hud, pen framtreden og god serviceinnstilling ?[/quote'] Nei - det gjør jeg ikke. Jeg sa ikke at folk må være smellvakre for å jobbe i serviceyrker. Jeg forsøkte vel å si at så lenge man har god hygiene, pen hud, pen fremtreden og god service instilling så er man i mine øyne per def. "pen". Om du skjønner forskjellen? Det har ingenting med om man er smellvakker eller ikke, men jeg syntes man kan sette krav til utseende i enkelte yrker. Da sier jeg ikke at man må være "pene" for å få en jobb. Vil også nevne at jeg tror at så lenge en person tar var på seg selv, sin personligehygiene og sin fremtreden, så finnes det svært få personer som ikke er "pene". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 7. november 2003 #10 Del Skrevet 7. november 2003 Gjesten over er meg - var visst logget ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2003 #11 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg tror utseendet har mye å si. Ble en gang ansatt selv med ordene "Du ser så snill og søt ut" hengende etter meg når jeg gikk for å få opplæring. Hadde ingen respekt for den arbeidsgiveren den tiden jeg arbeidet der. Hilsen pen og slank, men ingen bimbo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 7. november 2003 #12 Del Skrevet 7. november 2003 Det er klart utseende har noe å si når en skal ut på arbeidsmarkedet - i de aller, aller fleste tilfeller i alle fall. Men, med utseende snakker jeg ikke om ett vakkert yttre, nei som så mange andre nevner handler det om å være representabel. Og det igjen handler om god hygiene, hyggelig fremtreden og riktig innstilling. Jeg synes det hadde vært rart om ikke disse tingene ble tatt hensyn til ved ansettelser :-? . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 7. november 2003 #13 Del Skrevet 7. november 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 7. november 2003 #14 Del Skrevet 7. november 2003 Vel, jeg har nå sett flere eksempler på det motsatte også da……..mennesker i service-yrker m et så spes utseende at jeg har blitt helt fascinert. Tidligere da vi hadde postkontor i nabolaget, jobbet det en dame der m et så spes utseende, muligens en fødselsskade, hva vet jeg, at jeg ikke klarte å la være å tenke at den som ansatte henne måtte da være et veldig sympatisk menneske…..Det gikk utrolig treigt i kassa hennes også; hun jobbet ikke veldig effektivt for å si d mildt, tok seg god tid til kunden, småpratet og holdt på mens køen ble lengre og lengre…….Måtte ta meg sammen for ikke å ergre meg, :oops: men heller tenke positivt, at denne damen var nå hyggelig, og så kos’lig at hun hadde jobb og så ut til å trives så godt m å sitte i kassa og ha kundekontakt. Når man gang på gang møter en dame i det parfymeriet man bruker, alder kanskje 50 pluss minus, som er noe av det mest spesielle jeg har sett; opptupert, kølsvart hår, svart øyenskygge rundt øynene, lange svarte løsvipper og et tykt lag av brunkrem……….Jeg rygger hver gang…pga alt det svarte, men dama er jo veldig hyggelig og hjelpsom, så for meg må hun få se ut hvordan hun vil……Er vel hun som eier parfymeriet, ellers hadde hun vel ikke fått lov…..Skal innrømme det; tanken har slått meg…. Ordet 'presentabel' er vel ikke det første som faller meg inn når jeg tenker på disse to eksemplene på personer i serice-yrker.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 7. november 2003 #15 Del Skrevet 7. november 2003 I studietiden jobbet jeg som servitør på et trendy utested i Oslo, jeg anser meg selv som en meget normal person. Jeg ble rimelig overrasket når Aftenposten brukte min arbeidsplass som eksempel på steder i restaurantbransjen som ansatte folk på grunn av utseende. Det var også ganske rart å se at sjefen bekreftet Aftenpostens påstander. Jeg ble ikke veldig lenge i den jobben etter avisoppslaget, følte meg skikkelig stemplet som dum og deilig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2003 #16 Del Skrevet 7. november 2003 Når man gang på gang møter en dame i det parfymeriet man bruker, alder kanskje 50 pluss minus, som er noe av det mest spesielle jeg har sett; opptupert, kølsvart hår, svart øyenskygge rundt øynene, lange svarte løsvipper og et tykt lag av brunkrem……….Jeg rygger hver gang…pga alt det svarte, men dama er jo veldig hyggelig og hjelpsom, så for meg må hun få se ut hvordan hun vil……Er vel hun som eier parfymeriet, ellers hadde hun vel ikke fått lov…..Skal innrømme det; tanken har slått meg…. Dette høres ut som en dame som jobbet på et parfymeri på Grunerløkka for noen år tilbake. Det var i Thorvald Meyers gate ved Olav Ryes plass... Hun liknet akkura på beskrivelsen Chimp kommer med. Veldig oversminket, og det ser ut som om hun ville likne på en voldsom utgave av Elizabeth Taylor.... Hun hadde også en svært rosa liknende leppestift e.l. Ble litt paff første gangen jeg så henne, men hun var jo kjempehyggelig og serviceminded :D Kanskje det var samme dama ? - Diva, ikke innlogget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 7. november 2003 #17 Del Skrevet 7. november 2003 Ser absolutt ikke bort fra det, men vil ikke si hvor hun er idag pga reglene om personvern. Men jeg lurer alltid på om all sminken hennes skal KAMUFLERE et el annet.....Det er det mest eksreme jeg noensinne har sett..........Og det paradoksale er jo at hun står i et parfymeri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeNedra Skrevet 7. november 2003 #18 Del Skrevet 7. november 2003 jeg vil tro at det har mer med om personen ser: hyggelig, imøtekommende, sunn og oppegående ut. Om jeg skulle ansatt folk hadde jeg nok også sett på utseende og ikke ansatt "stygge" folk. MEN hva er stygt? Jeg vil si at folk "skifter" utseende etterhvert som en snakker med dem. Det vil si i et intervju finner en jo ut om vedkommende kan være hyggelig og utstråle noe positivt. Så dersom en person som i utgangspunktet ser uattraktiv kommer inn i intervju rommet og oppfører seg veldig bra, ville jeg ha sett personen som mindre uattraktiv og mer attraktiv allikevel og personen kunne fått jobben heller enn en flat og blank veldig attraktiv person. Men det er vel heller ikke til å glemme at dersom man både er attraktiv og hyggelig så har man antageligvis bedre sjanser ettersom førsteinntrykket er bedre.. Tror faktisk det finnes studier og eksperimenter på at attraktive(les symmetriske i ansiktet) får mindre kauksjon enn andre, mindre fengselstraffer og lettere jobb. (studier fra usa). skummelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 7. november 2003 #19 Del Skrevet 7. november 2003 Ser absolutt ikke bort fra det' date=' men vil ikke si hvor hun er idag pga reglene om personvern. Men jeg lurer alltid på om all sminken hennes skal KAMUFLERE et el annet.....Det er det mest eksreme jeg noensinne har sett..........Og det paradoksale er jo at hun står i et parfymeri! [/quote'] Skjønner godt at du ikke vil si hvor hun er nå. Det går helt fint :D Var bare så kjent beskrivelse, at det MÅTTE være henne Kjempehyggelig var hun i allefall Men må absolutt si at sminken var horribel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente76 Skrevet 11. november 2003 #20 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg har jobbet i en matbutikk i nesten to år før jeg slutta pga jeg skulle flytte, og har søkt på forskjellige jobber, men har kun fått beskjed om at stillingen var besatt, og en uke etter så sto den stillingen ledig igjen. Fikk vite på den ene at den ene sjefen tålte ikke "tryne" på meg, og det er før hun vet hvem jeg er. Og det syns jeg er å dømme folk uten å gi folk sjanse. Har oxo meget bra sluttattest fra den gamle jobben, trodde at det skulle bli lettere med den. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå