AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Da har jeg fått meg jobb etter lengre tid som arbeidsledig,noe som er godt. Men jeg mistrives så fælt,kollegæne mine hilser ikke på meg og gir meg heller ingen smil. Dette er jobb på en kro,så den er jo ingen stor jobb.. Men jeg vil virkelig ikke jobbe der,jeg sitter på di i pausene å gråter fordi det gjør meg så utrolig deprimert at de jeg jobber med er sånn mot meg! Jeg vil si opp,har enda ikke skrive noe kontrakt så da har jeg vel ikke oppsigelsestid? Men samtidig så trenger jeg pengene,å har ikke rett på arbeidsledighetstrygd,ikke tjent nok Men noen som vet om jeg har rett på noe? Jeg vet samboer min blir sint på meg hvis jeg sier opp,men han vet ikke hvor mye jeg gruer meg til å dra på jobb... Beklager rotete innlegg
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 Hvor lenge har du jobbet der? Sier du hei til dine kolleger selv da? Har du eventuelt en sjef, en mellomleder etc som du kan snakke med om problemet?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 Jeg har ikke jobbet der mer enn 1 uke.. Jeg sier alltid hei og smiler,prøver alltid å snakke med de,men de unngår meg. Jeg tørr ikke snAkke med sjefen om Det
The Kitten Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 Hvis du bare har jobbet der en uke synes jeg du skal gi det litt mer tid. 2
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 Jeg synes du skal gi det litt tid jeg. 1 uke er ikke lenge, men på annen side er det virkelig ikke bra hvis du mistrives så sterkt heller. 1
Zerox Skrevet 8. mai 2011 #6 Skrevet 8. mai 2011 Jeg kan ikke helt fri meg fra tanken paa at du legger for mye i andres unnlatesler. De kan vaere usikre, akkurat som deg. Det som for deg virker som en etablert gruppe kan i virkeligheten vaere en gruppe usikre enkeltmennesker. Du sier at de ikke hilser paa deg. Hilser du paa dem? Faktum er at svaert mange mennesker er svaert usikre. For den som er usikker saa vil et nytt tilskudd pa arbeidsplassen fortone seg som et tilskudd til en gruppe som en selv ikke definerer seg som en del av (Jeg har vaert der selv). Jeg kan forestille meg at det paa en kro, kanskje med raskt skiftende arbeidsstokk og stressende arbeidsoppgaver, saa vil en del av arbeidsstokken vaere i daarlig humoer. Dette har imidlertid ingenting med deg aa gjoere. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #7 Skrevet 8. mai 2011 Jeg er enig med de andre, gi det litt tid. Samtidig skader det ikke å være på utkikk etter andre jobber, og hvis du finner en du virkelig ønsker, så kan du jo bare søke på den. Men ikke slutt, særlig ikke siden du ikke har rett på arbeidsledighetstrygd og ikke har jobbet der mer enn en uke. Ting kan fort snu, bare fortsett med å prøve å få kontakt.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #8 Skrevet 8. mai 2011 Jeg har alltid slitt med depresjon og har veldig mye vondt innvendig. Jeg har store problemer med sosiale tinf,som jobb osv.. Noen som vet om man har rett på noe støtte?
Zerox Skrevet 8. mai 2011 #9 Skrevet 8. mai 2011 Jeg har ikke jobbet der mer enn 1 uke.. Jeg sier alltid hei og smiler,prøver alltid å snakke med de,men de unngår meg. Jeg tørr ikke snAkke med sjefen om Det OK, hvis du sier hei, saa synes jeg det er litt rart hvis ingen hilser tilbake. Kan du si noe dine kollegers opptreden mot hverandre?
The Kitten Skrevet 8. mai 2011 #10 Skrevet 8. mai 2011 Jeg har alltid slitt med depresjon og har veldig mye vondt innvendig. Jeg har store problemer med sosiale tinf,som jobb osv.. Noen som vet om man har rett på noe støtte? Skal du gi opp arbeidslivet etter én uke? 2
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mai 2011 #11 Skrevet 8. mai 2011 Jeg har alltid slitt med depresjon og har veldig mye vondt innvendig. Jeg har store problemer med sosiale tinf,som jobb osv.. Noen som vet om man har rett på noe støtte? Nei du har ikke rett på noen støtte. Det er klart det er vondt når du sliter med det sosiale og nye situasjoner er det verste som finnes i slike sammenhenger. Men blir dette virkelig noe bedre av at du begynner i en annen jobb et annet sted? Er det ikke bedre å prøve litt til og se hvordan det går. Lykke til!
FrøkenJosefine Skrevet 8. mai 2011 #12 Skrevet 8. mai 2011 Ingen arbeidsplass er kul den første uka, eller måneden.. det tar litt tid å venne seg til nye mennesker og situasjoner... Synes du skal gi det en del mere tid før du gir opp! Skjønner at det ikke er lett, men det er verdt det! Har selv vært ny i flere jobber og ene gangen synes jeg det var så grusomt at jeg gråt vær dag i tre uker før jeg fant meg til rette og hadde en kjempe fin arbeidsplass etter det, med knall kollegaer! Problemet i starten var at de var så vant til vikarer som kom og gikk at de ikke ga meg en sjanse fordi de trodde jeg ville forsvinne så fort! Lykke til! Dette klarer du!! Stå på og vær tøff!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #13 Skrevet 8. mai 2011 De sammen er en sammensveiset gjeng som ikke vil slippe meg inn,å jeg vet jeg ikke passer inn med de på noen måte. å gi opp arbeidslivet gjør jeg vel ikke,har jobbet siden jeg var 16! Men i det siste har jeg gått igjennom en del personlige ting.. For det er ikke det at jeg ikke vil jobbe,det er det at jeg er sliten og føler meg utilpass i denne verden.. Jeg er ikke lat! Jeg vil bare få være hjemme med meg selv,få gå igjennom dette, Men det går ikke uten inntekt
Riskrem Skrevet 8. mai 2011 #14 Skrevet 8. mai 2011 (endret) Men hvorfor jobber du uten kontrakt? Det må du fikse så fort som mulig. Det er alltid slik at det er litt rart å begynne å jobbe et sted. Det tar alltid litt tid før man føler seg komfortabel. Det går mye bedre etter hvert, skal du se! Bare smil og vær hyggelig mot kollegene dine. Spør om hvordan det går, hvor kommer de fra, hvor lenge har de jobbet her osv... bare for å ha noe å prate om. Så går det bra vet du Endret 8. mai 2011 av Nøtteskall
The Kitten Skrevet 8. mai 2011 #15 Skrevet 8. mai 2011 De sammen er en sammensveiset gjeng som ikke vil slippe meg inn,å jeg vet jeg ikke passer inn med de på noen måte. å gi opp arbeidslivet gjør jeg vel ikke,har jobbet siden jeg var 16! Men i det siste har jeg gått igjennom en del personlige ting.. For det er ikke det at jeg ikke vil jobbe,det er det at jeg er sliten og føler meg utilpass i denne verden.. Jeg er ikke lat! Jeg vil bare få være hjemme med meg selv,få gå igjennom dette, Men det går ikke uten inntekt Hvor gammel er du nå? Du virker ganske ung på måten du skriver. Hvis du allerede har konkludert med at du ikke passer inn med dem er det jo greit. Alle går gjennom personlige ting i livet, men det blir ikke bedre av å sitte hjemme for seg selv. Om du allerede har bestemt deg for hva du vil gjøre, lurer jeg på hvorfor du ber om råd? 1
solkrem Skrevet 8. mai 2011 #16 Skrevet 8. mai 2011 Ny jobb er jo alltid slitsomt. Man kan ikke like mye som de man jobber sammen med, og kjenner dem ikke så godt. Det tar tid å føle seg komfortabel med ny jobb og kollegaer, og ei uke er jo veldig kort tid. Hold ut en stund til og vær grei med de andre ansatte, så går det seg sikkert til etter hvert
Lancelot Skrevet 9. mai 2011 #17 Skrevet 9. mai 2011 Jeg synes det høres veldig merkelig ut at de ikke hilser på deg eller snakker med deg, det er jo deres jobb nå å ta deg godt i mot og vise deg hvordan ting gjøres på stedet. Viser de deg virkelig ingen interesse overhodet? Spør de deg ingen personlige spørsmål eller snakker med deg når det er pauser? Det er helt normalt å være litt sjenert i starten på et nytt sted og det kan føles utrolig ubehagelig å være ny i en jobb hvor man stresser med å komme inn i rutiner samtidig som man skal prøve å være seg selv og knytte bånd til de andre ansatte. Sånt tar mer enn en uke, kan ta opptil en måned. Jeg lurer litt på når du starter på dagen, er det i værste rushet hvor alle stresser rundt er det forståelig at de ikke prater i vei, men hilse på hverandre er det minste man gjør. Arbeidskontrakt skal du ha, det er bare å snakke med sjefen om. Det skal skrives før man begynner i jobb, noe annet er sløvt og ikke greit. Vet du hvor mye lønna i er på, og om du har hel- eller deltidsstilling? Her må du også gjøre en jobb selv, du kan ikke stenge deg inne på do når det er pauser, du kommer ikke nærere de andre på den måten. De får heller ingen mulighet til å bli bedre kjent med deg dersom du stenger deg inne. Bit tenna sammen og snakk med de andre når det er pauser. Du trenger ikke spørre så mye men nok til at du også kan danne deg et bilde av de andre. På en annen side, dersom du lider av depresjon og ikke har det godt med deg selv er det legen du må snakke med, raskere enn svint. Legen din kan fortelle deg hva som må gjøres dersom hun/han mener det er behov for hjelp med dine personlige problemer. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #18 Skrevet 9. mai 2011 Da har jeg fått meg jobb etter lengre tid som arbeidsledig,noe som er godt. Men jeg mistrives så fælt,kollegæne mine hilser ikke på meg og gir meg heller ingen smil. Dette er jobb på en kro,så den er jo ingen stor jobb.. Men jeg vil virkelig ikke jobbe der,jeg sitter på di i pausene å gråter fordi det gjør meg så utrolig deprimert at de jeg jobber med er sånn mot meg! Jeg vil si opp,har enda ikke skrive noe kontrakt så da har jeg vel ikke oppsigelsestid? Men samtidig så trenger jeg pengene,å har ikke rett på arbeidsledighetstrygd,ikke tjent nok Men noen som vet om jeg har rett på noe? Jeg vet samboer min blir sint på meg hvis jeg sier opp,men han vet ikke hvor mye jeg gruer meg til å dra på jobb... Beklager rotete innlegg Gi deg selv og de andre mere tid. Det er mange som føler seg usikre den første tiden i ny jobb. Ta initiativ til å snakke med de om andre tineg enn jobb i pausene. Spør om ting de ikke kan svare bare ja eller nei på. Spør hva de gjør i fritiden, om de trener,har barn osv. Vær hyggelig og smil,slik at du ikke kan misforstås.
Tonka Skrevet 9. mai 2011 #19 Skrevet 9. mai 2011 Det første du bør gjøre er vel å slutte å låse deg inne på do i pausene. En kro er en sosial arbeidsplass, og hvis det er en travel kro er den også veldig stressende. Det er ikke alltid det at man prater så mye sammen som gjør at man blir sammensveiset, men heller følelsen av at man er et team som drar lasset sammen når det er mye å gjøre. Etter et par travle kvelder sammen er samholdet mye sterkere, selv om man ikke vet så mye mer om hverandre. At du ikke er en del av det fellesskapet etter en uke er ikke spesielt rart - men det hjelper garantert ikke at du i alle pauser er sporløst forsvunnet. Uansett. Du kan ikke slutte i ny jobb etter en uke. Du trenger pengene, så selv om du aller helst vil være hjemme så er ikke det en reell mulighet. Og som flere andre har skrevet så skal du lete lenge etter en jobb der du trives som plommen i egget etter null komma svisj. Alle bli litt nedtrykt de første dagene i ny jobb, det er helt naturlig. Lykke til videre i ny jobb, og hold deg unna den doen! 1
Bunyan Skrevet 9. mai 2011 #20 Skrevet 9. mai 2011 Vær en slik kollega du vil ha selv. Veldig mange av tipsene på denne tråden er bra, men det er spesielt viktig å understreke at kolleger på en arbeidsplass IKKE skal oppføre seg kjølig mot de nye. Hev hodet og snu denne trenden ved å starte med deg selv! Hvis du synes det er vanskelig å være glad og deg selv nå i begynnelsen, kan du lære litt av svenskene - fake it 'til you make it. På arbeidsplassen kan du forsøke å være jobbversjonen av deg selv, ikke den jenta som helst vil sitte hjemme. Det er ikke lett, men innstilling har litt å si. Ha små målsettinger for hver arbeidsdag - f.eks: "I dag skal jeg ha en liten samtale med en av kollegene mine når vi har tid". Tenk også litt på hva vennene dine verdsetter ved deg og hva du har hørt at du er flink på tidligere, og prøv å tydeliggjøre disse personlighetstrekkene og evnene dine gjennom arbeidsdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå