Meadow Skrevet 8. mai 2011 #1 Del Skrevet 8. mai 2011 Dere som har hytte, hvor stor hytte har dere? Vi vurderer å bygge hytte, men er usikker på hvor stor den skal være,hvor mange soverom, hems eller ikke etc... Vi heller mot å bygge en relativt liten hytte, men er usikre. Så til dere som har hytte, hvor stor hytte har dere og er dere fornøyd med størrelsen? Har dere nok plass, eller skulle dere hatt større? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamme Skrevet 9. mai 2011 #2 Del Skrevet 9. mai 2011 Ta med i betraktningen hvor mange dere er (og om dere har barn eller ikke), og hvor mange det vil være aktuelt å ha på besøk om gangen. Familien min har to hytter. Den ene er gammel (rundt 1950) med påbygg, har et soverom med tynn skillevegg der det er fem sengeplasser, sovesofa i stua, og et anneks med fire sengeplasser. Da jeg var liten var vi gjerne flere familier der samtidig, men jeg kan forestille meg at foreldrene mine synes det kunne bli litt trangt (til tider lå noen i telt). Men hytta virker heller ikke for stor når man bare er to, og på grunn av annekset trenger man heller ikke å varme opp ekstra areal som man ikke bruker. Den andre hytta er stor og relativt ny (1980), med fem soverom à to sengeplasser, to soveplasser i stua og to soveplasser i et gammelt hus på tomta. Den er veldig fin å reise på tur med større grupper, og når det er familiedugnad får for en gangs skyld alle sengeplass. Men den gir ikke samme hyttefølelsen (dette kan like gjerne ha noe med byggestilen å gjøre, altså), og jeg kan forestille meg at det kjennes litt stort hvis man er der bare to (har aldri vært der uten familie). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest boblebrus Skrevet 9. mai 2011 #3 Del Skrevet 9. mai 2011 Familien min har en hytte som bestefaren min bygde på begynnelsen av 60-tallet. Jeg vet ikke hvor stor den er i kvadratmeter, men den består av tre bygg (garasje, liten hytte og større "hovedhytte"). I den største hytta er det kun et soverom med tre sengeplasser, men vi har et soverom i kjelleren og to sengeplasser i den lille hytta. Vi har også en sovesofa i stua og hvis det ikke er flere senger ledige, slenger vi noen madrasser på gulvet i stua og sover der. Bestefar har kun et barn, og hytta er akkurat passe stor hvis man kun er én familie der, men jeg ser for meg at det kan bli litt trangt i fremtiden hvis både jeg og broren min får oss egne familier. Jeg beundrer veldig det den eldre generasjonen har gjort for å skape et hyggelig familiested, men i mine øyne kunne den gjerne vært litt større med flere soverom i den store hytta. Det er kjedelig å sove i stua hvis andre begynner å gå rundt der på morgenen mens man sover, og det er også litt kjedelig å måtte gå ut og ned en litt kronglete vei for å komme seg til de andre soveplassene. Dessuten er det litt kjedelig med "utedo" (do i kjelleren man må gå ut for å komme til). Så ja, jeg kunne tenke meg litt større plass med flere soverom på hytta vår. Egentlig tror jeg det er fint at ikke hytta er for stor, det skal jo trossalt være en hytte og ikke en enebolig, men jeg ville nok sørget for at det var nok soverom til at ingen trengte å sove på madrasser i stua (med mindre det er selskap med mange gjester e.l.). Et toalett man slipper å gå ut for å komme til, er også et veldig pluss (særlig på natten ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #4 Del Skrevet 9. mai 2011 Vår hytte har to soverom med akkurat plass til etasjesenger. Dvs en med dobbel seng nederst og en seng over, og en vanlig etasjeseng. På stua har vi også en sovesofa så det blir 7 soveplasser. Åpen løsning med en liten kjøkkenkrok på stua, stua har to sofagrupper. I gangen har vi stellebenk og litt forskjellig. For oss funker dette helt fint, har ingen ønsker om å utvide den. Synes det er koselig slik det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedicte22 Skrevet 9. mai 2011 #5 Del Skrevet 9. mai 2011 Aner ikke hvor stor hytten vår er i kvadratmeter, men den er veldig stor. Har hytte på Hemsedal, og har 12 soverom, med tilsammen 34 sengeplasser. 3 store bad. En stue i 2. etasje og stue og stort kjøkken i 1. etasje. Har også et laaangt spisebord med plass til 20 personer. Så har vi en stor jaqusi utenfor, grillhytte og en stor terrasse. Hytten vår er ikke akkurat innenfor "normale hytter", men sånn er nå det. Kjempekjekt å invitere masse venner med uten at man trenger å være oppå hverandre hele tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 9. mai 2011 #6 Del Skrevet 9. mai 2011 Vi har sommerstue gjennom familien til mannen. Vi er vel 6. generasjon som har hytta nå. Tomten er på ca 7 mål, inkludert noe skog og vann. Hovedhuset er på ca 120kvm med 4 soverom. Nedenfor hytta er det er fiskebod, snekkerbod, badstue samt to store brygger. Like bortenfor har vi en liten hytte på ca 70kvm med to soverom, med en brygge til. Begge hyttene er flotte og gamle. Vi har fått lagt inn vann der for ca 10 år siden. Veldig enkelt system med vann fra sjøen her. Ikke innlagt kloakksystem, så det er slike tørrdoer som må tømmes 3-4 ganger i løpet av sommeren. Syns ikke noe om hytter som er som hus med TV og alt mulig rart, så vi liker veldig godt å ha det så enkelt som mulig. Vi får se hvor lenge det varer, da den generasjonen som har stedet nå er veldig splittet....de aller fleste vil oppgradere og modernisere stedet, mens noen av oss ikke vil modernisere i det hele tatt. Vi kunne ikke hatt mindre plass. Under krepsefiske så er det så mange fra familien der at noen må ligge i telt. Resten av året, da mest sommeren, så bytter vi på å bruke området. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #7 Del Skrevet 9. mai 2011 Hovedhytta har to soverom og en hems. Nå er vi unger blitt voksne så vi har løst det på følgende måte. En familie disponerer soverommene i hovedhytta. I tillegg så er det bygget to aneks hvor de to andre søskene har sitt sovested. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 9. mai 2011 #8 Del Skrevet 9. mai 2011 Familien min har ei relativt ny hytte (bygget i 2006). Vil tro den er på omtrent 110 m2, med 4 soverom (2-3 sengeplasser på hvert rom.) Vi er 2 besteforeldre, 2 søsken med ektemann/kone, og 2 barnebarn som fint klarer å være der samtidig uten å trå altfor mye oppå hverandre. Min erfaring er uansett at folks oppfatning av "hytte" er veldig delt. Noen foretrekker fjellhytter uten innlagt vann, hvor en først må hugge veden før en kan tenne opp i peisen når en kommer fram. Jeg synes at ei hytte skal være et sted hvor man slapper av i ferien (evt reiser ut for å ni-lese til eksamen), og vi har derfor både vaskemaskin, oppvaskmaskin, fryser og kabel-tv på hytta. Når jeg tenker meg om er det nok et hus, ikke ei hytte. Mannen min foretrekker sånne enkle fjellhytter, og klarer ikke helt å omtale hytta vår som "hytte", selv om den også er relativt beskjeden på den store hytte-skalaen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 9. mai 2011 #9 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Har hytte opprinnelig fra 1956, nesten fullstedig revet og bygget opp igjen i 2008. Den har "hems" med to soverom (det er normal trapp opp og man kan stå oppreist), og 3 soverom ellers. Mer enn nok plass Folk kan også evt. sove på sofaen, og vi har innebygget vinterhage hvor folk kan sove om de vil. Endret 9. mai 2011 av Fraise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #10 Del Skrevet 9. mai 2011 Begge hyttene våre er 100 kvm. Det er fordi begge er nybygget og 100 kvm var maks det vi fikk bygge. Mulig jeg hadde bygget noe større enn maksgrense dersom jeg hadde kunnet, men ikke så mye som referert til lenger opp. Hytta skal være praktisk. Begge hyttene har 11 behagelige sengeplasser, og de "tar unna" omtrent to familier. Selv er vi fem i vår familie og vi liker å ha besøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 11. mai 2011 #11 Del Skrevet 11. mai 2011 Hyttene i familien er ca.60-70 kvadrat, og de har hele familien brukt ofte. Vi var da 2 voksne og 4 barn, gjerne med besøkende. To soverom og ekstra sengeplasser i stue. Hytta vår (jeg og samboer) er liten, ca. 35 kvadrat vil jeg tro. Ett soverom med 5 sengeplasser og ekstra på stue. Liten gang, kjøkken og bad (mer enn krok enn eget rom) i tillegg. Vi har heller "ubegrenset" uteplass og en campingvogn (stue, kjøkkenkrok, bad og soverom (6 sengeplasser) som gjester gjerne må bruke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meadow Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 12. mai 2011 Tusen takk for mange fine svar Vi har ingen barn foreløpig, men det kan jo komme med tiden. Vi vurderer å bygge cirka 70 kvadrat med to soverom og en liten hems, så totalt kan vi presse inn 7 sengeplasser. Da går det an å ha noen på besøk også, selv om det antakelig mest kommer til å bli oss to som drar på hytta. Men flere vi har snakket med om dette sier at 70 kvadrat er lite, så det var derfor jeg lurte. Ser jo at mange har mye større hytter, men ofte så er det jo ganske så store familier også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #13 Del Skrevet 12. mai 2011 70 kvm er verken for stort eller for lite. Med 7 sengeplasser er det romslig nok. Får dere to tre unger har de eget soverom. Dere har også plass til gjester. Ulempen med å ha for stor fritidsbolig er gjerne at alle og enhver blir såret hvis man ikke inviterer dem i feriene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katt1 Skrevet 12. mai 2011 #14 Del Skrevet 12. mai 2011 0 kvadrat litt liten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 12. mai 2011 #15 Del Skrevet 12. mai 2011 Vi er 4 søsken, der to av oss har kjæreste/samboer og ett barn, så vi blir 9 til sammen. Vi søsken har hvert vårt rom, der det er liggeplass til fire stk på hvert rom. Mamma og stefar hr eget rom med dobbeltseng. Vi har to bad, badstue og loftstue med tv/video/spill. Vi valgte å ikke ha hems, da stua blir mye større da dessuten har vi nok soveplasser påsoverommene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukernavn Skrevet 12. mai 2011 #16 Del Skrevet 12. mai 2011 Dere som har hytte, hvor stor hytte har dere? Vi vurderer å bygge hytte, men er usikker på hvor stor den skal være,hvor mange soverom, hems eller ikke etc... Vi heller mot å bygge en relativt liten hytte, men er usikre. Så til dere som har hytte, hvor stor hytte har dere og er dere fornøyd med størrelsen? Har dere nok plass, eller skulle dere hatt større? Vi er en familie på tre som har en hytte på ca 90 m2. Hytta har tre soverom (ett til oss voksne, ett til barnet, og ett gjesterom) Vi har i tillegg sovemulighet til to i stua; totalt har vi 10 soveplasser, og vi har ennå ikke hatt bruk for alle. Størrelsen er helt perfekt for oss. Vi har plass i massevis, samtidig som det ikke er en av disse overdrevne hyttegigantene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #17 Del Skrevet 12. mai 2011 Hvis jeg først skulle bygget og hadde mulighet til å bygge større, ville jeg nok tatt utgangspunkt i en litt større hytte. 70 kvm brukes fort opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckyme Skrevet 13. mai 2011 #18 Del Skrevet 13. mai 2011 Jeg har en liten rødmalt hytte i skogen på ca 45 kvm:) (Har lyst å bygge på hytta for den blir litt snau med gjester og sengeplasser)Synes hytte på 70 til 80 kvm hørtes ut som en koselig størrelse. Kan fort bli upersonlig hvis hytta blir for stor også etter min mening 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lira Skrevet 18. mai 2011 #19 Del Skrevet 18. mai 2011 Vi har hytte på fjellet, den er ca 35kvm, 8-kantet med to soverom og en liten gang. Det er to køyesenger på hvert rom (=8 sengeplasser), pluss sovesofa og hems hvor det er plass til tre. I påsken har vi vært 12 personer og 3 hunder der, det har gått helt fint. Det skal sies at vi for det meste ute når vi er på hytta. Jeg stortrives der, synes det er akkurat passelig stort :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sluagh Skrevet 19. mai 2011 #20 Del Skrevet 19. mai 2011 Hytta vår er vel ca 50 kvm, den har tre små soverom, stue med åpen kjøkkenkrok og ett lite bad. Totalt 9 sengeplasser men vi kan presse inn ett par i stua også. Veldig god plassløsning i den så den føles overhodet ikke trang selv om vi er mange der. Nå er som regel ungene ute døgnet rundt når vi er der da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå