Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei!

Har fått ny jobb og må si opp mmin nåværende jobb.

min nåværende jobb har jeg gfått gjennom bemanningsselskap,.og har derfor i hht kontrakten 1mnd oppsigelse.Jeg vil gjerne si opp så fort som mulig da min nye jobb trenger meg. men hvordan vil dere tolke dette:

"Etter prøvetiden har begge parter gjensidig rett til å si opp arb forholdet med 1måneds skriftlig varsel regnet fra første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted., jfr for øvrig arb miljølovens regler for oppsigelse."

Hva vil dette si? Jeg skal si opp stillingen idag,har skrevet brev og skal levere. vil det si at jeg kan slutte i min nåværende jobb etter 1måned. eller må jeg vente til begynnelsen av neste måned (1juni) og si opp da og slutte i jobben 1juli?? for det står regnet fra første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted men idag er det 9mai,så det gjelder ikke når jeg sier opp nå???

hjelp noen...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,gjelder fra 1 juni desverre,så er du ferdig der 1 juli men snakk med de så kansje de slepper deg før tiden,de fleste er greie sånn ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Det vil si at du kan levere oppsigelsen din når som helst, men oppsigelsestiden din begynner ikke før den 1 i påfølgende måned. Leverer du 31 mai starter oppsigelsestiden din 1 juni. Leverer du i dag starter den også 1 juni.

Du kan derimot snakke med bedriften du jobber for og spørre om det er mulig å fratre stillingen din tidligere. Hvis det ikke er mulig, så må du bare forholde deg til at du må jobbe ut oppsigelsestiden din. Hvis du nekter så kan de i verste fall trekke deg for retten og kreve deg for utgifter du har påført dem i perioden du ikke har dukket opp på jobb.

Skrevet

skjønner...det eer bare det at den nye jobben min trenger meg om 2uker,og jeg må svare om jeg kan jobbe da eller ikke...for en krise...

Skrevet

Det betyr at du kan levere oppsigelsen når som helst, men at de må få den senest siste dag i mai, for at oppsigelsestiden skal begynne å løpe fra 1. juni.

AnonymBruker
Skrevet

skjønner...det eer bare det at den nye jobben min trenger meg om 2uker,og jeg må svare om jeg kan jobbe da eller ikke...for en krise...

Du burde vel strengt tatt sjekket opp oppsigelsestiden din før du skrev kontrakt på ny jobb.

• Liker 1
Skrevet

Jobber du fast hos din gamle jobb? Snakk med sjefen din og forklar situasjonen :) De fleste er forståelsesfulle :) Hvis ikke den gamle jobben er forståelsesfull får du forklare dette til den nye jobben og si at du er helt ferdig der 1.juli.

Skrevet

Snakk med arbeidsgiveren din. Kanskje slipper de deg.

Men de kan kreve at du jobber ut juni måned.

Dette vet ny arbeidsgiver også, det er helt vanlig å måtte vente litt på nyansatte, alternativt må man ansette noen som er arbeidsledige.

Dette er ingen krise - forhør deg på gammel arbplass og gi beskjed på ny. Ferdig.

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med gammel arbeidsplass, i DAG!!

Ikke prøv å påtvinge eller noe slikt, men lever oppsigelsen, forklar at din nye jobb ønsker å vite om du kan starte tidligere og at du dermed lurer på om det er noen sjans for de å slippe deg før oppsigelsestiden din er over.

Du HAR oppsigelsestid ut juni om du sier opp i mai, så du har ikke noe krav til å få gå tidligere, men om de er greie, så er det mange som lar folk gå. Det kommer jo også litt an på deres behov.

Hva slags stilling er du i, hovr raskt klarer de å få inn noen til å erstatte deg, blir det dyrere for dem å leie inn vikar fordi de ikke får en ny raskt nok etc etc.

men snakk med dem du, jo tidligere jo bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...