Hector Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Det er sikkert noen som har stilt lignende spørsmål før, men jeg tror heller jeg vil spørre selv Jeg er da altså en mann som sliter litt med håret. HVER ENSTE GANG jeg begynner å få litt lengde på håret, så får jeg litt uttørka hår på sidene. Det kan vel også kalles for tørre tupper eller noe lignende. Hva kan jeg gjøre for å forhindre dette? Jeg har nå kort hår, og har bestemt meg for å spare til langt, men jeg vil helst slippe dette problemet. Går det an å fikse dette når det allerede har skjedd? Eller må man bare klippe det av? Det er bare på håret på sidene av hodet at jeg får tørre tupper, håret på resten av hodet er helt normalt. Jeg vil tro at det er noen frisører og kloke kvinnfolk her inne som kan hjelpe meg litt Jeg dusjer foresten hver dag og bruker sjampo / balsam sikkert 3 ganger i uka. HVA jeg bruker når det kommer til sjampo / balsam er faktisk helt tilfeldig. Jeg bare tar det jeg finner, uten å se så mye på beskrivelse eller merke. Tusen takk for tips / informasjon
Djungelvrål Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 (endret) Hår er dødt, slik som negler og kan ikke fikses. Splittet tørt hår må klippes bort. Man kan kure og på den måten forebygge, men ødelagt hår er ødelagt hår. Kur og balsam gjør bare at det SER finere ut. Hvis man klipper det en halv cm hver annen mnd er mye gjort. Da har man fjernet det værste. Videre hjelper det å ikke bruke så mye føner, rettetang osv. Bleking av hår sliter veldig, det må unngås hvis en har skjørt hår og skal spare. Farging sliter også men i mindre grad. Det er også lurt og ikke ha det for mye i strikk eller sette det opp med klemme, da dette lager knekk på håret. Edit: er ikke frisør, men har slitt med tynt og skjørt hår hele livet. Endret 8. mai 2011 av Vinnie
Lulilelu Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 Det er så mye jeg kunne skrevet her, men jeg holder det så kort som mulig. Ikke vask håret hver dag. Det sliter på håret. Bruk balsam hver eneste gang. Shampo åpner skjellagene, balsam lukker dem. Håret trenger både proteiner og fuktighet. Bruk proteinkur ca 1 gang i mnd (la virke i noen minutter) og fuktighetskur 1 gang i uken (la det virke så lenge som du gidder). Anbefaler Redken Cat Treatment og Redken All soft. Anbefaler også Jocio K-pak kurene. Frisørprodukter er absolutt å anbefale og trenger ikke å være dyrt så lenge du kjøper på nett. Dette gjelder også shampo og balsam. Feelunique.com er billig og frakt er inkludert i prisen. Bruk valutta i britiske pund. Ikke børst/kam håret når det vått. Håret tåler mye mindre når det er vått. Om du må, bruk en grovtagget kam. Håret bør stusses med jevne mellomrom. Har hårstråene delt seg på enden så er det bare å klippe det vekk, for ingen produkter i verden kan fikse det. Når håret allerede er slitt i tuppene så fortsetter det fortere enn håret vokser, ergo det blir ikke langt.
Lykkelitenen Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 Om håret bare er tørt kan man fint gi det ny fukt, men er det slitt må det klippes, siden slitt og skadet hår ikke kan repareres, slik som Vinnie her nevner. Det høres ut som om ditt hår et tørt, spesielt siden du er mann og de færreste menn bruker varmestyling o.l, da kan en god kur hjelpe deg. Invester i en god fuktighetskur, en god shampo og balsam (det koster mer med kvalitet, men det er verdt det!). Tar du turen innom en frisørsalong eller en butikk som fører gode merker (Vita, noen utvalgte Cubus, Kicks o.l) vil de kunne se på håret ditt og anbefale noe til deg og ditt hår. Selv har jeg gode erfaringer med KMS sin Moist repair, Aussie Miricle Moist, Bjørn Axen repair og Redken All Soft.
Lykkelitenen Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 Og som Lulilelu skriver, kjøp frisørprodukter på nett, man kan spare en formue
Stinkerbell Skrevet 8. mai 2011 #6 Skrevet 8. mai 2011 Jocio K-pak-kuren har jeg hørt mye positivt om, får man kun kjøpt den på nett? Er ikke så glad i å handle på nettet, jeg.
Hector Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2011 Oi! Mye her jeg ikke visste. Jeg har alltid pleid å kammet håret mens det har vært vått, men det skal jeg altså slutte med. Som sagt så får jeg bare slike tørre tupper når håret har nådd en viss lengde, hva kan dette ha seg? Er det tilfeldig, eller er det slik det fungerer? Bør jeg bruke shampo og balsam hver dag? Har hørt at dette kan være utrolig dårlig / skadelig for håret? Når jeg sparer til langt hår pleier jeg egentlig ALDRI å stikke innom en frisør for å stusse litt. Jeg bare lar det vokse til jeg har en lengde jeg trives med. Hvor ofte burde jeg stikke innom å stusse for å "forhindre" dette problemet? Dere nevner forskjellige ting som kan gjøres for å forebygge dette problemet. Er dette noe som må gjøres hele tiden / så lenge jeg har / ønsker å ha langt hår? Jeg bruker foresten ikke rettetang eller hårvoks eller noe lignende. Takk for svar
Lulilelu Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Oi! Mye her jeg ikke visste. Jeg har alltid pleid å kammet håret mens det har vært vått, men det skal jeg altså slutte med. Som sagt så får jeg bare slike tørre tupper når håret har nådd en viss lengde, hva kan dette ha seg? Er det tilfeldig, eller er det slik det fungerer? Bør jeg bruke shampo og balsam hver dag? Har hørt at dette kan være utrolig dårlig / skadelig for håret? Når jeg sparer til langt hår pleier jeg egentlig ALDRI å stikke innom en frisør for å stusse litt. Jeg bare lar det vokse til jeg har en lengde jeg trives med. Hvor ofte burde jeg stikke innom å stusse for å "forhindre" dette problemet? Dere nevner forskjellige ting som kan gjøres for å forebygge dette problemet. Er dette noe som må gjøres hele tiden / så lenge jeg har / ønsker å ha langt hår? Jeg bruker foresten ikke rettetang eller hårvoks eller noe lignende. Takk for svar Håret har lettere for å bli slitt jo lengre det er. Det er jo fordi den nederste delen på et langt hår kan være flere år gammelt og har gått igjennom mye mer slitasje enn det du har på toppen av hodet. Du må bruke shampo og balsam HVER gang du vasker håret. Min ikke vask håret hver dag. Det beste er hver tredje dag. Men blir håret ditt fort fett så begynn med hver andre dag først. Håret blir vant til hvor ofte det vaskes og regulerer seg deretter. Aldri glem balsam. Hvor ofte du må stusse tuppene er ganske inviduelt, noen må hver mnd mens andre hver 6 mnd. Normalen er ca hver 3 mnd. Alle tingene som har blitt skrevet til deg er ting som må gjøres hele tiden ja, for å forebygge slitt hår. Jo flinkere du er til å ta vare på håret, jo finere og lengre blir det. En ting til. Føn håret minst mulig. Må du føne det så bruke en varmebeskyttende spray først.
Djungelvrål Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 Går det greit å bruke leave inn balsam? Mitt hår blir flyete og vanskelig å style med vanlig balsam....
Lulilelu Skrevet 9. mai 2011 #10 Skrevet 9. mai 2011 Går det greit å bruke leave inn balsam? Mitt hår blir flyete og vanskelig å style med vanlig balsam.... Leave inn balsam bør ikke erstatte vanlig balsam. Det skal brukes i tillegg for ekstra fuktighet, beskyttelse og kontroll. Det er bedre enn å ikke bruke balsam i det hele tatt, men du bør heller prøve å finne en balsam som passer til håret ditt.
Hector Skrevet 9. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 9. mai 2011 Håret har lettere for å bli slitt jo lengre det er. Det er jo fordi den nederste delen på et langt hår kan være flere år gammelt og har gått igjennom mye mer slitasje enn det du har på toppen av hodet. Du må bruke shampo og balsam HVER gang du vasker håret. Min ikke vask håret hver dag. Det beste er hver tredje dag. Men blir håret ditt fort fett så begynn med hver andre dag først. Håret blir vant til hvor ofte det vaskes og regulerer seg deretter. Aldri glem balsam. Hvor ofte du må stusse tuppene er ganske inviduelt, noen må hver mnd mens andre hver 6 mnd. Normalen er ca hver 3 mnd. Alle tingene som har blitt skrevet til deg er ting som må gjøres hele tiden ja, for å forebygge slitt hår. Jo flinkere du er til å ta vare på håret, jo finere og lengre blir det. En ting til. Føn håret minst mulig. Må du føne det så bruke en varmebeskyttende spray først. Tusen takk. Jeg kommer til å dusje hver dag, men skal holde meg til sjampo / balsam hver 3 dag. Når jeg dusjer de dagene jeg ikke skal bruke sjampo / balsam, skal jeg prøve å ikke få vann i håret? Ikke vakse håret? Jeg bruker faktisk ikke hårføner ofte, så det går vel bra. Når du sier at jeg bør bruke sjampo og balsam hver 3 dag, spiller det noen rolle hvilken sjampo / balsam? Eller funker det greit med sånn du kjøper på en vanlig dagligvarebutikk? Takk for svar alle sammen!
mawia Skrevet 9. mai 2011 #12 Skrevet 9. mai 2011 Aloe Jojoba shampo og balsam passer både til kvinner og menn, og har fått ganske mye kryt. Kanskje det kunne vært noe for dem og? http://mademoiselledianne.com/ta-vare-pa-haret-med-jojoba
Lulilelu Skrevet 10. mai 2011 #13 Skrevet 10. mai 2011 Tusen takk. Jeg kommer til å dusje hver dag, men skal holde meg til sjampo / balsam hver 3 dag. Når jeg dusjer de dagene jeg ikke skal bruke sjampo / balsam, skal jeg prøve å ikke få vann i håret? Ikke vakse håret? Jeg bruker faktisk ikke hårføner ofte, så det går vel bra. Når du sier at jeg bør bruke sjampo og balsam hver 3 dag, spiller det noen rolle hvilken sjampo / balsam? Eller funker det greit med sånn du kjøper på en vanlig dagligvarebutikk? Takk for svar alle sammen! Dusje hver dag går helt fint så lenge du ikke vasker håret. Kan du unngå å få vann i håret så er det best. Hvis håret ditt blir fett før dag 3 så kan du begynne med å vaske håret hver 2 dag en stund og så gå videre til hver 3 dag. Husk å KUN bruke shampo i hodebunnen, IKKE i hele håret. Shampo og knikking i vått hår sliter på håret og håret blir uansett like godt vasket selv om du kun vasker hodebunnen. Selv om du ikke bruker hårføner så ofte så er det viktig å bruke en varmebeskyttende spray når du en sjelden gang føner det. Frisør shampo og balsam er absolutt best. Og det er ikke noe særlig dyrere heller hvis du kjøper på nett. Frisørprodukter er veldig drøy i bruk så trenger bare 1/3 i hånden av hva du normalt bruker med butikkprodukter. Når du skal spare til langt hår så er det ett produkt jeg absolutt vil anbefale deg å kjøpe, Redken Extreme Anti-Snap. Den tar du i tuppene i håndkletørt hår. Den beskytter håret slik at tuppene ikke blir så fort slitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå