Gå til innhold

Oppussing igjen...........


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest *anonyma*

Here we go again.

Vi har så vidt begynt på siste del av oppussinga, gangen. Vi har fått nytt gulv pga en vannskade og nå har vi tatt ned gammel stygg tapet. Under er det delvis murvegg (skikkelig betong) og delvis gips(?)plater.

Men hva så?

Jeg har lyst på litt avveksling fra tapet/malte vegger og kunne tenke meg enten malt panel eller pusset mur, men hvordan få til dette på så forskjellig underlag? Betongen er ikke spesielt spikrevennlig. så panel blir kanskje litt vanskelig? Veggene er stygge med mange hull som krever endel sparkling. Tenkte derfor på å pusse veggen for å få murstrukur på den og skjule endel. Men hva skal man bruke? Finnes det noe måte å gjøre dette på egenhånd? Kan man gjøre noe sånt oppå gipsplater?

Gode forslag mottas med takk.

Gangen er lang og smal og med 5 dører så det er ingen store veggflater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet det finnes sånn strukturmaling som gir en gips-/muraktig finish. Men om det er det du er ute etter eller om det kan brukes på det underlaget du har, se det vet jeg virkelig ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn murmaling kan brukes på det meste - bare grunn med Heftgrunn først.

Malingen er ganske udrøy i bruk, - jeg blandet den ut med ca 40% vanlig hvit latex maling når jeg malte en pipe på hytten. Dette gjorde jeg fordi jeg ønsket muren "finere" og fordi jeg hadde kjøpt for lite maling.... Resultatet ble veldig bra. Jeg malte brannmuren og området rundt også, dette området var gips.

Når jeg malte brukte jeg en spesialrulle; den har huller som forsterker strukturen.

Det upraktiske med slik mur er at den blir ganske "kvass" - altså ganske lett å skrape seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det der hørtes spennende ut Mie. Var det den fra Nordsjø som heter Sand du brukte? Eller var det noe annet? Hvordan gjør man med underlaget da? Jeg tenkte at man kanskje kan male rett på sparklet og grunnet vegg, at man ikke trenger å legge på noen form for underlag (overmalbar tapet/papir etc) oppå veggen.

Er litt grønn på akkurat dette.

Finnes det noen type murpuss som er enkel å bruke slik at man et kan legge et tynt lag for å få lik struktur over det hele og så male? Vi har jo to forskjellige typer vegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det upraktiske med slik mur er at den blir ganske "kvass" - altså ganske lett å skrape seg på.

Og bokstavelig talt umulig å vaske!

Ligg unna grov murstruktur dersom du ikke vil male om igjen annet hvert år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enig med Revetispa.

Prøver du å vaske en slik vegg med struktur, så sitter filla igjen.

Og hvite vegger blir møkkete og stygge veldig fort.

Må nok males ganske ofte, ja.

Ergo.. ikke noe for meg! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *anonyma*
For sikkerhets skyld er "muren" vanskelig å fjerne også. Jeg ville satsa på ekte' date=' overmalt murpuss.[/quote']

Takk, du er nok en lur rev. Gidder du å gi meg en liten innføring i "hvordan pusse og male en vegg"? Dvs, male kan jeg, men hvilke materialer er best å bruke etc.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ingen murer, men om du går til en fargehandel eller et byggvarehus med fagfolk får du all hjelp du trenger der.

De kan også fortelle deg hvordan du kan pusse gipsen og hva du må gjøre først. Regner med at du må forsegle gipsen med en eller annen form for grunning så den ikke går i oppløsning.

Når du maler på mur skal du alltid bruke vannbasert maling. Alle teknikker som kan brukes på plater og panel kan også brukes på mur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at muren er umulig å vaske! Den må overmales når det er aktuelt.

Mur maling er en enkel og grei måte å "fjuske" litt på når underlaget er skakt, skjevt og vanskelig å pusse for oss som ikke er fagfolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...